De afgelopen dagen heb ik kennis mogen maken met de nieuwste IP van ontwikkelaar BioWare en uitgever Electronic Arts. Met liefde hadden we jullie willen voorzien van de review van deze nieuwe game, doch gaat die de komende tijd niet verschijnen.
De Tombe des Doods
Liefst twaalf uur heeft het geduurd voordat ik tegen een blokkade opliep, eentje die simpelweg niet valt te omzeilen. Anthem volgt namelijk een aardig lineair verhaal, met hier en daar enkele tripjes naar andere missies om variatie te bieden. Deze missies moet je stuk voor stuk halen, wil je progressie maken in het overweldigende verhaal.
Op dit moment zit ik echter vast bij Tombs of the Legionnaires, een missie waarvoor je een viertal tombes moet opsporen en verkennen. Het probleem is nu echter dat je enkele doelen moet voltooien, wil je de deuren open kunnen maken. De doelen die je hiervoor moet halen in de Freeplay-modus worden echter bij mij niet getoond.
Omdat deze doelen niet worden getoond, is het een mysterie wat gedaan moet worden om deze tombes te kunnen openen. Dat niet alleen, het gehele kopje met de uitdagingen die je staan te wachten in deze Freeplay-modi lijkt ook niet te functioneren.
Negatieve kant
Op het moment van schrijven heb ik alle missies die voor me te doen waren ook gedaan. Er staat geen enkel niet-speelbaar karakter meer voor me klaar die me een contract kan geven om uit te voeren. Het zou me niet verbazen dat de persoon die mij de opdracht gaf om de tombes te voltooien, mij een zeer slecht cijfer heeft gegeven, waardoor niemand meer zijn klusjes door mij wil laten klaren.
Er zijn er nog wel meer negatieve punten op te lepelen die nu al zijn opgevallen. De laadtijden zijn immens lang. Iedere keer dat je een missie start en voltooid duurt het makkelijk anderhalve minuut voordat je Freelancer weer kennis laat maken met de plek waar je hem heen hebt gestuurd.
Daarnaast bevat Anthem nog legio bugs en glitches in de versie die ik heb gespeeld. Mensen verschijnen en verdwijnen uit het niets, alsof ze allemaal een onzichtbaarheidsmantel in Zweinsveld hebben gekocht. Of het feit dat geluidsfragmenten minuten nadat de interactie al heeft plaatsgevonden, pas worden afgespeeld.
In zekere zin kan ik natuurlijk wel een review gaan schrijven over Anthem, hoog zal het cijfer daarentegen niet worden. Dat is iets dat ik niet helemaal eerlijk vind tegenover de game, Anthem doet namelijk genoeg goed om niet een laag cijfer als bijvoorbeeld Pro Cycling Manager 2015 te krijgen.
Licht in de duisternis
De spectaculaire en gelikte graphics vormen een prachtig schouwspel voor je ogen en ook klinkt het geluid letterlijk en figuurlijk (indien het niet spontaan uitvalt) als muziek in de oren.
Het vliegen is ook fenomenaal te noemen. De mogelijkheden die daarmee tot stand komen zijn vrijwel eindeloos te noemen. Kogels met een simpele barrel roll ontwijken om vervolgens op volle toeren uit een vijandelijk gebied te ontsnappen, is gewoonweg magisch te noemen. Niet alleen dat, ook het systeem dat daarachter zit is uiterst interessant.
Zo raakt je Javelin na een bepaalde tijdsduur oververhit. Dat kun je tegengaan door bijvoorbeeld door een waterval heen te vliegen, of vlak boven het water. Maar ook het feit dat vijanden je mechanische pak kunnen laten oververhitten, geeft mij al inzicht hoe slim hiermee is omgegaan.
Uiteindelijk komt het er dus op neer dat wij op dit moment niet in staat zijn om een rechtvaardige review te schrijven voor Anthem. Wanneer dat wel het geval is, is ook niet bekend. Het sprankeltje licht mag dan ver weg zijn in deze uiterst donkere tunnel, uiteindelijk zal het komen.
Ik speel Anthem op de PC, daar vallen de laad tijden nog wel mee. De matchmaking bij elke missie en zelfs free roaming duren lang en vaker gaat het spel gewoon terug naar het menu en moet ik de matchmaking weer opnieuw starten.
Daarnaast vindt ik het spel ook te lineair in missies en de gameplay is toch ook best wel saai. Ik ben nu level 6, heb nu een aantal missies gedaan en heb nu al geen zin meer. Ik heb de drang om verder te komen niet. Ondertussen heb ik EA premium stop gezet en Anthem niet gekocht.
@DeAdSeYe: je had beter met acces kunnen proberen voor 10u
@Sander,
Vanuit een oogpunt om de lezer een correcte weerspiegeling van de game te geven, iets wat jij nu niet kunt omdat je een bug ervaart die voor zo ver ik lees bij meer spelers is voorgekomen zonder serieuze oplossing, is dit uiteraard een prima overweging.
Echter, de game is aan jou verkocht zoals hij nu is, niet zoals hij mogelijk kan gaan worden. Het product wat jij nu in je handen hebt is zoals de developer en uitgever ervoor gekozen hebben om dit te presenteren als geschikt voor de consument.
Ik denk dat je wat te mild bent voor EA en Bioware en een stevige waarschuwing in de titel van “KOOP ANTHEM NU NOG NIET” was misschien wel op zijn plaats geweest. Want de prioriteit bij een review ligt niet bij eerlijk zijn tegen de game, maar om de consument een fair beslissingsdocument te geven.
@Thijs.:
Ik heb premium sinds vorig jaar, handig om alle games te spelen zonder elke keer 60 euro neer te tellen. Maar uiteindelijk speel ik geen enkel spel meer, BFV heb ik ook maar iets van max 10 uur opzitten en speel het ook niet meer. Spellen speel ik hooguit 5 tot 10 uur en soms nog minder (Anthem) en dan heb ik het alweer gezien.
Daarom ga ik premium nu ook stop zetten, omdat ik het gewoon niet waard vindt.
@Neolite: Het punt waarom ik heb gekozen voor deze vorm is eerder dat ik gewoonweg niet weet wat er nog meer in de game te vinden is. Als er bijvoorbeeld nog een geheel verhaal achter ligt van pak hem beet twintig uur, vind ik het vooralsnog niet rechtvaardig om de game in zijn geheel af te branden op dit voorval.
Tuurlijk, het is behoorlijk zuur dat ik geen progressie kan maken en kan ook wel enigszins begrijpen waarom je een stempel met ‘‘KOOP ANTHEM NU NOG NIET’’ op wilt hebben geplakt. Uiteindelijk moet je toch realiseren dat de game nog helemaal niet is verschenen, het gaat in mijn optiek dan ook niet om iets wat ‘‘mogelijk kan gaan worden’’.
In deze ‘review in progress’ leg ik dan ook eerder uit waar ik op dit moment tegenaan loop en waarom de review wellicht later verschijnt. Daarentegen zet ik wel al plus- en minpunten tegenover elkaar die in de tekst te vinden zijn, zo kan men toch al een mening vormen over de game.
Dit is vooralsnog dus ook nog niet het uiteindelijke resultaat, waardoor ik het ook niet persoonlijk zie als een daadwerkelijke review waar je de consument een fair beslissingsdocument geeft. Maar eerder als een soort heads-up waarom er misschien op de releasedatum nog geen review is.
Ik snap helemaal dat men verwacht dat we games behandelen “as is”, maar vandaag de dag is (op de lange termijn) niets definitief zoals het ooit is. Alles is tegenwoordig “as a service”, maar wij kunnen simpelweg niet elke week/maand een nieuwe review produceren van alle spellen die zo’n soort servicemodel bieden. Daar zijn “ouderwetse reviews” gewoon hopeloos in verouderd.
Klinkt lullig, maar op een gegeven moment moet je als outlet/reviewer dan gewoon een knoop doorhakken. Beter vertel je nu over wat je weet (en over wat er beloofd/aanstaande is), of anders zeg je nooit wat over iets.
Wat dat betreft, denk ik dat Sander het net oppakt door nu alvast te zeggen wat hij weet, maar óók aan te kaarten dat het hem nu lastig wordt gemaakt echt alles te kunnen beschrijven. Zo weten lezers wat er gaande is, zonder dat we een game afbranden terwijl we die geen fatsoenlijke kans te geven.
@Tom Kauwenberg:
Klopt helemaal. Is in dat opzicht gewoon een pak lastiger geworden om een game ‘simpel’ te reviewen. Vroeger (15 jaar terug) was de standaard, je kocht een schijfje, waar dan een game op stond en klaar. Er ging de komende 10 jaar niets meer aan dat spelletje veranderen, dus behoorlijk save om er een definitief oordeel over uit te spreken. Nu in deze moderne tijden is dat een heel ander verhaal, met patches die al heel veel ergernissen kunnen wegnemen. 3 maanden na release kan je soms een veel betere ervaring hebben, dan tijdens de reviewperiode. Anderzijds kan ook het tegenovergestelde, als bv een bepaalde multiplayer-game een te lage playerbase heeft/krijgt, mag het nog zo’n goed concept zijn, als niemand het meer speelt, heb je er ook niets (meer) aan. Idem voor games die (veel) content beloven na release, zal altijd een risico-aankoop blijven.
Lijkt mij alleen maar goed dat gamewebsites/content creators op zoek gaan naar methoden om mee te evolueren met de industrie.
@Sander Klijn: ” Uiteindelijk moet je toch realiseren dat de game nog helemaal niet is verschenen, het gaat in mijn optiek dan ook niet om iets wat ‘‘mogelijk kan gaan worden’’.”
Nee, om EA zelf te citeren,
“Get the full game first on February 15 with Origin Access Premier.”
De volledige game is gewoon uit, mensen die geen premium of basic hebben moeten wachten tot ze de volledige game kunnen spelen,. Dat Bioware ervoor gekozen heeft om op 22 Februari een day-one patch uit te brengen doet daar feitelijk niet aan af. Overigens eens met je standpunt dat je wilt wachten vanwege de game-breaking bug, maakt de review zeker eerlijker.
@Tom Kauwenberg:
Games ” as a service” uitbrengen is prima, uitstekend voor de lange termijn als je kijkt naar player engagement, hele industrie gaat die kant op. Voor reviewers uiteraard enorm vervelend als je een review wilt publiceren terwijl alleen een kleine fractie van de game beschikbaar blijkt bij launch.
Het is absoluut geen probleem dat bijvoorbeeld end-game de eerste week nog niet beschikbaar is om iedereen de tijd te geven klaar te zijn met levelen(vb. Destiny 2 raids). Maar dan moet de game wel voldoende content bevatten, Anthem gooit gewoon de difficulty omhoog door enemies meer levens te geven en een hogere damage.
Kort, launch van een volle game met daarna een constante stroom van uitgestippelde en vooraf bekend gemaakt content om de speler bezig te houden is goed. Maar een halve game met een onbekende content drip is absoluut niet goed te praten. In dat geval gewoon reviewen zoals “as is”. Anders blijven uitgevers dit kunstje flikken. Bijzondere is dat Apex Legends, bij toeval ook van EA het juiste voorbeeld lijkt te geven.
Wat ik niet geheel begrijp Is dat de versie die nu voor de “pre bèta” mensen uit Is een oudere versie Is met problemen die al lang zijn opgelost in een versie waar mensen die EA game changers al een maand geleden mee aan de slag konden.
@Neolite: Het grote verschil met Apex, is dat Respawn daar aan de touwtjes trekt. Dit hebben de mensen van die studio ook echt gezegd, dat EA maar weinig met de ontwikkeling te maken heeft en dat Respawn zelf met het idee kwam. Of je dit wilt geloven is natuurlijk het tweede, maar aangezien Apex wél af voelt en een redelijk verdienmodel heeft, lijkt dit statement heel geloofwaardig.
@OnOwned: Ergens ook geen eerlijke vergelijking van mijn kant natuurlijk.
Apex is een first person(dus je ziet je skins e.d. bijna niet) gratis game met optionele microtransacties, Anthem is een 60 euro kostende 3rd player game (skins continue enorm zichtbaar) met microtransacties. “Corporate greed at its finest”
Respawn heeft natuurlijk wel een fatsoenlijk verdienmodel moeten overleggen voordat EA akkoord is gegaan. Dit is volledig gebaseerd op microtransacties en season passes. Daarnaast zag men natuurlijk ook het succes van Fortnite en de gevolgen van de lage instapdrempel door de basisgame gewoon gratis beschikbaar te stellen.