Battlerite Royale gaat toch free-to-play; lanceert 19 februari

De Early Access MOBA-variant van een battle royale was al eens eerder tijdelijk gratis , maar dat lijkt nu een definitieve keuze te zijn geweest. Gisteren maakte het Zweedse Stunlock Studios bekend dat Battlerite Royale vanaf 19 februari uit Steams Early Access-programma lanceert, terwijl de game vanaf dat moment geen duit meer zal kosten, gek genoeg.

Battlerite Royale kost vooralsnog 19,99 euro op Steam; een prijs die uiteindelijk ook betaald kan worden voor het All Champions Pack. Waar gratis spelers een beperkt aanbod aan verschillende helden tot hun beschikking hebben, mogen zij die betalen (zij het vanuit Early Access of later) dus wél aan de slag met alle uiteenlopende helden.

Om te vieren dat de “royale” MOBA binnenkort zijn deuren openzwaait voor alle Steam-spelers, rolde Stunlock Studios alvast een strakke Free-To-Play Trailer voor Battlerite Royale uit:

De gratis “launch” van Battlerite Royale gaat gepaard met een grote update, ironisch genoeg gewoon “The Big Patch” genaamd. Deze voegt twee nieuwe omgevingen en drie Champions toe aan de battle royale-omgeving, maar kenmerkt daarnaast ook de start van Battle Season 1.

Terwijl de huidige speelseizoenen weggeveegd worden, maakt Battle Season 1 ruimte voor de komst van een nieuw Battle Pass-systeem, onder te verdelen in een Free Pass en, hoe kon het ook anders, een betaalde Premium Pass. Geheel volgens verwachtingspatroon krijgen spelers die meer geld inleggen snellere toegang tot unieke cosmetische extra’s.

Vanuit hier is de vraag vooral of Battlerite Royale wat momentum weet terug te winnen. Gratis weekenden en legio patches of niet; op Steam klagen spelers al langer over een leegloop in de servers, terwijl ze smeken om een overstap naar free-to-play. Die kreten hadden als gevolg dat Battlerite Royale nu al even een “Grotendeels Negatief” gebruikersoordeel draagt op het distributieplatform.

Ondertussen blijft ook de timing van de gratis launch wat ongemakkelijk. In het gratis battle royale-landschap lanceerde immers vorige week ook Respawn Entertainments Apex Legends, die inmiddels al 25 miljoen spelers aantrok en alsmaar verder lijkt te groeien. Niet de minste titel voor Stunlock Studios om tegenop te knokken met hun MOBA-adaptatie…

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren