Reeks tweets geeft unieke blik in Sea of Thieves’ ontwikkelproces

Wist je dat Sea of Thieves conceptueel gebaseerd is op een goed potje “Weerwolven”? Of dat de piratensimulator misschien wel de setting van undercover-agenten had kunnen krijgen? Of dat de game voor een lange tijd gewoon “Athena” heette? Nee, wij ook niet. Maar met een nog altijd voortdurende reeks tweets van Rare-medewerker Gregg Mayles zijn we nu een heleboel feitjes wijzer.

Mayles, die op Twitter onder de noemer Ghoulyboy gaat, reflecteerde op zijn 2018 met een leuke blik achter de schermen bij de Britse ontwikkelstudio. Daarin werden niet alleen extreem vroege builds van Sea of Thieves getoond, maar ook een reeks moodboards, verschillende PowerPoint-pagina’s en allerhande flowcharts die Rare gebruikte om uiteindelijk op de nu bekende game te stranden.

De mogelijkheid tot third person perspectieven zijn besproken, verschillende soorten speelstijlen zijn in acht genomen en zelfs hoe de game opstart, blijkt uitvoerig te zijn uitgerekend.

Naast Mayles spreken nu ook andere Rare-kopfiguren zich uit over de gemaakte keuzes, maar “Grog” verdient alle lof voor het delen van ongenuanceerd lelijke Unity-demo’s van Sea of Thieves. Een pijnlijk groot verschil met hoe de game tegenwoordig kan ogen…

De focus van Sea of Thieves lag vooral op het creëren van verhalen voor spelers onderling. Daarvoor werd het sociale spelletje “Weerwolven van Wakkerdam” gebruikt als schoolvoorbeeld, waar uiteindelijk de piratensaus overheen werd gedrapeerd.

Maar ongeacht de setting, moest het plezier vooral voortkomen uit interactie tussen online spelers, niet zo zeer door iets wat het spel op de gamer forceert.

Na de insteek, heeft Rare slapeloze nachten gehad aan hoe Sea of Thieves moest spelen. Hoe de game zichzelf presenteert bijvoorbeeld, maar ook wat een speler zoal moet doen na het overlijden of “verliezen” van diens boot en medespelers.

Een lange reeks nieuwe Twitter-berichten geeft haast koddige voorbeelden van hoe Rare die obstakels heeft proberen te tackelen, met her en der zelfs een mooie verwijzing naar hoe de game “anders” uit had kunnen pakken:

Hoe denk jij nu over Sea of Thieves? Zijn de juiste keuzes gemaakt, of is Rare voor jou toch ergens de mist ingegaan met het idee?

Wij van Gamersnet vermaakten ons prima met Sea of Thieves anno 2018. De game is wellicht nog lang niet perfect, maar toch brachten online zeeën ons veel moois in het afgelopen jaar…

Sea of Thieves is overigens nog verre van “af”. Ook in 2019 heeft Rare een reeks grote uitbreidingen voor de waterwereld in petto, waaronder The Arena, een gratis competitieve modus die begin dit jaar nog uitgerold moet worden.

  1.   
    MaTriXX's avatar

    Ik hoorde ergens dat ze met een SP verhaal modus bezig zijn voor Sea of Thieves klopt dit ?.

  2.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    @MaTriXX: Daar heb ik echt niks over gehoord. In ieder geval niet via een van de officiële kanalen qua communicatie.

    Sowieso zou ik niet echt denken dat dat in de visie van Sea of Thieves ligt. Kijk alleen al naar al die flowcharts en hoe de game zich in marketing/media heeft gezet; dit was (vanaf moment één)al vrij up-front over het online only gedeelte. Verwacht niet dat ze daar post-launch nog ineens een andere draai aan willen geven. Maar goed, who knows?