Preview: Anno 1800

Anno is een serie die er grotendeels verantwoordelijk voor is dat ik een pc-gamer ben. Lang geleden begon het met Anno 1602, een obsessie die bleef ondanks dat er nieuwe strategiegames verschenen, waaronder in deze prachtserie. Ondertussen is mijn interesse uitgebreid met RPG’s, maar Anno blijft me fascineren, zeker 1404 en 1602, hoewel die laatste maar moeilijk speelbaar is op moderne hardware. Met Anno 1800 gaat de franchise ein-de-lijk terug naar een historische setting en het zou zomaar kunnen dat de zevende Anno-game op mijn lijstje met favorieten gaat verschijnen. Lees hieronder waarom.

Gezonder, gelukkiger en productiever

Zoals de titel al doet vermoeden, speelt Anno 1800 zich af in de negentiende eeuw, oftewel het tijdperk van de industriële revolutie(s). Vanzelfsprekend spelen deze ontwikkelingen dan ook een significante rol in de game en dat is lang niet alleen een cosmetische zaak. De negentiende eeuw is bijvoorbeeld ook het tijdperk waarin de vakbonden opkwamen. Dat houdt onder meer in dat je arbeiders kunnen gaan staken als ze ontevreden zijn over hun werk. Het is dus zaak om je onderdanen gelukkig te houden, maar het liefst natuurlijk wél zonder dat je winstgevendheid er te veel onder lijdt.

Ook is de industrialisatie natuurlijk niet het gezondste wat de mensheid ooit is overkomen en dat heeft dan ook invloed op hoe gelukkig je inwoners zijn. Ook daarin zul je dus een delicate balans moeten zien te vinden: je hebt niks aan gigantische zware industrie als je arbeiders bij bosjes neervallen vanwege de vervuiling van je stad. Aan de andere kant heb je niks aan gezonde arbeiders als je maar weinig productiecapaciteit hebt. Dat zijn de kwesties waar je je in Anno 1800 mee bezig moet houden om een goed draaiende stad te bouwen.

De negentiende eeuw markeert ook de introductie van elektriciteit en ook dat zul je efficiënt moeten aanleggen. In Anno 1800 wek je die op met fossiele brandstoffen, die je natuurlijk eerst moet vinden. Vervolgens moet je olie naar de raffinaderij vervoeren, waarbij natuurlijk de stoomtreinen om de hoek komen kijken: zonder treinen kun je zulke hoeveelheden olie niet efficiënt vervoeren. En bij het aanleggen van een sporennet moet je natuurlijk weer rekening houden met het landschap van je eiland. Ook is het zaak om werknemers op de juiste plekken te hebben, zodat de boel strak kan draaien. Al met al zul je dus al vroeg in het spel moeten denken aan de indeling van je stad, zelfs voordat je überhaupt kan dénken aan zware industrie. Het zou immers vervelend zijn als je de enige plek waar je een efficiënte spoorlijn kunt aanleggen, blokkeert met een woonwijk voor rijkelui.

En over rijkelui gesproken. De verschillende bevolkingslagen in Anno 1800 zijn op de schop genomen ten opzichte van eerdere delen. Daarbij denk ik vooral aan de manier waarop je vooruitgang boekt: waar je voorheen werd beperkt in het aantal huizen dat je naar de volgende bevolkingslaag kon upgraden, is dat in Anno 1800 niet zo. Als alle behoeften van bewoners van een huis vervuld zijn, kun je het upgraden naar het volgende niveau door de vereiste materialen te investeren. Wel moet je rekening houden met je eigen arbeidsbehoeften: je kúnt al je boeren wel tot fabrieksarbeiders bombarderen, maar dan heb je geen boeren meer (ja, echt waar) – en dus geen voedselproductie voor al die arbeiders. Ik kan je vertellen dat hongerige fabriekswerkers niet veel gedaan krijgen.

Grotere maps, meer eilanden, meer vrijheid?

In 2205 moest je vrij snel overschakelen naar een andere session om echt vooruitgang te boeken: de map was simpelweg te klein en kende te weinig eilanden om volledig tot zijn recht te komen, dus moest je bepaalde grondstoffen uit andere sessions importeren. Hoewel je in Anno 1800 datzelfde kúnt doen, wil ontwikkelaar Blue Byte spelers ook de mogelijkheid geven om op een en dezelfde map te blijven spelen en toch een volledige Anno-ervaring te beleven. Concreet betekent dat dus dat de mappen groter zijn dan in Anno 2205. Volgens Blue Byte ligt het formaat dichter bij dat van Anno 2070 en 1404.

Echter, de bewoordingen van Blue Byte baren mij toch enige zorgen: aan de ene kant zegt men dat spelers niet verplicht worden om in meerdere sessions te spelen, maar aan de andere kant staat het imperialisme en kolonialisme van de negentiende eeuw dat er wél op lijkt te wijzen dat je in meerdere sessions moet spelen om alles uit Anno 1800 te halen.

Waar ik meer vertrouwen in heb, is het te bouwen monument: de World Fair. In eerdere Anno-games was er vaak een monument te bouwen als een soort endgame: als je eenmaal een bloeiende beschaving had opgezet, ging je aan de slag om voldoende grondstoffen en materialen te vergaren voor bijvoorbeeld een gigantische kathedraal. Dat concept keert terug in Anno 1800 en geheel in de stijl van het tijdperk. Als je de World Fair eenmaal hebt gebouwd, kun je namelijk tentoonstellingen houden met drie verschillende thema’s. Daarmee kun je mooie beloningen verdienen die tot de beste in de hele game behoren. Denk daarbij aan een exotisch dier voor in je dierentuin of een flinke boost voor je fabrieken.

Te wapen!

De combat belooft flink wat diepgang te kennen, want de negentiende eeuw markeert de overgang van zeil- naar stoomschepen. Beide typen zitten dan ook in Anno 1800 en bieden ieder hun eigen voordelen. Zeilschepen hebben bijvoorbeeld meer moeite als ze tegen de wind in moeten varen, maar als ze de wind mee hebben, zijn ze een stuk wendbaarder dan stoomschepen. Maar de fijne details zijn eigenlijk alleen weggelegd voor de mensen die willen experimenteren met militaire tactieken; als filthy casual kun je er prima voor kiezen om alleen stoomschepen te bouwen. Dat is ook precies het idee achter de combat in Anno 1800: easy to learn, hard to master.

Qua opzet keer Anno 1800 terug naar de combat van Anno 1404: de gevechten vinden eigenlijk alleen op zee plaats, waarbij de havens de enige landgebouwen zijn die direct aangevallen kunnen worden. Doe je dat, dan neem je wel het hele eiland over waar die haven zich bevindt. De grondtroepen zijn dus wederom volledig geschrapt in Anno 1800, wat deels een technische reden heeft: de AI in eerdere Anno-games was niet goed in staat om grondtroepen tussen gebouwen door te laten manoeuvreren, waardoor ze regelmatig vast kwamen te zitten. Maar dat is niet de enige reden: wat de combat betreft heet Blue Byte flink wat enquêtes en brainstormsessies gehouden, waar uiteindelijk de conclusie uit is gerold dat de combat zich puur op zee af moet spelen om een goeie Anno-ervaring neer te zetten.

Voorlopige conclusie

Man, wat heb ik een zin in Anno 1800! Blue Byte lijkt de formule met de twee futuristische delen verfijnd te hebben en deze weer terug te brengen naar een historisch (en bovendien erg interessant) tijdperk. Van het naar believen kunnen upgraden van je onderdanen tot het in de puntjes moeten uitwerken van je stadsplanning. Uit (bijna) alles spreekt dat de franchise al twintig jaar meegaat en dat de ontwikkelaar kritieken van fans én eigen evaluatie meeneemt in de ontwikkeling van het nieuwe deel. Zoals gezegd weet ik niet hoe ik me voel bij de verschillende sessions, maar Blue Byte geeft aan te weten dat de implementatie in Anno 2205 te wensen overliet. Zelfs dit aspect zal hoogstwaarschijnlijk dus beter uitgewerkt zijn, zodat we niet constant hoeven te schakelen. Laat het maar snel 26 februari zijn!

Dit artikel maakt deel uit van onze Fast Forwards-reeks, waarin we in december en januari vooruitblikken op de games van het nieuwe jaar. Hiervoor gebruiken we informatie die online beschikbaar is, eerdere speelsessies van de redactie, keiharde speculaties en/of rijke fantasieën over wat we willen zien in deze games. Laat ons vooral in de reacties weten waar jij zin in hebt in 2019 en waar je meer over wilt lezen!

  1.   
    mmx's avatar

    Zo dit is mooi.deze gaat er weer komen

  2.   
    BozeBever's avatar

    Iemand dit al gespeeld in beta? Draait het beetje op betaalbare hardware? Ik hou van deze serie, maar mijn ervaringen met de voorgaande delen is dat dit pas echt goed en mooi speelbaar is een paar jaar na verschijnen…

    Desalniettemin, dit gaat voor mij een van de pareltjes worden van 2019. Uren vertier (en ergernis) is het verschiet. Hopelijk ook in free-roam multiplayer.

  3.   
    mmx's avatar

    @BozeBever: de oudere games draaiden idd op redelijke hardware ,maar nu moeten we even afwachten toch.