Preview: Warcraft 3: Reforged

Nostalgie is lastig terug te halen. Het is namelijk niet de tastbare daadwerkelijke game die je jaren terug speelde, maar de herinnering aan de ervaring die je had. Pas je als ontwikkelaar te weinig aan, met bijvoorbeeld alleen een nieuw grafisch likje verf, dan krijg je een duidelijk verouderde game. Pas je teveel aan, dan is het resultaat een compleet nieuwe game die weinig meer te maken heeft met het origineel.

Met de eerste Starcraft heeft Blizzard het eerder geprobeerd een klassieker terug te brengen. Daarbij hielden ze de gameplay zoals hij was met gemengd succes: Starcraft Remastered is “net zo imperfect als de oorspronkelijke game”, zoals we schreven in de review.

Met Warcraft 3: Reforged poogt Blizzard opnieuw het remaster/remake-pad te bewandelen, al veranderen ze ditmaal een hoop meer dan alleen het grafische aspect. De gemaakte beloftes lijken een game te brengen die de perfecte balans slaat tussen het Warcraft 3 dat we kennen, al dat er in de tussentijd in de wereld van Warcraft heeft plaatsgevonden en verwachtingen die we heden ten dage hebben met betrekking tot games.

De beste strategiegame

In juli 2002 verscheen Warcraft 3: Reign of Chaos, de game die het strategiegenre destijds volledig op zijn kop gooide. Niet alleen introduceerde het spel maar liefst vier facties die compleet van elkaar verschillen (in plaats van de drie van Starcraft), een indrukwekkende en tijdloze cartoony-stijl, online servers die buitengewoon goed werkten en een epische campagne waardoor de verhalen van concurrenten slechts prentenboekjes leken, ook introduceerde het spel RPG-elementen in het RTS-genre die van de derde Warcraft een unieke hybride maakten. Geheel terecht dus, dat Warcraft 3: Reign of Chaos nog altijd wordt geprezen als een van de beste strategiespellen ooit gemaakt.

Het mag dan ook geen geheim heten dat ik Warcraft 3 ook persoonlijk zie als een van de beste games ooit ontwikkeld, of in ieder geval als één van mijn favoriete games aller tijden. Vol nostalgie kijk ik terug naar de tijd dat ik vlak voor schooltijd nog even snel een potje moest spelen op Battle.net of de momenten dat ik me urenlang achtereen kon onderdompelen in de zoveelste maal dat ik de campagne doorliep.

Het was de game die mij voor het eerst kennis liet maken met een onlinegemeenschap, mij Engels bijbracht en mij de verslavingsgevoeligheid van Blizzard-games leerde. Toen Blizzard op Blizzcon 2018 dan ook aankondigde dat Warcraft 3: Reforged eraan zou komen, was ik – en velen met mij – als een kind zo blij.

Wat oud is, is nieuw

Warcraft 3: Reforged is een van de grond af gebouwde remaster van de fenomenale RTS uit 2002. Nog steeds kies je tussen de night elfs, orcs, humans of de undead, en beschik je nog steeds over de mogelijkheid om je tegenstanders te pesten door te tower rushen. Dat kun je ditmaal echter met breedbeeld en in schitterend 4K kunnen doen, met nieuwe modellen en textures. Dat Reforged tevens de uitbreiding The Frozen Throne bevat én je ook kunt spelen tegen je buddies die alleen het oorspronkelijke Warcraft 3 bezitten, maakt van Reforged al helemaal een compleet pakket.

Er is een heleboel gebeurd in het Warcraft-universum sinds de release van World of Warcraft en diens diverse boeken waarin verhalen van Reign of Chaos en The Frozen Throne opnieuw worden verteld, dan wel hebben doorgezet. De campagne van het spel wordt dan ook op bepaalde plaatsen aangepast.

Zo zal er meer aandacht worden besteed aan bijvoorbeeld Jaina Proudmoore en Sylvanas Windrunner, twee van de vele personages die werden geïntroduceerd in Warcraft 3 die doch enigszins zijn onderbelicht. Aangezien deze twee dames nog steeds een grote rol in World of Warcraft spelen, lijken Blizzard’s keuzes over het algemeen logisch.

Dé game-ontwikkelzandbak

Als strategiegame heeft Warcraft 3 een legendarische status gekregen, maar de lange adem van het spel is nog steeds te voelen. De game fungeerde namelijk tevens als de wieg van andere spellen en zelfs heuse gamegenres. Tower Defense (-variaties) en het gehele MOBA-genre met DOTA zijn te danken aan Warcraft 3 en zijn Custom Games.

En ja, Reforged brengt ook de uitgebreide Map Editor van Warcraft 3 terug van nooit weggeweest. De kers op de taart? Blizzard belooft dat alle oude Custom Games ook in Reforged speelbaar zullen zijn.

Warcraft 3: Reforged belooft de perfecte balans te vinden tussen de game van meer dan vijftien jaar geleden en de verwachtingen van nu. Dat het spel ook vandaag de dag nog tof is om te spelen, daarover hoeft geen enkele twijfel te bestaan. Of de aanpassingen Warcraft 3 de moderne tijd in slingeren of dat deze de klassieker teveel aanpassen, dat valt nog te bezien.

Mijn vertrouwen heeft Blizzard in ieder geval. Jawel, de RTS-koning keert terug! Wanneer Warcraft 3: Reforged precies verschijnt is op het moment nog onduidelijk, al zal wel een beta plaatsvinden begin 2019.

Dit artikel maakt deel uit van onze Fast Forwards-reeks, waarin we in december en januari vooruitblikken op de games van het nieuwe jaar. Hiervoor gebruiken we informatie die online beschikbaar is, eerdere speelsessies van de redactie, keiharde speculaties en/of rijke fantasieën over wat we willen zien in deze games.

Laat ons vooral in de reacties weten waar jij zin in hebt in 2019 en waar je meer over wilt lezen!