Halo gaat samenwerking aan voor Master Chief-armprothesen

En weer lijkt Microsoft zich in te zetten voor gamers met fysieke beperkingen. Na de komst van alom geprezen Xbox Adaptive Controller, werken 343 Industries en het Halo-vaandel nu ook verder mee aan het normaliseren en inspireren van gehandicapte kinderen. In samenwerking met prothesebedrijf Limbitless Solutions, kunnen kinderen die armprotheses nodig hebben, zich binnenkort ook aanmelden voor een heuse Master Chief-rm.

Het heugelijke nieuws werd vrijuit gedeeld middels 343 Industries’ blogpost. Daar vertellen de makers achter de Halo-franchise over hoe Limbitless de studio benaderde voor Halo-gethematiseerde prothesen, die het bedrijf wilde 3D-printen. En zo geschiedde; Master Chiefs Mk. VI-arm is vanaf 2019 in allerlei kleuren en maten uit te draaien bij de Amerikaanse fabrikant.

Limbitless is zelf volledig non-profit, en wist in het verleden al meerdere “bionische kinderen” aan prothesen in hun smaken aan te leveren. Daaronder vallen kleurrijke eigen creaties, League of Legends-versieringen en eerder ook al een volledig Iron Man-gethematiseerde arm, inclusief lichteffecten en al.

Een mooi gebaar van beide partijen in de samenwerking, waar komend jaar hopelijk veel kinderen mee geholpen kunnen worden.

Wil je meer door games geïnspireerde prothesen in actie zien? Goed nieuws dan; twee jaar terug kreeg de volwassen James Young een volledig handgemaakte Metal Gear-armprothese voor zijn verloren linkerarm. Destijds deed de BBC uitgebreid verslag van het ontwikkel- en verwerkingsproces rondom “The Phantom Limb”…

  1.   
    mmx's avatar

    Best mooi als het goed werkt voor die kinderen

  2.   
    Dedsec's avatar

    Ja als je nou ook nog zorgt dat meer mensen hun games in eigen taal zouden kunnen spelen, of in ieder geval de ondertiteling en het menu ?? Dan help je nog veel meer mensen.

  3.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    @Dedsec: Klopt helemaal, maar ik denk dat dat bij een compleet andere afdeling ligt, die hier verder ook weinig mee van doen heeft.

    Fatsoenlijke vertaling in games is ontzettend belangrijk, maar de prioriteiten moeten allereerst ook goed liggen. Ik denk dat Xbox als merk nu beter kan investeren in ontwikkelaars en nieuwe IP’s, dan dat ze vertaalteams op moeten stellen en ondertussen maar weinig nieuwe titels afleveren. Het liefst beide, als het even kan.