Review: PlayerUnknown’s Battlegrounds (PlayStation 4)

De afgelopen twee jaar kan je er niet omheen; battle royale is enorm populair. De hele hype rondom dit genre begon twee jaar geleden met PlayerUnknown’s Battlegrounds. Record na record werd verbroken op Steam en in de gloriedagen speelden miljoenen mensen gelijktijdig de game per dag. Vorig jaar maakte PUBG zijn matige consoledebuut op de Xbox One en deze maand maakt de game zijn opwachting op de PlayStation 4. Maar doet PUBG er nog wel toe op console?

Technische puinhoop

PlayerUnknown’s Battlegrounds is geroemd om zijn tactische en realistische gameplay, maar technisch is de game op ieder platform een zooitje. En dat is op de PlayStation 4 niet anders. Het is oprecht een wonder als je dertig frames per second weet te halen en de pop-in is werkelijk idioot. Het is in deze staat echter minder slecht dan de verschrikkelijke release op Xbox One.

Ik heb bijvoorbeeld nog geen crashes gehad op mijn PlayStation 4 Pro, ook zijn wapens en gebouwen tenminste al redelijk ingeladen als je bent geland. Er is dus progressie, maar je vraagt je oprecht af wat de mensen van de PUBG Corperation nou precies doen aan technische verbeteringen.

Textures zijn soms minutenlang afwezig, de flora groeit dwars door huizen heen en de game is ronduit lelijk. PUBG werkt, maar daar is ook alles mee gezegd.

Loopt achter de feiten aan

Al die malaise op vooral console is zo zonde, want in de basis is PlayerUnknown’s Battlegrounds nog steeds een hele vermakelijke battle royale-game. Er hangt constant spanning in de lucht en iedere keer als je een schot in de verte hoort, ben je bezig om je voor te bereiden op een shoot-out. Langzaam je gear bij elkaar sprokkelen en roeien met de riemen die je hebt. Het is een heerlijke spanning en een stuk trager dan het hyperactieve Fortnite.

Maar juist die game en ook de Blackout-modus in Call of Duty: Black Ops 4, laten zien wat er allemaal mogelijk is met battle royale. Dit zorgt ervoor dat de fouten in PUBG niet meer met de mantel der liefde worden bedekt, zoals dat eerst gebeurde. Het was namelijk de enige echte battle royale ervaring op de markt, dus keken de fans van het genre wel door de foutjes heen. Daarentegen moet je wel beschikken over een NASA-computer, wil je PUBG daadwerkelijk fatsoenlijk laten draaien op pc.

Blackout en Fortnite zijn ook veel geschikter voor gamers op console, aangezien de controls daadwerkelijk apart ontwikkeld lijken te zijn. In PUBG op de PlayStation 4 is het echt een ramp om met controller te spelen. Je zit vrijwel de helft van de tijd in menu’s om attachments aan je wapen te doen. Je kan niet instellen dat die dingen automatisch aan je wapen worden bevestigd, dus ‘even snel’ wat veranderen zit er niet in. Best kwalijk in een online game waar de dreiging constant op de loer ligt.

Halve game nu beschikbaar

Hoewel PUBG op PlayStation 4 alle drie de multiplayermaps bevat en natuurlijk de nodige cosmetische extra’s, hangt een deel van de content af op het succes van de shooter op Sony’s console. Er is bijvoorbeeld nog steeds geen mogelijkheid om de game in first-person te spelen. Een notitie in het menu beweert dat het toevoegen van deze servers afhangt van de drukte.

Het lijkt alsof de studio niet al te veel vertrouwen heeft in deze port en maar het minimale werk ervoor wilt doen. Er bestaat dus een flinke kans dat je nooit de volledige game gaat krijgen, als de verkoopcijfers ontzettend gaan tegenvallen. Dat is eigenlijk te bizar voor woorden. Met deze blik op de situatie, is het ineens heel gek dat de nieuwe sneeuwmap Vikendi dan wél wordt toegevoegd volgende maand.

Conclusie

PUBG loopt achter de feiten aan en dat is extra pijnlijk te merken in deze PlayStation 4-port. Dit technische zooitje wordt compleet overschaduwt door enorme successen van Fortnite en Blackout, PUBG heeft daardoor vrijwel niks meer te winnen op consoles. De meester wordt verslagen door de leerlingen.

Het is nog afwachten hoe de game gaat verkopen op PlayStation 4, maar eerste tekenen zijn somber. Bijna twee weken na release kan ik nog steeds geen first-person potjes spelen, omdat er te weinig mensen online zijn. PlayerUnknown’s Battlegrounds is zijn momentum helemaal kwijtgeraakt en eigenlijk heeft de game die nooit gehad op consoles. Winner winner, really cold chicken diner.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Ook spannend op console
  • Prima geluid
  • Alle maps

Wat is NOT

  • Technisch vreselijk
  • Controls niet voor console
  • Content ontbreekt
  • Voelt gedateerd

.

  1.   
    Thijs.'s avatar

    Tsja dit had ik eigenlijk al verwacht. Ik hoop ook oprecht dat niemand de game koopt als standpunt tegen ontwikkelaars om dit soort releases te doen. Belachelijk. Stelletje geldwolven

  2.   
    fantasyfreak's avatar

    Ooit kwam Nintendo met een Seal of Quality. Misschien maar eens tijd om dit opnieuw in te voeren maar dan voor alle consoles met al die half afgemaakte bagger games en het idee van “dat patchen we later wel”. Nee je brengt verdomme gewoon een game uit die goed is van begin tot eind. Ik denk dat 99% van de beroepen echt een probleem zouden hebben met hun klanten/gebruikers als ze hun werk in dit percentage zouden afleveren als wat ze met games doen. Snap niet dat bedrijven als Square Enix (Just Cause 4), THQ (Darksiders III), Bethesda (Fallout76) of deze idioten van PUBG gewoon denken dat het kan om zulke troep in de winkel te leggen.

  3.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    mAaR wIj VaN sOny StAaN leKkER geEn eArLy ACceSs gAmES tOe!

  4.   
    fantasyfreak's avatar

    @Tom Kauwenberg:

    Wat apart is, want als ik Amador zo hoor is dit de kwaliteit (zoniet nog erger dan) van een early access.

  5.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    @fantasyfreak: Dat was inderdaad ook een beetje mijn punt. Sony is altijd fier tegen het idee van Early Access-spellen op de console geweest, maar tegelijkertijd werden games als Fortnite, ARK en nu klaarblijkelijk ook PUBG lekker gepusht. Naar mijn idee is dat een beetje achterhaald. Hypocriet, bovenal.

    Natuurlijk, voor PlayerUnknown geldt inmiddels geen “Early Access”-label meer, maar laten we eerlijk zijn; we weten allemaal dat deze game — en vooral diens console-ports — verre van af zijn.

  6.   
    mattioza's avatar

    De Xbox One versie van PUBG was (bij release) anders ook niet fraai, als ik mij de review/nieuwsberichten van Gamersnet nog goed herinner. Dus denk niet dat het deze keer aan het platform ligt, maar meer aan de ontwikkelaar van de game. Is sowieso een ‘trend’ van het moderne gamen (met mogelijkheid van patchen), er zijn maar weinig games dat zonder mankementen verschijnen. We kunnen deze evolutie niet meer terugdraaien, vrees ik. Maar ach het heeft zijn voor- en nadelen natuurlijk, games zijn nu ook vrij complex geworden.

  7.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    @mattioza: Klopt helemaal. En ik neem het Sony ook niet kwalijk dat deze game toevallig zo vreselijk draait, maar wél dat ze dan nog schijnheilig durven te zeggen dat “Early Access niet toegestaan” is, omdat ze “enkel kwaliteit willen”.

    Dat is allemaal leuk en aardig als pretentieus statement, maar het komt hypocriet over wanneer je games Fortnite (die in Early Access-vorm gewoon zónder dat label in de fysieke schappen kwam te liggen) en deze status van PUBG dan weer wél doodleuk toestaat op je platform.

    Als je het echt beste voorhebt met de kwaliteit van de games op je platform, dan zet je dit nog even in de koelkast. En dan had je Fortnite ook gewoon geweerd toen het officieel nog niet af was.

  8.   
    mattioza's avatar

    @Tom Kauwenberg: Daar heb je zeker een punt, maar daar hebben ze bij PlayStation een ‘geniale’ oplossing voor. Ze vervangen de term ‘Early Access’ door ‘Beta’, hebben ze in der tijd met Fortnite en Paragon (RIP) gedaan. Dat is natuurlijk precies hetzelfde, maar zal wel een marketing redenen hebben zeker, dat de term ‘Early Access’ misschien voor veel consumenten een negatieve bijklank heeft (gekregen).
    En denk wat specifiek PUBG betreft, vermoed dat het momentum al een tijdje weg is. Mochten ze het nu nog een jaartje in de koelkast gestoken hebben, zou het er waarschijnlijk rot zijn uitgekomen. Fortnite is inmiddels immens populair op PS4, zou me verbazen dat er (op dit moment) nog een groot publiek is, dat met smacht zit te wachten op de PS4-versie van PUBG.