Preview: Cyberpunk 2077

Het jaar is 2077 en de Verenigde Staten is verdeeld. De kloven tussen rijk en arm zijn immens, het Amerikaanse ideaal van vrijheid en gelijkheid is vervaagd. Dit is de sombere wereld waar CD Projekt RED op in gaat springen met Cyberpunk 2077: een wereld zonder toekomst. Maar hoe snel komt deze toekomst naar ons toe?

Welkom in Night City

Cyberpunk 2077 speelt zich af in Night City. Deze immense stad is verdeeld onder zes verschillende districten; respectievelijk City Center, Heywood, Pacifica, Santo Domingo, Watson District en het Westbrook District. Al deze districten zouden bereikbaar moeten zijn zonder ook maar één in-game laadscherm te zien.

Het Watson District is overigens het enige gebied dat we daadwerkelijk hebben zien schijnen, en wel in de bijna vijftig minuut durende gameplay walkthrough.

Waar CD Projekt RED met The Witcher 3: Wild Hunt nog koos om de wereld voornamelijk plat te maken, maken ze met Cyberpunk een gigantische U-bocht. Vele maisonnettes zijn toegankelijk en dat blijft niet alleen bij één simpele etage: van boven tot onder, de gebouwen zijn volledig ingericht. Maar als een interieur je niet helemaal aanstaat, kan je natuurlijk deze ook helemaal slopen, dankzij de uitgebreide destructie waarover Cyberpunk 2077 beschikt.

Deze immense stad staat natuurlijk niet stil, Night City bruist van leven. Overal waar je kijkt zijn mensen, of in dit geval halve cyborgs, bezig met het leiden van hun eigen leven. Het doet vooral denken aan Red Dead Redemption 2, hierin leidt ook elk niet te spelen personage een eigen leven.

Bewandel je eigen pad

Wat voor (en vooral hoe) je activiteiten tackelt, ligt volledig bij jou. Als speler ben jij de enige sleutel tot succes. Je speelt namelijk als V, een zogenaamde Cyberpunk die de American Dream wilt waarmaken. Aan het begin van de game heb je allereerst de keuze tussen geslacht, uiterlijk maar ook de bijbehorende statistieken.

Je hoeft daarentegen niet voor een klasse te kiezen; er komt geen klasse-systeem meer voor met Warrior, Mage of Archer, om zo maar enkele voorbeelden te noemen. Nee, het gehele systeem is derhalve vloeiend gemaakt dat je door het hele spel de keuze hebt tussen Netrunner, Techie of Solo. Een mix tussen deze drie klassen behoort vanzelfsprekend ook tot de mogelijkheden.

Maar ook de dingen die je gaat beleven in de stad zijn geheel zelf te bepalen. Natuurlijk kan je contracten aannemen om zo snel mogelijk de rijkste Cyberpunk van heel Night City te worden, maar waarom zou je niet één nachtje de sterren van de hemel kunnen gaan dansen?

Bijna overal ga je dan ook keuzes maken. Missies kan je dusdanig op een eigen manier opzetten, wat tevens zal resulteren in diverse uitkomsten. Dialogen zijn daarnaast niet beperkt tot de tekst die op het scherm staat. Indien je genoeg hebt gehoord van een nogal zwakke opponent, heb je altijd de keuze om diegene kennis te laten maken met een kogel uit je magazijn. Al moet je wel weer denken aan de consequenties die hier tegenover staan, enfin.

De ultieme Cyberpunk

Van kleine technologische snufjes waarmee je een heel gebied kan scannen, tot pufjes die enkele abilities tijdelijk vrijspelen. Je kan zowat je hele lichaam uit elkaar halen en laten vernieuwen met betere uitrusting. Natuurlijk moeten de RPG-elementen ook meegenomen worden, daarom heeft elke outfit en wapen een zeldzaamheidsgraad die elk zijn eigen extraatje aanbiedt.

Het combat-systeem is daarnaast ook zeer uitgebreid. De welbekende mantis-messen, afkomstig uit de Cyberpunk 2077 Teaser Trailer die alweer vijf jaar geleden verschenen is, zijn maar een fractie uit het gehele arsenaal dat te verkrijgen is in de game. Met deze messen kun je zelfs het hoofd van een vijand op een chirurgische manier verwijderen, maar ook een simpele shotgun kan overigens ledematen met gemak wegknallen.

En ook hier helpen de technologische snufjes, die je van te voren in je lichaam hebt gezet. Je hebt de mogelijkheid om in het mainframe van de tegenstanders te komen. Vanuit hier kan je vervolgens enkele abilities van je opponenten uitschakelen, denk daarbij aan het niet kunnen afvuren van een wapen. Een extra smaakje bij de vele smaken die Cyberpunk 2077 aanbiedt, om zo de perfecte cocktail voor jou te maken.

Voorlopig conclusie

Cyberpunk 2077 biedt in mijn optiek de ultieme mengelmoes tussen de film Ghost in the Shell en de Netflix-serie Altered Carbon, maar dan in game-formaat. Een futuristische wereld die niet stilstaat, prachtig oogt en waar jij als speler centraal staat.

Die futuristische wereld ligt vlak voor onze voeten, maar waarschijnlijk nog enige tijd niet in de winkelschappen. Mijn verwachting is dat Cyberpunk pas in 2020 in de winkels te vinden is, al heeft de volledigheid van Red Dead Redemption 2 bewezen dat het best 2019 zou kunnen worden.

 

Dit artikel maakt deel uit van onze Fast Forwards-reeks, waarin we in december en januari vooruitblikken op de games van het nieuwe jaar. Hiervoor gebruiken we informatie die online beschikbaar is, eerdere speelsessies van de redactie, keiharde speculaties en/of rijke fantasieën over wat we willen zien in deze games. Laat ons vooral in de reacties weten waar jij zin in hebt in 2019 en waar je meer over wilt lezen!

  1.   
    mattioza's avatar

    Ik voel nog niet echt de grote hype voor Cyberpunk 2077. Maar één ding is zeker, de game gaat echt reusachtig worden. Ik vrees dat er gewoon normale PS4’s gaan ontploffen door de complexiteit en grootte. Als ik terugdenk aan ‘The Witcher 3′, had bij mij op release ook last van lage framerate en bugs, en dan was je nog maar gewoon door een veld aan het rijden met je paard, laat staan in zo’n grote stad met al die details. Hopelijk krijgen ze dit een beetje onder controle.

  2.   
    tranceguy's avatar

    De game heeft grote potentie. Ik ben echt zwaar benieuwd naar de game, gaat in mijn ogen een topper worden.

  3.   
    the ultimate gamer boss's avatar

    ziet dr lekker uit maarja tis afwachten