Review: Déraciné

Wat is tijd eigenlijk en hoe beïnvloedt dat ons leven precies? Met die insteek ging SIE Japan Studio, bekend van Astro Bot: Rescue Mission, in samenwerking met From Software, makers van Dark Souls en Bloodborne, aan de haal door middel van de PlayStation VR exclusieve Déraciné.

Tinkerbell is terug!

Spelend als een onzichtbare fee zal jij een mysterie moeten oplossen dat plaatsvindt rondom een prachtige kostschool. Al vanaf het eerste begin is het verhaal in mysterie gehuld, maar helaas brengt dit zijn eigen probleem mee: het narratief is uiterst vaag. Pas in het laatste uur zal het gros van het verhaal duidelijk worden. Je bekruipt al snel het gevoel dat je taken uitvoert zonder goede reden om ze te doen.

Diverse personages bieden de taken die je dient te verrichten. Hoe ga je de interactie met deze figuren aan in een wereld waar de tijd stilstaat en waar zij jou ook nog eens niet kunnen zien? Dit zal je in wezen moeten doen alsof je een spook bent; je pakt iets op of laat een bepaald object bewegen. De tijd zal weer voor enige tijd gaan lopen.

Wanneer de personages dan hebben opgemerkt dat er iets is gebeurd, zullen zij meteen de interactie met jou aangaan. In het luchtledige luchten zij hun hart en zouden ze eventueel een taak aan je kunnen meegegeven. Niet alleen de personages komen tot leven, ook de omgeving om hun heen. Water zal weer vloeien, een klap onweer kan weer hoorbaar en zichtbaar zijn. Maar, zoals eerder gezegd, dit is slechts voor korte duur.

Bovendien worden niet alle taken doorgegeven op deze manier. Het kan namelijk ook zo zijn dat wanneer jij een bepaald object heen en weer beweegt, er een soort oranje bolletje in de lucht opduikt. Hiermee is het mogelijk de gedachte van een personage hardop te laten lezen.

En ook daar blijft het niet bij, soms zie je zogenaamde Echo’s in de wereld. Dit zijn in zekere zin spoken, afkomstig uit de gedachtes of het verleden van deze personen, waarmee je wegwijs wordt gemaakt waar een bepaald karakter precies naartoe is gegaan.

Tijd is slechts een illusie

Als fee zal je gedurende het verhaal gaan tijdreizen. Meestal spring je naar een specifieke datum toe in de toekomst, een dag dat iets belangrijks volgens de tijdlijn staat te gebeuren. Maar op sommige momenten ga je ook het verleden een bezoekje brengen.

Daarnaast heb je de mogelijkheid om het leven van, op dat moment nog, levende organismen af te nemen. De energie die je afneemt kan je vervolgens doorgeven aan een dood organisme, dit zal ervoor zorgen dat het levenloze organisme weer tot leven komt.

Ook kan je teleporteren, al is dit de mechaniek die Déraciné gebruikt om je voort te laten bewegen. Het is dus niet mogelijk om ergens naartoe te lopen, je zal naar vooraf bepaalde specifieke punten moeten teleporteren om vanuit daaruit naar het volgende gedeelte in een bepaald level te komen. Levels die overigens maar van zeer korte duur zijn, het varieert namelijk tussen de twee en vijftien minuten per level.

Conclusie

Al met al is Déraciné een prachtige game waarbij de schoonheid van de omgeving daadwerkelijk naar boven komt wanneer de tijd begint te lopen. Ook de personages voelen levensecht aan. Het probleem is echter dat je weinig binding krijgt met deze figuren, vanwege het uiterst vage verhaal.

Het voornaamste wat je doet is de taken uitvoeren die gevraagd wordt, waarvan je de uitvoering tevens voorgeschoteld krijgt. Nee, deze game is zeker niet geschikt als je een uitdaging voor virtual reality wil hebben. Déraciné voelt voornamelijk vooral aan als een concept. De kwestie omtrent tijd en leven is zeker aanwezig, maar de executie is vooralsnog zeer mager.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Prachtige omgeving
  • Levensechte personages
  • Interactie

Wat is NOT

  • Onduidelijk verhaal
  • Moeilijkheidsgraad
  • Voelt mager aan

6.5

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen geven, gebruik hiervoor de links bovenaan de pagina