In gespek met Arthur Parsons, Head of Design bij TT Games (LEGO DC Super-Villains)

Zo nu en dan worden we bij Gamersnet gevraagd om een interview te houden met een game-ontwikkelaar. Je belt telefonisch in en aan de andere kant van de lijn is vaak een enthousiast PR-persoon aanwezig om je van tevoren ingestudeerde antwoorden te geven en vaak halen deze interviews dan ook niet een publicatie op deze website. Maar soms mag je spreken met een veteraan uit de industrie, die veel meer weet te vertellen dan alleen maar een reclamepraatje over een game. Eerder vandaag sprak ik met Arthur Parsons, Head of Design bij TT Games en dus verantwoordelijk voor het onlangs verschenen LEGO DC Super-Villains.

Parsons is al 21 jaar werkzaam bij de digitale LEGO-bouwer en weet dus niet alleen te vertellen over hun laatste release, maar ook hoe het is om zo lang bezig te zijn met een franchise die minstens jaarlijks lanceert. Hoe hou je het leuk om dat te blijven doen? Waar komt de inspiratie vandaan en hoe is het om een team zo lang te leiden? Wij spraken met deze veteraan van de game-industrie.

Gefeliciteerd met de lancering van LEGO DC Super-Villains! Is het na 21 jaar nog steeds zo spannend om een game te lanceren, of went het ook wel?

“Ik werk inderdaad al 21 jaar voor TT Games en natuurlijk is er nog steeds enthousiasme als je een nieuwe game lanceert. Dat enthousiasme is nu veel directer te voelen en dat is vooral dankzij de komst van sociale media en onze ingame analytics. We kunnen direct zien hoe spelers op een game reageren. Daarnaast is het enthousiasme van jongere ontwikkelaars in ons team zeer aanstekelijk. Zij maken dit soms voor de eerste keer mee en natuurlijk is het altijd spannend om te zien hoe mensen gaan reageren.”

Bij Gamersnet hebben we veel klachten gehoord over bijvoorbeeld Black Ops 4 vanwege het ontbreken van een singleplayer-ervaring. Mensen zeggen dat Activision niet naar ze luistert, terwijl zij op hun beurt zeggen dat ze ingame kunnen zien dat relatief weinig mensen hun singleplayer-modus spelen. Hoe belangrijk zijn ingame analytics geworden ten opzichte van 20 jaar geleden?

“Natuurlijk zijn reviews en enquêtes belangrijk en we vragen na de release van iedere game aan journalisten en aan spelers wat ze ervan vinden, simpelweg omdat we onze games beter willen maken. De waarheid is echter dat de analytics simpelweg de waarheid vertellen. Wij kunnen precies zien wat al onze spelers in onze games doen. Welk percentage van het aantal spelers speelt alles in de game vrij? Hoeveel mensen spelen de game na het hoofdverhaal in Free Play? Een van onze grootste doelen is om mensen onze games zo lang mogelijk te laten spelen en de gegevens uit onze games geven daar een goed beeld van.”

Wordt Free Play veel gespeeld dan? Ik heb altijd het idee dat het voor jullie heel veel tijd kost, terwijl ik alleen de verhalen van jullie games speel en niet veel langer blijf hangen.

“Als mensen geen tijd zouden investeren in Free Play dan hadden we er inderdaad niet zoveel moeite in gestoken. Als je een game van ons koopt moet je er zeker van zijn dat je veel tijd in de game kunt investeren. Dat laten onze gegevens dan ook zien, al geldt dat natuurlijk niet voor iedereen.”

LEGO DC Super-Villains doet iets anders dan vorige games en laat de slechteriken de hoofdrol spelen. Wie kwam er met dat idee?

“Voordat de productie van een game begint bel ik eerst altijd met Ames Kirshin, hij is werkzaam voor DC Comics en verantwoordelijk voor de games uit het DC-universum. Hij heeft eerder meegewerkt aan de LEGO Batman-games en het Batman-gedeelte uit LEGO Dimensions. Toen we spraken zeiden we ongeveer tegelijkertijd dat we iets met de slechteriken wilden, er waren immers nog geen games verschenen waar de villains de sterren waren. De slechteriken uit het DC-universum zijn fantastisch en dat mensen hun eigen schurk kunnen bouwen maakt het idee helemaal af.

Er is iets magisch met de schurken van DC. Ze hebben de beste achtergrondverhalen, waarbij er meestal iets helemaal mis gaat met een persoon, bijvoorbeeld in hun jeugd. DC heeft enorm veel slechteriken en niet alleen de bekende zijn tof. Ook minder bekende schurken hebben een tof verhaal, denk aan Kite Man, Polka Dot, Clock King en Ventriloquist. Wij willen mensen laten zien dat er meer slechteriken zijn dan alleen de bekenden.”

Hoeveel huiswerk hebben jullie wel niet voordat jullie kunnen beginnen met de ontwikkeling van een game?

“Ik heb een fantastisch team en allemaal lezen we enorm veel stripboeken en kijken we ook veel tekenfilms. Het verhaal van LEGO DC Super-Villains is gebaseerd op een relatief onbekende comic-reeks: Forever Evil. In deze reeks is te lezen dat de Justice League een tegenpool krijgt met The Crime Syndicate. Het is geweldig om slechte versies te maken van alle leden van The Justice League, zeker omdat we dankzij DC altijd om advies kunnen vragen bij de bron. Wij mogen de oorspronkelijk schrijvers en tekenaars zelf benaderen en dat helpt ons enorm.”

Mogen jullie alles doen van DC Comics?

“Eigenlijk mogen we alles doen wat we willen. Er is de afgelopen jaren een goed vertrouwen opgebouwd. De eerste LEGO Batman-game heeft bizar goed verkocht en ook de twee vervolgen hebben het fantastisch gedaan. Daarnaast willen we zelf zo authentiek mogelijk zijn en dat wordt gewaardeerd. Onze games zitten vol met dingen die de fans willen zien.”

Wanneer kwam het idee om spelers een eigen superschurk te laten maken? Was dit al de bedoeling vanaf het begin in het ontwikkelproces?

“Dat idee kwam eigenlijk pas een paar maanden nadat we de ontwikkeling waren begonnen. In het begin hadden we slechts een doel: Funniest LEGO Game ever! Dit idee ontstond toen we bedachten dat superschurk Owl Man het leven van Batman over moest nemen. Owl Man is een verschrikkelijk persoon en het was hilarisch om hem een good guy te laten spelen.

Later gingen we praten met kinderen en wat hun wensen zouden zijn. Zij zeiden in meerderheid dat ze het vet zouden vinden om zelf een karakter te maken en dan niet alleen het uiterlijk, maar ook de superkrachten.”

Was het moeilijk om de gameplay en het verhaal zo te veranderen dat een zelf-gemaakt karakter de hoofdrol kon spelen? Dat is heel anders dan een bekend personage als protagonist.

Het was duidelijk iets wat spelers wilden en het is sowieso een trend van de laatste jaren. Als mijn eigen kinderen Rocket League aan het spelen zijn, dan zijn ze langer bezig met het maken van hun buggy dan met het daadwerkelijk spelen van wedstrijden. Mensen willen tegenwoordig een eigen gezicht geven aan producten, zo krijgen ze het idee dat het echt van hun is.

Waar ben je het meest trots op in de game?

“Dat is zonder twijfel de lange lijst aan fantastische acteurs die meewerken aan de game. Toen we begonnen hadden we een wensenlijst met natuurlijk Mark Hammill (Star Wars) als The Joker, Kevin Conroy (Batman: The Animated Series) als Batman, Michael Ironside (Starship Troopers) als Darkseid en Nolan North (Uncharted). Allemaal hebben ze ja gezegd en iedereen vond het geweldig en grappig om mee te doen.

Daarnaast denk ik dat we de meest bugvrije game tot op heden hebben afgeleverd, mede omdat we de interne releasedatum een stuk eerder hadden gezet dan de oorspronkelijk lancering. We hebben dus extra tijd genomen om de game zo goed als bugvrij af te leveren.”

Wat maakt het werk nog leuk na 21 jaar voor dezelfde werkgever?

“Dat antwoord is gemakkelijk. Het feit dat mensen me benaderen en hun ervaringen met onze games delen vind ik fantastisch. Ik heb mensen in mijn team die zijn opgegroeid met LEGO Star Wars. Zij hebben die games in hun jeugd gespeeld en zijn soms gaan werken in de game-industrie vanwege die ervaringen. Het is geweldig om jonge ontwikkelaars te kunnen inspireren met mijn oude en mijn nieuwe projecten.”

  1.   
    Dedsec's avatar

    Het zijn leuken games, maar ik mis nog steeds verhaal Achievements, want ook nu heb ik er weer 1 niet gehad, en ik vind het dan ook raar dat de Xbox geen Achievement opvraag optie heeft ofzo ?? Want je kan er niks tegen doen.

    Jammer dat er geen vragen zijn gesteld over de open wereld, want Lego city undercover deed het heel goed en werd dan ook vaak met GTA vergeleken, dus erg zonde dat dat niet is gebeurd.

    Ik koop de Lego games vaak voor free roam, en daar moeten ze het ook wel een beetje van hebben denk.