Gamers woedend na aanbieding Shadow of the Tomb Raider op Steam

Gamers zijn over het algemeen wel in voor een leuke korting op games. Toch heeft een recente aanbieding op Steam bij veel mensen het bloed doen koken. Sinds vorige week was namelijk Shadow of the Tomb Raider tijdelijk in prijs verlaagd. Leuk voor iedereen die het spel wat goedkoper in huis wil halen, maar veel fans voelen zich toch wel belazerd. Slechts enkele weken geleden hebben zij immers de game voor de volle prijs gekocht.

Als reactie op de aanbieding is Shadow of the Tomb Raider op Steam overspoeld door reviews. Uiteraard niet de meest positieve reviews. Hierdoor is de gemiddelde waardering van de game op Steam gedaald van “overwegend positief” naar “verdeeld”.

Niet alleen op Steam zijn de klachten te lezen. Ook via fora en social media laten gamers van zich horen. Ze trekken vooral in twijfel hoeveel zin het nog heeft om loyaal te zijn aan een game, bijvoorbeeld met een pre-order, als er zo wordt omgegaan met de trouwe fans.

Een logische reactie van de echte Lara Croft-liefhebbers? Of is dit gewoon het risico van een game meteen in huis willen halen? Laat het weten in de reacties?

  1.   
    mmx's avatar

    Dit is gewoon het risico om de eerste dag de game te willen hebben .En ik heb er geen spijt van om daarbij te horen !

  2.   
    BearsRidingTanks's avatar

    Laat weer eens zien hoe waardeloos user reviews zijn

  3.   
    CHILLOZZ's avatar

    precies dat wat Bears zegt….
    Dan weet je meteen hoeveel waarde je aan user revieuws hebt. Als je revieuw stats naar beneden/negatief wilt hebben omdat hij nu goedkoper bent…. Dan ben je wel echt een #$@%

    Het is nu eenmaal een feit dat games soms erg snel al in de uitverkoop liggen.
    Ik koop enkel spellen op pre-order waarvan ik 100% zeker weet dat ik er veel tijd in steek. Heb lara voor ps4 dan uiteraard ook volle mep voor betaald althans… de prijs van YGZ die meestal al goedkoper zijn…

    een titel als spider-man heb ik nog niet. met nadruk op NOG. Ik wil die game wel heel graag hebben. Maar vermoed dat daar nog wel een deel van komt waarbij alle DLC dalijk bij inbegrepen zit. Dan wacht ik wel op die versie.

    Ik zeg wel vaker tegen maten. #WachtenLoont

  4.   
    Alfa Warrior's avatar

    €50,- voor een single player game vind ik alsnog te veel hoor.
    De mensen die, via steam, gepreordered hebben voor €60,- zijn dan ook knetter gek.

  5.   
    Heccer's avatar

    @Alfa Warrior:
    Gelukkig hebben we veel key websites op www ik was al klaar voor €40,-

  6.   
    BearsRidingTanks's avatar

    En dan afvragen waarom uitgevers liever soms games later naar pc brengen.

  7.   
    Alfa Warrior's avatar

    @Heccer:
    Klinkt ook als een veel normale bedrag voor iets waar je met ~20 uur al klaar mee bent.
    Alsnog een gemiddelde van €2 per speel-uur hoor – bij spellen zoals Fallout, Skyrim en andere RPGs zit je zo aan de 100 – 200 uur – €0.40 – €0.50 per uur, klinkt al veel beter.

  8.   
    Neolite's avatar

    @Alfa Warrior: Appels met peren vergelijken. Als je zo veel mogelijk uur wilt hebben voor je geld dan zijn games zoals Tomb Raider, Quantum Break, God of War en Uncharted niet voor jou. Alleen de production value per uur is wel vele malen hoger. Vergelijk het met een SSD of HDD, je hebt met een HDD meer opslag voor je geld, maar het is wel een stuk minder snel.

    Games kosten al jarenlang rond de 60 euro en voor de gemiddelde AAA game zijn de productiekosten elk jaar weer fors gestegen. Een game met het productionvalue van Tomb Raider met de inhoud van Fallout 4 zou onbetaalbaar zijn, laat staan dat het rustig 10 jaar kan duren voordat zoiets klaar is.

  9.   
    S3MM3R's avatar

    Dit is de reden dat ik niet meer spellen koop die net in release zijn!

  10.   
    mmx's avatar

    Geef vandaag geen commentaar meer.ben druk aan het feesten de rest van de week.ik ben 50 jaar getrouwd dus word dit een drukke feestweek.

  11.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    @Neolite: `That’s where you’re wrong, kiddo.

    Als je het hebt over hoge production value én een gigantische wereld, lijkt Red Dead Redemption 2 wel iets meer in je denkrichting te vallen. Al is dat natuurlijk wel een aardige uitzondering op de regel, waarin ik je mening sowieso wel kan beamen.

  12.   
    MikeGevers's avatar

    @Tom Kauwenberg: True, maar ik denk dan ook dat Rockstar flink wat jaren ontwikkeling achter de rug heeft voor RDR2, zoals Neolite ook al zegt. Ook het budget zal een stuk hoger liggen dan bij Shadow of the Tomb Raider, al was het maar vanwege het succes van GTA Online.

    Daarnaast is Rockstar feitelijk een heel erg grote indie-studio. Natuurlijk zit Take-Two erachter, maar ik denk dat zij niet een dusdanig grote vinger in de pap hebben dat ze financiële “risico’s” als een Red Dead Redemption 2 tegen zouden houden. Dus RDR 2 is inderdaad een heel grote uitzondering, omdat die game vanuit een veel grotere luxepositie is ontwikkeld dan bijvoorbeeld een Shadow of the Tomb Raider.

    Wat het nieuws betreft: ergens zie ik in waarom mensen hierover boos worden, maar aan de andere kant is dit het gevaar van early adopter (of ‘trouwe fan’) willen zijn. Op het internet wordt al jarenlang op grote schaal gewaarschuwd, onder meer door media, om vooral niet te pre-orderen. Toch blijft men dat massaal doen, met dit soort dingen als gevolg. Heb je de volle mep niet over voor een game, dan moet je misschien eens heroverwegen of je wel een ‘trouwe fan’ bent.

  13.   
    OnOwned's avatar

    @Tom Kauwenberg: Maar goed Rockstar heeft flink geld bespaard door al 5 jaar niets uit te brengen en veel centjes verdient met GTA Online. Het zou bijna beledigend zijn als Red Dead 2 niet overal negens en tienen scoort, met de tijd, geld en bizarre talent wat Rockstar heeft.

    Het is ook wel echt de enige uitzondering die ik kan bedenken als het gaat om hoge productiewaarde en massive veel gameplay.

    Edit: Godverdomme Mike je Ninja’d me hier gewoon keihard!

  14.   
    Neolite's avatar

    @Tom Kauwenberg: True… De prijs die RdR2 gekost heeft om te maken en de lange 8 jaren die ze er over gedaan hebben zijn een unicum. Er zijn bijna geen studio’s die daar echt de ruimte voor krijgen omdat het succes gewoon gegarandeerd moet zijn voordat ze er aan beginnen. Maar heel erg veel meer voorbeelden zijn er echt niet…helaas…

  15.   
    Mark89NL's avatar

    @OnOwned: triggered maar ik geef Mike wel gelijk.

  16.   
    MikeGevers's avatar

    @OnOwned: Haha, great minds think alike, toch? 😉

  17.   
    tranceguy's avatar

    Die kritiek is gewoon niet terecht, simpel.

  18.   
    tranceguy's avatar

    @MikeGevers: Overigens worden ze wel gepublished onder Rockstar, geen Take-2….

    Het is zeker niet zo dat de produktiekosten perse stijgen van de grote games maar reken er maar op dat RDR2 een instant hit is en de dollars/euros ze om de oren gaan vliegen. Vergeet dat niet.

    En ze zijn eerder een grote onafhankelijke studio, dat is wat anders dan indie… Neem aan dat je independent bedoeld.

  19.   
    MikeGevers's avatar

    @tranceguy: Indie is een afkorting van independent, dus ja, dat bedoelde ik inderdaad. Ik weet ook wel dat Take-Two de game niet uitgeeft, maar ze zijn nog altijd het moederbedrijf. Wat een ‘indie’ precies is, is een kwestie van definitie. Voor mij is ‘indie’ simpelweg een afkorting van ‘independent’ en betekent het dat je niet onder een uitgever staat, punt. EA die indies uitgeeft? Kan niet, EA is een uitgever. Rockstar die onder eigen banier games uitgeeft, zij het dan met een ultiem groot budget? Hele grote indie.

    Daarnaast zei ik juist: ‘maar ik denk dat zij niet een dusdanig grote vinger in de pap hebben dat ze financiële “risico’s” als een Red Dead Redemption 2 tegen zouden houden.’ Natuurlijk is Rockstar onafhankelijk, maar als ik dát had gezegd, hadden mensen weer lopen klagen dat Take-Two het moederbedrijf is en dat ze daarom niet 100% onafhankelijk zijn.

    Kortom: ik denk dat je het met me eens bent, maar dat je struikelt over het conflict tussen onze definities van indie.

  20.   
    RLXTR's avatar

    Het heeft toch helemaal geen zin om je hier druk over te maken. Vond je de game 60 euro (of wat het bij de release ook heeft gekost) waard? Prima, niets aan de hand. Vind je achteraf dat de game een miskoop was? Laat dat dan een les zijn om eerst de eerste reviews af te wachten en nooit te pre orderen. Maar laat je gevoel, over wat een game waard is, niet afhangen van wat andere mensen er op een ander moment voor betaald hebben.