Hoe maak je games voor mensen met motorieke beperkingen?


Na zijn minidocumentaires over gamen met auditieve of visuele beperkingen, komt videoproducent Mark Brown met alweer het derde deel van zijn Designing for Disability-videoreeks; een aflevering over motorische handicaps en beperkingen.

Hoe maak je een game toegankelijk voor iemand die amper overweg kan met een muis, gamers zonder fijne motoriek of voor mensen die niet tegen de vibratie van een controller zou kunnen? Niet alleen de manier van input is belangrijk, ook game-ontwikkelaars dienen acht te nemen met gamers met een minder fijne motoriek dan de rest.

Naast observaties en analyses, vindt Brown in zijn nieuwe video als altijd ook weer de ruimte om een aantal games te appreciëren voor hun inzet rondom handicaps. Zo leren we dat games als Detroit: Become Human niet per se perfect zijn ingestoken, maar ook dat Shadow of the Tomb Raider en Spider-Man her en der wél de juiste keuzes hebben gemaakt:

🍞 De Lunchtip is een (werk)dagelijkse rubriek waarin we interessante content rondom gaming delen. Van diepe documentaires tot gortdroge memes; je vind het doordeweeks in de middag op Gamersnet!

Heb je zelf een goede tip voor de lunchpauze? Geef het door via de Hub, Discord of Twitter en verrijk de middag van je medegamer!

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren