Review: Dragon Ball FighterZ (Switch)

Begin dit jaar is mijn Dragon Ball-hart verblijdt met eindelijk weer een fantastische game in de franchise; Dragon Ball FighterZ. Een fatsoenlijke vechtgame met (eindelijk!) een nieuw verhaal en heerlijke mechanics voor pro’s en noobs.

Dit pareltje maakt nu ook zijn opwachting op de Nintendo Switch en het blijft bij triple-A games toch altijd weer afwachten of de bescheiden hardware in de hybride van Nintendo het allemaal wel aankan. Aangezien we de game zelf al uitgebreid hebben behandeld in de vorige review (spoileralert, het is geweldig!), gaat het nu puur om de Switch-versie en hoe goed Dragon Ball FighterZ eigenlijk draait.

It’s over 9000!

Om maar meteen met de deur in huis te vallen; Dragon Ball FighterZ lijkt de eerste triple-A multiplatformgame, die op de Switch dezelfde kwaliteit kan bieden als op de andere platformen. De game draait zo goed als vlekkeloos en er zijn amper framedrops te bespeuren, vooral in een fighter is dat ontzettend lekker. Zowel tijdens drukke cutscenes, als bij chaotische gevechten staat de Switch zijn mannetje.

Het is knap dat de Nintendo Switch de fighter klaarblijkelijk moeiteloos kan draaien. DOOM en Wolfenstein: The New Colossus hebben heel veel grafische pracht en frames moeten inleveren om redelijk te werken op de hybride, maar dat is met FighterZ totaal niet het geval.

Ook grafisch spat de game van je scherm af. Of je Dragon Ball FighterZ nu speelt in docked mode of op het scherm van de Switch zelf. De geweldige grafische stijl van de game, is met minimale compromissen te bewonderen op de Nintendo Switch.

Even geduld A.U.B.

Dragon Ball FighterZ voor de Switch is dus acht maanden later uitgekomen, maar het is het wachten wel echt waard. Je krijgt geen veredelde port, maar een versie die goed op de Switch is afgestemd en alles uit het apparaat weet te halen. Ook is het ‘gewoon’ de voltallige game met alle modi en recente updates die de andere platformen ook hebben gehad.

Zo is er onlangs een co-op modus toegevoegd en kan je nu custom matches maken. In plaats van de standaard 3v3-modus kan je nu ook wedstrijden spelen met maar één of twee personages. Om de pijn van het wachten te verzachten heeft Bandai Namco wel voor iedere speler op de Switch een klein goedmakertje. Als je voor de eerste keer Dragon Ball FighterZ opstart op de Switch dan krijg je 200.000 Zeni, de in-game valuta waarmee je skins en andere cosmetische goedheid mee vrij speelt.

Het enige negatieve wat mij is opgevallen in de Switch-versie van Dragon Ball FighterZ, is dat het laden van een gevecht een aantal tellen langer duurt dan op bijvoorbeeld de PlayStation 4. Het is niet schrikbarend veel langer, maar het laat wel zien dat de Switch duidelijk een zwakkere broer is van de rest van de platformen.

Conclusie

Met dat in je achterhoofd is het indrukwekkend te noemen dat Dragon Ball FighterZ op bijna hetzelfde niveau draait als de versies op de PlayStation 4 en Xbox One. Framerate en grafische pracht hebben amper in moeten boeten. Een volwaardige, triple-A Dragon Ball-game op een handheld, is voor mij en veel andere fans een natte droom geweest en Dragon Ball FighterZ bokst het eindelijk voor elkaar op de Nintendo Switch.

 

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Grafisch en technisch zo goed als op andere platformen
  • Dragon Ball voor onderweg
  • Goedmakertje voor het wachten

Wat is NOT

  • Iets langere laadtijden

.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen geven, gebruik hiervoor de links bovenaan de pagina

  1.   
    Thijs.'s avatar

    Deze staat zeker op mijn lijstje om te halen. Lijkt me een erg toffe game en een prima spel voor een handheld