Waarom de voice-acting van Spider-Man subliem is


Insomniac Games’ Spider-Man slingerde ons leven binnen, en legt een web van liefde rondom onze harten. Niet alleen vanwege de prachtige open wereld en verhalende referenties naar de stripboeken, maar ook met een breed scala aan minieme details in game design.

Kleine verschillen in spelontwerp zullen lang niet iedere gamer opvallen, maar vandaag de dag kunnen ze wél mooi aan het daglicht gebracht worden. Kotaku-schrijver Kirk Hamilton deed dat door kleine videosegmenten van wat van die details op zijn Twitter te plaatsen, waarna zijn bericht rap razend populair werd.

In het specifiek gaat de tweet en de daarin inbegrepen video over het stemacteerwerk in Spider-Man. De vlugge Peter Parker in de PlayStation-game, gespeeld door stemacteur Yuri Lowenthal, laat de intonatie van zijn woorden afhangen van wát Spidey precies uitspookt.

Met andere woorden; Lowenthal leest dezelfde scripts, maar spreekt ze anders uit, afhankelijk van wat de speler met Spider-Man uitspookt. Hevig slingeren of een beetje hangen op wolkenkrabber; Spidey gaat er anders door spreken:

En stiekem was die semi-virale tweet nog niet eens het complete verhaal. Naast het feit dat er dus klaarblijkelijk verschillende opnames zijn van dezelfde scriptregels, heeft Insomniac Games er ook aan gewerkt om de overgang tussen een moeizame en gemakkelijke zin zo vloeiend mogelijk te maken.

Met de populariteit van de tweets ontpopte al snel meer aandacht voor al het werk dat de ontwikkelstudio klaarblijkelijk in hun verhaalvertelling heeft gezonken. Insomniac Games Lead Writer Jon Paquette bevestigde enkele aannames daarover later, door zelf ook wat tweets over de voice-acting de wereld in te sturen.

De schrijver gaf daarbij aan dat vrijwel alle gesproken tekst van Spidey in tweevoud zijn opgenomen — eenmaal in enige rust, de ander met wat meer fysieke druk erachter — en dat het ontwikkelteam daaromheen een programma bedacht dat zelf herkend welke van de twee wanneer afgespeeld dient te worden.

De lovende pret werd vervolgens wél weer enigszins gedrukt door Alex Previty, audio-ontwikkelaar bij Insomniac Games. In een respons op de Twitter-draadjes laat hij weten dat de verschuiving in intonatie weliswaar continu gedurende een gesprek kan gebeuren, maar niet op élk denkbaar moment.

Precies die wisseling tussen beide ‘fases’ van Spider-Mans uitspraak vindt plaats tussen verschillende regels, maar jammer genoeg niet op een woord-tot-woord basis. Misschien een mogelijke verbetering voor een potentieel vervolg?

De daadwerkelijk stemmenman, Yuri Lowenthal, heeft nog niet officieel gereageerd op alle lof voor zijn deelname aan dit sublieme stukje spelontwerp, laat staan zich gemengd in de tweetstorm.

Meer weten over wat de nieuwe Spidey op de PlayStation 4 zo goed maakt? Lees vooral onze lovende Spider-Man review of bekijk de enthousiasmerende video review!

De Lunchtip is een (werk)dagelijkse rubriek waarin we interessante content rondom gaming delen. Van diepe documentaires tot gortdroge memes; je vind het doordeweeks in de middag op Gamersnet!

Heb je zelf een goede tip voor de lunchpauze? Geef het door via de Hub, Discord of Twitter en verrijk de middag van je medegamer!

  1.   
    MikeGevers's avatar

    Heel indrukwekkend dit! Ik ben geen fan van Spider-Man, maar wel van games met steengoede voice-acting, zeker als het verhaal ook nog eens tof is. Misschien toch maar eens oppikken 🙂

  2.   
    Kauwgom's avatar

    @MikeGevers: Je koopt een game vanwege de voice-acting zondat dat je van het genre houdt? Grappig, niet eerder gehoord.

  3.   
    MikeGevers's avatar

    @Kauwgom: Ik ben geen fan van Spider-Man, maar heb ook geen hekel aan de kerel. Ik ben min of meer neutraal jegens elke Marvel- en DC-superheld. Ik ga een game (of boek of comic) niet kopen simpelweg omdat het bijvoorbeeld Spider-Man of Batman betreft. Ik koop media op individuele kwaliteiten, niet omdat ze onderdeel zijn van een geliefde franchise.

  4.   
    Kauwgom's avatar

    @MikeGevers: a oke, daarin volg ik je wel hoor, dat heb ik bijvoorbeeld met God of War. Ik ben geen fan van het genre maar vanwege het geweldige verhaal en het avontuur toch met veel plezier de laatste versie uitgespeeld.