PEGI onthult nieuw pictogram voor in-game aankopen

Niet alleen de Nederlandse kansspelautoriteit en de Belgische Kansspelcommissie ontfermen zich dezer dagen over de betrouwbaarheid van games en hun verdienmodellen; ook het classificeringsbureau dat we kennen als Pan-European Game Information (PEGI) wurmt zichzelf wederom bij de discussie.

Met ingang van vandaag kent PEGI namelijk een extra pictogram ter duiding; eentje om in-game aankopen te duiden. Games die vanaf heden verschijnen met ingebakken functionaliteiten om extra geld van je los te maken, worden voortaan geïndiceerd met een nieuw classificatie-icoon.

In een vandaag gepubliceerd nieuwsartikel verklaart PEGI de noodzaak voor de nieuwe classificering. Daarbij wordt aangehaald dat in-game aankopen al eerder aangegeven werden bij digitale aankopen, maar nu ook op fysieke doosjes geduid zal worden.

PEGI baseert de noodzaak voor het pictogram op basis van een marktonderzoek van het Nederlandse Ipsos uit mei 2018, waaruit blijkt dat vooral veel ouders niet doorhebben dat hun kinderen na initiële aankoop van het spel vaak meer geld in nieuwe games spenderen:

A consumer survey(*) by Ipsos recently showed that 2 in 5 parents of children that play games indicate that their child spends money in-game. Of those parents, the vast majority (over 8 in 10) have an agreement of some kind about spending. This can take the form of asking permission before each purchase (60%), a weekly or monthly spending limit (31%), use of parental control tools (28%), monitoring credit card bills (25%) or the use of pre-paid value cards (20%). Only 2% of parents do not monitor their children’s spending.


De focus op ouders van kinderen lijkt een voornaamste te zijn, zo geeft ook PEGI-topman Simon Little aan in hetzelfde artikel. Het pictogram dient vooral de voogd erop te wijzen dat de game in kwestie nog duurder kan uitpakken dan aanvankelijk gedacht, en daarom kan het behulpzaam zijn om hierover een gesprek aan te knopen tussen de jonge gamer en de verantwoordelijke ouders.

Making parents aware of the existence of optional in-game purchases upfront is an important first step. PEGI will now make this information available at the point of purchase, so that a parent can decide whether and how they want to monitor and/or limit a child’s spending.

While we know that parents use different methods to control spending, parental control tools are a very helpful next step in making sure that the overall online experience of the child is safe, including the possibility to control spending. Entering into a dialogue with the child about the games they enjoy is certainly a must for all parents. It will provide them with the necessary context to create a gaming environment both the children and the parents are comfortable with.

Terwijl PEGI de nieuwe iconen op doosjes van komende games drukt, woedt lokaal nog altijd de oorlog tegen lootboxes, mogelijk de meest schadelijke vorm van in-game aankopen en microtransacties. De Benelux lijkt zich nog altijd fier te verzetten tegen het verschijnsel, waarbij het dreigen met sancties onder meer Blizzard, 2K Games en Valve heeft doen bezwijken op dit gebied. Deze ondernamen in de afgelopen tijd actie om hun lootboxes aan te passen, dan wel uit de verkoop te halen.

De lootboxgate blijft dus nog even een feit. De vraag is echter vooral hoever repercussies er nog zullen gelden voor komende en bestaande games. PEGI doet in ieder geval diens best gamers (en de ouders daarvan) te informeren, en dat kunnen we uiteraard niet anders dan toejuichen.

  1.   
    Ik kom Harambe wreken's avatar

    Iets van een poppetje wat keihard in zn kont werd genomen zou ook wel duidelijk genoeg zijn

  2.   
    nanathan's avatar

    Goede zaak.
    Ouders moeten er natuurlijk wel nog naar kijken.
    Veel ouders zijn niet met games opgegroeid en laten kinderen alles doen zonder besef te hebben wat er in hun leefwereld omgaat.
    Goed gezien van PEGI

  3.   
    tranceguy's avatar

    Dit is nu iets wat overbodig is….