Preview: World of Warships: Legends


World of Warships heeft koers gezet voor de consoles met World of Warships: Legends. De slepende, strategische zeeslag zal ergens volgend jaar ook Xbox One (X) en PlayStation 4 (Pro) aandoen, uiteraard in Wargamings welbekende free-to-play formule. Maar welke vetjes worden weggesneden en hoe dobbert de game de woonkamer binnen? Tijdens Gamescom 2018 blikten erop vooruit, bij Wargaming achter de schermen…

Koers voor consoles gewijzigd

Allereerst is daar de semantiek achter het woordje Legends. In tegenstelling tot de respectievelijke ports voor World of Tanks, doopt World of Warships op PlayStation 4 en Xbox One om tot een soort stand-alone titel. In wezen blijft de port trouw aan de formule die nu geldt op pc, ware het niet dat er zekere concessies plaatsvindt voor de consoles.

Om de spelformule van Warships iets overzichtelijker te maken vanaf de bank, wordt bijvoorbeeld het spelersaantal enigszins gereduceerd. In tegenstelling tot de twaalf-versus-twaalf gevechten op pc, voegen in Legends maximaal negen spelers zich bij een team. Een klein stapje terug, maar volgens Development Director Danny Volklov een broodnodige verandering om Legends behapbaar te maken.

Veranderd, maar vertrouwd

Ondertussen blijft het tempo van World of Warships onveranderd. Legends oogt en voelt in vrijwel alles nog steeds als het drie jaar oude origineel op pc. Slepend in ritme, maar tegelijkertijd des te tactischer aangelegd.

Wat betreft het specifieke control scheme, ook daarin wil Wargaming de console-gamer tegemoetkomen. De standaard button mapping oogt als een overzichtelijke keuze, maar kan eventueel naar wens aangepast worden. Tel daarbij op dat Legends spelers ook enigszins bij zal staan in een target lock en tracking camera, en je begrijpt dat een paar torpedo’s poffen eigenlijk kinderspel is.

Daarmee lijkt Legends geenszins een slap aftreksel van het originele World of Warships te worden. Nog altijd staat strategisch vermogen voorop, en kunnen alleen de slimste kapiteins ook daadwerkelijk zegevieren. Een paar rake schoten landen is één, maar dat combineren met goede manoeuvres en nog betere communicatie met vriendelijke schippers, dat is een tweede.

Desalniettemin lijkt World of Warships: Legends wel in te springen op een gat in de markt op consoles. Ietwat tragere, doch aangrijpende tactische toppers, die zijn er immers te weinig. Toegegeven, games als XCOM 2 hebben in mondjesmaat ook Xbox One en PlayStation 4 aangedaan, maar immer met minder charme dan hun voorganger op pc. Legends lijkt zich daarin wél flexibeler op te stellen, en op maat iets voor consoles te bouwen.

Pracht- en praalboten

Wat betreft het technische aspect van de console-versies; ook daarin lijkt Wargamings maatwerk van toepassing. Volklov en zijn ontwikkelteam mikken op een stabiele 30 frames per seconde, met de potentie tot 4K-resoluties voor gamers op Xbox One X en PlayStation 4 Pro. Wederom: een paar knopen van koers gewijzigd.

En op zich is die halvering van de gulden standaard van 60 frames per seconde ook absoluut geen doodzonde. In ieder geval niet als het gaat om World of Warships. Hoewel de optische flow wellicht wat lager ligt, is Warships tegelijkertijd niet bepaald het kaliber game voor razendsnelle responses. World of Warships draait om anticiperen en een paar stappen vooruitdenken; niet bepaald activiteiten die per se twitch gameplay vereisen.

Tegelijkertijd lijkt die ‘traagheid’ wel uitermate geschikt voor een ervaring op consoles. Rustig aan, nog even uitvaren vanaf je luie bank na een lange dag. Dergelijke, laidback tactiek kan de spellencatalogussen van zowel PlayStation 4 als Xbox One prima gebruiken.


Overigens hoeft de ietwat lagere framerate niet te betekenen dat Legends een volledige stap terugdoet op het gebied van visuele pracht. In tegendeel juist.

Op de testversie op Xbox One X spatten de kleuren van de 4K-televisie af, terwijl elk van de schepen wederom haarscherp nagebootst lijkt. Elke OLED-explosie op het scherm oogt als een soort visuele beloning voor je vaardigheden. Of je falen, in sommige gevallen.

Bevaart een zee van transparantie

Ondertussen is het ontwikkelproces van World of Warships: Legends ook weer een viering van transparantie. Wargaming maakt de game niet exclusief achter gesloten deuren, maar hoopt juist in samenwerking met de groeiende community een stuk maatwerk af te leveren.

Al sinds de onthulling van Legends worden geïnteresseerden aangespoord om zich aan te melden voor exclusieve testsessies (momenteel tijdelijk exclusief voor Xbox One) en hun stem te laten horen op onder meer een officiële Discord-server.


Dat een eerste testvaart op PlayStation 4 heeft moeten verschuiven naar oktober en lang niet iedereen toegang kan krijgen, moeten we dan maar even voor lief nemen. Wargaming werkt in ieder geval aan een zeewaardige port van een al bewezen concept op pc, en dat zullen zekere niche ongetwijfeld aanmoedigen.

Voorlopig conclusie

Met World of Warships: Legends lijkt Wargaming wederom een mooie free-to-play parel naar consoles te kunnen brengen. Ja, concessies moeten er wezen, maar Wargaming maakt in ieder geval wel duidelijk maatwerk te willen leveren.

Niet alleen in besturing of grafische praal, maar Wargaming wil duidelijk ook winnen door console-gamers te voorzien in iets unieks. Wat meer slepende strategie in de woonkamer, dat is waar de koers nu naartoe streeft. En dat kunnen we niet anders dan toejuichen.

World of Warships moet anno 2019 lanceren als gratis te spelen titel op Xbox One (X) en PlayStation 4 (Pro). Geïnteresseerde gamers kunnen zich middels de officiële website nu al opgeven voor gesloten testfases op beide consoles.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren