Preview: Call of Duty Black Ops 4

Call of Duty is jarenlang het coolste jongetje van de klas geweest: wat Activisions shooterfranchise deed, zette de toon die de rest van de industrie zou volgen. In 2013 ontketende DayZ echter een revolutie met de introductie van battle royale, een genre dat vorig jaar naar nieuwe hoogten werd getild door PUBG en Fortnite. Die games zijn zo populair dat ook Call of Duty nu een battle royale-modus krijgt en daarmee is het plotseling Activision dat de trend van de industrie volgt. Hoewel we op de Gamescom niet met Blackout aan de slag mochten, kregen we met Heist een modus voorgeschoteld die minstens even duidelijk leentjebuur speelt bij concurrenten uit het genre. Is het een teken dat de gloriedagen van Call of Duty voorbij zijn, of zijn het juist deze “goed gestolen” veranderingen die de franchise nieuw leven gaan inblazen?

Met creatieve modi als Gun Game en One in the Chamber bewees Treyarch eerder al dat het niet bang is om te breken met de regels van de Call of Duty-serie, en Heist is daarop geen uitzondering. De modus gooit het iconische Create A Class-systeem volledig overboord en biedt in ruil daarvoor een cash-based upgradesysteem, waarbij je elke ronde nieuwe equipment kunt kopen met het geld dat je tot dusver hebt verdiend.

Fanatieke first person shooter-fanaten zullen direct denken aan Counter-Strike en daar stoppen de gelijkenissen niet. Heist is namelijk een tactische, round-based, no-respawn modus waarbij beide teams proberen een zak geld op te rapen, om die vervolgens terug te brengen naar hun eigen basis. Eens je bent neergeschoten kun je nog geheeld worden door een teamgenoot, maar met één extra klap of nekschot kan de vijand je voorgoed naar het hiernamaals helpen. Vervolgens zul je moet spectaten tot een van beide teams volledig uitgeroeid is, of de zak geld bezorgd is bij een basis. Inderdaad: Treyarch heeft weinig moeite gedaan om te verhullen waar het zijn inspiratie vond voor Heist.

Tactische oorlogvoering

Indien je kunt leven met het overduidelijke plagiaat (wat is er anno 2018 nou nog origineel in de game-industrie), heb je met Heist een opvallend sterke modus die vooral op eSports-vlak erg interessant is. Mijn vrees is echter dat Heist aansluiting gaat missen bij de gemiddelde COD-speler. Het mist de snelheid en luchtigheid waar de serie om geliefd is en hoewel dat niet per se een probleem hoeft te zijn (Search and Destroy is een van mijn favoriete COD-modi), is Heist zo tactisch dat je eigenlijk niet kunt winnen zonder te communiceren met de rest van je team. De ervaring leert dat je in de gemiddelde COD-match weinig hoeft te verwachten van de communicatieve vaardigheden van je teamleden, dus tenzij je Heist speelt met een groep goede vrienden, wordt de modus waarschijnlijk een aanslag op je bloeddruk.

Black Ops 4 is in zijn geheel overigens een stuk tactischer geworden. Verwacht geen Battlefield- of Counter-Strike-achtige taferelen, maar door onder andere het verdwijnen van de automatische health-regeneratie en het toegenomen aantal opties om je wapens aan te passen, distantieert Black Ops 4 zich van de toegankelijke run-and-gun gameplay waar de serie ooit om bekend werd. Een welkome aanpassing die bovendien past in Activisions toenemende focus op eSports, maar wel eentje die COD-spelers van het eerste uur mogelijk niet kunnen waarderen.

Voorlopige conclusie

2018 gaat een make-or-break-jaar voor Call of Duty worden. Vanwege het gebrek aan singleplayer heeft Black Ops 4 al veel fans afgeschrikt en de toevoeging van Heist is symbolisch voor de tactischere weg die de franchise is ingeslagen. Het zijn gewaagde keuzes die ongetwijfeld kopers gaan kosten, en de vraag is of COD dit najaar genoeg nieuwe gamers kan aanspreken om daarvoor te compenseren. Gezien de stortvloed aan AAA-shooters denk ik dat het een lastige strijd gaat worden, maar ik kan enkel toejuichen dat Activision eindelijk de moed heeft om wat risico’s te nemen met de COD-franchise. Toch denk ik dat het succes van Black Ops 4 uiteindelijk zal vallen of staan met de kwaliteit van Blackout, dus totdat we die modus in september kunnen uitproberen, is het lastig te beoordelen of de identiteitscrisis van COD uiteindelijk gaat leiden tot een leuke persoonlijkheid.

  1.   
    mmx's avatar

    Ik vond Cod best leuk de single player .deze keer sla ik over.