Preview: Anno 1800 Hands-on

Anno 1800 gaat overduidelijk terug naar de wortels. Waar de vorige twee delen experimenteerden met settings in de toekomst, was dat niet helemaal waar de fans op hoopten. Anno 1800 gaat dat absoluut goedmaken, want spelers van Anno 1404 zullen zich direct herkennen in de prachtige stijl van de game. Schitterende groene bossen, diersoorten die zich realistisch voortbewegen en water dat rustiek klotst. Je zou haast denken dat je in de game zit om te genieten. Gelukkig komt er ook weer veel stress bij kijken, want de bewoners van jouw stad zullen nooit helemaal tevreden zijn.

Je zit nooit stil in 1800

Het tevredenstellen van jouw trouwe burgers is altijd de uitdaging geweest in de Anno-games. Je begint in Anno 1800 met het laagste niveau van burgers, namelijk de Farmers. Net als in voorgaande delen bouw je een marktplaats, waar mensen kunnen samenkomen en handelen. Daaromheen bouw je de eerste houten huisjes waar je burgers kunnen gaan wonen. Er wordt noest gewerkt in de tuin, er wordt gedanst en gesproken, er rijdt een paard en wagen van de bakker langs en kinderen spelen op straat. De beste omschrijving van dit tafereel is Hollandser dan de game, namelijk “gezellig”. Al gauw merk je dat je inwoners behoefte hebben aan eten. Je bouwt een visserij met vissers die op zee aan de slag gaan. Met het groeien van je bevolking worden de wensen groter. In het jaar 1800 is drank van groot belang en al snel komt de Schnapps om de hoek kijken. Om deze sterke drank te maken dien je echter een aardappelboerderij te bouwen. Hierna komt wollen kleding, met schapenboerderijen om deze te verzorgen. Daarna volgt de Brandweerkazerne en uiteindelijk de pub. De pub is een prachtige plek, waar muzikanten spelen, mensen dansen, lachen en zingen. Het is een gezellige bende.

Je begrijpt het al, je zit nooit stil in Anno 1800 en dat is ook precies de aantrekkingsfactor van de game. Als je Farmers helemaal tevreden zijn, zullen ze upgraden naar Workers, met stenen huisjes en nog meer verlangens. Er is steen nodig voor de nieuwe huizen, waardoor je eerst klei moet delven. Met wil worsten en brood, met varkensboerderijen en molens tot gevolg. Zeilen, boten, wapens, een kerk, staal, kalksteen, kolen, zeep, een haven, het houdt niet op.

Europa en Zuid-Amerika

Tijdens de twintig minuten dat ik met de game aan de slag mocht ben ik niet verder gekomen dan het tweede niveau, waar er waarschijnlijk meer dan 5 zullen zijn, in binnen- en buitenland. Anno 1800 biedt namelijk de mogelijkheid om ook in Zuid-Amerika kolonies op te bouwen. Hier zullen weer nieuwe goederen worden gevonden, die uiteindelijk ook verscheept moeten worden. Dit bekende systeem kent veel diepgang en wat we precies gaan verhandelen zullen we laten moeten vernemen in een andere speelsessie.

Wat wel duidelijk is geworden is dat Workforce van groot belang is geworden. Omdat ik zo snel wilde bouwen om zoveel mogelijk goederen te zien, had ik al snel een tekort aan werknemers. Het gevolg was dat mijn zeilmakerij en varkensboerderij geen medewerkers had. Als dit gebeurt staat een groot deel van de productie plat en dien je woningen bij te bouwen. Meer woningen betekent echter meer wensen en als snel was die een aardappelteler niet meer genoeg voor de hoeveelheid schnapps die gewenst was. Anno 1800 is wederom een game die je langzaam moet spelen, waarbij je het moment van levelen goed moet inschatten.

Voorlopige conclusie

Anno 1800 gaat terug naar de wortels van de serie en mensen die Anno 1404 hebben gespeeld zullen vooral in het begin van de game heel veel herkennen. Later in de game zal dit minder worden, omdat we 400 jaar vooruit in de tijd gaan. Dat betekent dat de gebouwen veel meer gebruik zullen maken van steen. Grote bankgebouwen, kerken en pleinen zullen later in het spel de boventoon voeren. Toch blijft de aantrekkingskracht het domino-effect van wensen van je bevolking, dat constant aanwezig is. Heb je het ene geregeld, dan staan er alweer nieuwe wensen klaar en als je bevolking groeit is bijna niks meer genoeg. Dit is een management-game pur sang, waarbij de prachtige grafische stijl zal bijdragen aan het feit dat je je hier als liefhebber van het genre honderden uren mee gaat vermaken. Voor mij is Anno 1800 een van de hoogtepunten van Gamescom en ik kan niet wachten op de release op 26 februari 2019.

  1.   
    BozeBever's avatar

    20 minuutjes spelen met anno is als 5 seconden een cod potje spelen. Dit spel vreet met veel plezier zoveel vrije tijd. Ben erg benieuwd. Heb de toekomstvervolgen over geslagen en ben blijven hangen bij 1404. Misschien dan 1800 mij weer terug doet keren.

    Ook benieuwd naar de pc-eisen trouwens. Waren altijd best wel pittige spelletjes wilde je het een beetje mooi en met detail draaiend hebben.

  2.   
    bartofzo's avatar

    @BozeBever: 1404 is voor mij ook het laatste deel dat ik gespeeld heb. Kijk weer uit naar een klassieke anno game als 1800!

  3.   
    Leon 2.0's avatar

    Dit klinkt zo heerlijk! Eindelijk een waardig opvolger op Anno 1404! 🙂