Afgelopen donderdag was voor velen een dag om nooit meer te vergeten, want Red Dead Redemption 2 kwam met een nieuwe trailer en iedereen ging helemaal wild. Na de gameplayvideo van ongeveer zes minuten kwam 95 procent van de gamers superlatieven tekort en is er al unaniem besloten dat Red Dead Redemption 2 de Game van het Jaar wordt. Nu ben ik iemand in die vijf procent die denkt hold your horses (pun intended), want wat voor een baanbrekende beelden hebben we nu eigenlijk gezien en gaat Rockstar dit ook allemaal waarmaken?
De hype rond Red Dead Redemption 2 is over het algemeen heel goed te verklaren. De voorganger werd namelijk al lyrisch ontvangen en ontwikkelaar Rockstar is natuurlijk een meester in open-wereld games met een sterk verhaal en geweldige gameplay. Na elke game die de studio uitbrengt, gaat de lat in de hele industrie weer een stukje omhoog. Met als absolute hoogtepunt Grand Theft Auto V, het meest succesvolle entertainproduct ooit. Rockstar is het laatste decennium bijna niet op een fout te betrappen als het gaat om de games. Maar betekent dat automatisch dat Red Dead Redemption 2 ook moeiteloos het hoge niveau van Rockstar aantikt.
De trailer van afgelopen donderdag deed ons meteen denken aan de trailer van GTA V, die eigenlijk het startsein gaf van de immense hype van toen. Een vrouwelijke stem die langzaam en heel duidelijk alle functionaliteiten van de game uitlegt aan de kijker en de hypetrein ging los. Dit lijkt nu weer te zijn gebeurd met Red Dead Redemption 2, maar ik vraag me hardop af; op basis van wat?
We zien een prachtige wereld waarin je het verhaal gaat beleven van Arthur Morgen, een bendelid in een periode waarin Amerika begint te floreren en bendes het onderspit beginnen te delven. De beelden spreken voor zich en de vergezichten van bossen, bergen en beginnende industrie zijn een lust voor het oog. Soms oogt het zelfs té mooi en lijkt het bijna een sterk verhaal dat een PlayStation 4 of Xbox One deze beelden gaan creëren. En dat met een stabiele framerate van minstens 30 fps, zonder spontaan in de fik te vliegen.
Op het gebied van gameplay lijkt Red Dead Redemption 2, niet geheel verrassend, op zijn voorganger. Je gaat met je trouwe knol door de immense map missies doen, die overigens nog niet zijn behandeld in de trailer. Een nieuwe element is het bouwen van een kamp terwijl je op reis bent. Doordat de lange arm van de wet constant achter jou en je crew aan zit, is het zaak om uit het zicht te blijven en niet te lang op één plaats te blijven hangen. In deze kampen moet het moraal hoog blijven en is eten en drinken geen overbodige luxe. Vooral dit laatste geeft mij jeuk.
Het is ontzettend gaaf om het broederlijke gevoel te creëren van een bende, die samenwerkt om die vervelende sheriffs voor te blijven. Maar het kan ook heel snel saai en repetitief worden. Als ik denk aan het moraal hooghouden, dan denk ik aan sidequests waarin je de butler wordt van de groep. “We hebben honger, ga jagen. We hebben dorst, ga water zoeken. We vervelen ons, doe een dansje.” Rockstar heeft in de trailer ook beloofd dat al jouw acties tegenover anderen, bepaalde consequenties met zich meebrengen. Als het moraal hooghouden van je crew (en paard) niet leuk blijkt te zijn, dan kies je toch al snel voor het slechte pad. Het is natuurlijk pure speculatie, maar hier kan een behoorlijke kink in de kabel komen.
In de gameplaytrailer van Red Dead Redemption 2 toont Rockstar ook heel veel interactie met de mensen om je heen. Je kan ze groeten, uitschelden, gevechten stoppen en ook weer uitlokken. Het is nog maar de vraag hoe diep het allemaal gaat en het is lang niet zo revolutionair als dat de fanboys en girls laten merken. In GTA V reageren omstanders tot een bepaald niveau ook op jouw acties. Hou iemand onder schot en je kon allemaal verschillende reacties krijgen, afhankelijk van het persoon voor je neus. Zelfs in Red Dead Redemption van inmiddels tien jaar geleden kon je al invloed hebben op het gedrag van anderen, door je eigen acties.
Als het werkt is het natuurlijk ontzettend gaaf, maar er mag wel iets meer plek zijn voor relativering. Nu is het ook nog maar de vraag of al die interactie je nog wat op gaat leveren of dat het een leuke gimmick is. Heel leuk dat je naar iedereen kan zwaaien, maar leveren jouw goede bedoelingen bijvoorbeeld een verbogen missie of extra geld op. Het zijn nog allemaal vragen die (nog) niet beantwoord zijn en dat maakt mij nog voorzichtig.
De hype blijft echter begrijpelijk. Rockstar faalt al jaren niet en er wordt al tien jaar op een vervolg van Red Dead Redemption gewacht. Dan worden de vraagtekens en eventuele negatieve punten al snel uit het oog verloren. Maar door de extreem hoge verwachtingen die ik bij velen bespeur, loop je ook de kans dat de game voor jou alsnog tegenvalt. Ook als Red Dead Redemption 2 gewoon goed wordt.
Er staat voor in de nabije toekomst een nieuwe gameplaytrailer van Red Dead 2 in de planning. Dan krijgen we nog meer info over onder andere de missies, het Dead Eye-systeem en andere features. Waarschijnlijk is de vrouwelijke voiceover weer van de partij om ons allemaal haarfijn uit te leggen wat we kunnen verwachten in Red Dead Redemption 2. Maar bovenal is ze er weer om de hype verder op te laaien en dan is alleen al het geluid van haar stem voldoende.