Ubisoft: meerdere werelden en verhalen in één game is de toekomst

Volgens Lionel Raynaud, EVP bij Ubisoft, is het mogelijk dat de toekomstige delen uit de Assassin’s Creed franchise, vanaf de volgende generatie consoles, meerdere tijdlijnen gaan bevatten. Ook zouden reeksen als Far Cry en Watch Dogs zich kunnen gaan afspelen in meerdere steden en landen.

We would be able to – in the same world – have several historical periods, for instance, in Assassin’s Creed, and use the Animus to travel from one to the other,

Or have different areas of the world linked by travel systems, so that a Far Cry game or a Watch Dogs game could happen in different countries in the same experience, seamlessly.



Volgens Raynaud is het tegenwoordig al een uitzondering geworden dat een verhaalgame stopt na de eindconclusie, omdat de meeste games na de release nog constant updates ontvangen die nieuwe verhaalcontent en nieuwe gebieden om te ontdekken toevoegen. Hij stelt dat de lijn tussen het stoppen na de climax en het blijven toevoegen van content elk jaar verder vervaagt.

This line gets fuzzier every year. We have bigger post-launch periods, longer lives for each of our games. Even the ones that used to be solo-oriented games, like action adventures, they now have a very strong post-launch, and people are staying in our worlds for a long time. So this line is absolutely fuzzier and fuzzier,

We all see a future where a game will stay [post-launch], and new experiences will come in the games. But we will have technology that will break the [current] limits of memory, for instance, because of new technologies that are arriving,


Voorheen zagen we al dat verschillende games in de Assassin’s Creed-serie aan elkaar gelinkt zijn. Zo kennen we de Ezio-trilogie, waarbij de games een gemeenschappelijke protagonist delen, de Desmond-reeks, die je van Assassin’s Creed I tot en met Assassin’s Creed III door het verhaal in de moderne wereld leidt en de Amerikasaga, die alle games die zich in de Nieuwe Wereld afspelen, bundelt. Verder zagen we in Watch_Dogs 2 het personage T-bone weer voorbijkomen en kent Far Cry sinds deel 3 de traditie je compagnon Hurk van stal te halen.


In de praktijk zou zijn theorie kunnen betekenen dat we meerdere games in één game kunnen gaan verwachten, door nieuwe verhaallijnen en nieuwe werelden achteraf toe te voegen. De kleinere stukken DLC die we nu kennen zouden dus omgedoopt kunnen worden tot DLC die de game twee keer zo groot kan maken dan deze dan al is.

Je zou bij deze theorie wel enkele kanttekeningen kunnen plaatsen. Zo is het de vraag of het ook mogelijk is om de graphics van een game te blijven verbeteren, als deze jaren mee moet. Dan is het de vraag hoe uitgevers inkomsten blijven genereren. Stijgen de prijzen van games boven de 100 euro uit, of wordt DLC net zo duur als de basisgame? Dan zit je nog met het probleem dat de basisgame vereist is om een gameverhaal te kunnen spelen dat alleen in DLC-vorm is uitgebracht, of telt elk verhaal dan als basisgame en kun je deze aan elkaar koppelen?

Het is duidelijk dat deze theorie over de toekomst van onze games zorgt voor een stortregen aan vraagstukken, waar Ubisoft zelf ook nog niet over uit is.

Creatively, how does Ubisoft decide how long to keep creating new content for a live game after launch, as opposed to moving on to a sequel? Where does that line get drawn?

  1.   
    the ultimate gamer boss's avatar

    kijk hier word ik nu vrolijk van

  2.   
    toqeer's avatar

    Sinds ac syndicate en unity weinig vernieuwing gezien. Kwa gameplay alleen in origins ik luid dit alleen maar toe hoe meer vernieuwing hoe beter. 😉

  3.   
    Ruben1985's avatar

    Ik ben wel benieuwd hoe dit zich kan ontwikkelen.
    Op zich, de AC games zijn pas compleet als je ook de corresponderende boeken heb gelezen, dus in het opzicht van ontwikkelingen ben ik nog wel content met AC.
    Andere universums van bijv. Watch Dogs zou ik graag inderdaad ook andere steden kunnen bezoeken aangezien Blume en CTos zich in meerdere steden zich gevestigd hebben, wat je daarmee wel riskeert is dat de eindstreep (veel) sneller in zicht kan komen en dat is met meerdere games zo… of Ubisoft dat ook wil hmm 🙄

  4.   
    the ultimate gamer boss's avatar

    daar heb je een punt ruben

  5.   
    tranceguy's avatar

    Dat kan op de huidige ook….