Bethesda: online-gerichte spellen als Fallout 76 zijn niet per se de toekomst

Met het multiplayer-gerichte Fallout 76 slaat ontwikkelaar Bethesda een compleet andere richting in, maar dat is volgens studiobaas Todd Howard absoluut geen permanente verandering. In een gesprek met GamesIndustry.biz liet Howard weten dat Bethesda zich als uitgever breed opstelt, maar allesbehalve singleplayer-games in de ban wil doen.

Wat meer experimenteren ligt in de lijn der verwachting. Maar als het echt aan Howard himself ligt, dan zijn multiplayer-spellen niet per se de stempel van de toekomst.

It doesn’t mark the future. Corporately we’ve done a mix; people forget sometimes. Elder Scrolls online is one of the biggest online games in the world, we have Fallout Shelter which we keep updating, and Elder Scrolls: Legends.

Anyone who has ever said ‘this is the future and this part of gaming is dead’ has been proven wrong every single time. We like to try it all. For a long time we wanted to try a multiplayer game and we had this idea. We shouldn’t be afraid. We should try it.

Aldus Howard in het interview. Geen angst dus, voor zowel Bethesda als de gamer. Nieuwe projecten opzetten is bedrijfstechnisch gezien een gezonde keuze, maar experimenteren hoeft nergens blijvende verandering te betekenen. In ieder geval voorlopig niet.


Het “zo maar proberen” is overigens ook een punt van aandacht dat één-op-één uit een recente documentaire over Fallout 76 is gewandeld. In die diepgaande video is te zien hoe Bethesda Softworks tóch een multiplayer-concept wil tackelen, maar eigenlijk bijzonder weinig ervaring heeft op dat vlak. Voor Howard en zijn team creëert dat, op zijn zachtst gezegd, een interessant experiment.

Andere genoemde games onderstrepen ook Bethesda’s brede aanpak in spellen ontwikkelen. Naast snoeiharde singleplayers als Prey, Wolfenstein en RAGE 2 wordt immers ook voortdurend gewerkt aan compleet andere games. Zij het volledig MMO-gericht, de adaptatie van een kaartspelletje of juist een smartphone-spelletje. Toevallig heeft Bethesda veel geleerd van die ‘lichtere aanpak’ van laatstgenoemde:

It’s definitely a lighter touch, which surprisingly worked very well for us in Fallout Shelter. I was forced to meet with a lot of ‘monetisation experts’ during Fallout Shelter that didn’t work for us. I said ‘that’s nice’ and then it came out and the first week it was above Candy Crush with a very light touch… We did learn a lot though.
Gratis smartphone-applicatie of niet, Howard kon zich niet bepaald vinden in de verdienmodellen die daarin meestal rondzweven. En toch blijft de verbreding van Bethesda’s portfolio gestaag doorgaan. Alsmaar méér dan alleen ‘ouderwetse’ singleplayer-ervaringen voorschotelen.

Denk aan het populaire Fallout Shelter, maar ook de komst van spellen als The Elder Scrolls: Blades en meer focus op virtual reality, zoals met Wolfenstein: Cyberpilot. Bethesda schuwt niet weg voor wat alternatieve ontwikkelprojecten, en toch betekent dat nog niet de ondergang van het singleplayer-genre.

Wat jij? Heeft Bethesda hier de juiste balans gevonden qua ontwikkelprojecten, of had je alsnog liever een volwaardige singleplayer in Fallout 76 gezien?

  1.   
    Tom's avatar

    Hoe divers Bethesda ook is, je moet hun commitment richting singleplayer wel kunnen waarderen.

    In een tijd waar tegenwoordig vrijwel elke game wel wát online functionaliteiten opzoekt, is Bethesda met een aantal titels ontiegelijk eenzaam gebleven. Dishonored 2 en Prey, Wolfenstein en DOOM, straks RAGE 2; allemaal enorm singleplayer-gerichte spellen. Mooi is dat.

  2.   
    the ultimate gamer boss's avatar

    ja tom voor een fallout game vind ik het jammer dat ze nu een andere richting ingaan tis wel al de zoveelste game die dit doet ik kan dat helaas nier waarderen

  3.   
    the ultimate gamer boss's avatar

    niet

  4.   
    Tom's avatar

    Dan lijkt dit me juist goed nieuws. Bethesda experimenteert volop, maar laat singleplayer dus duidelijk niet in de steek.

  5.   
    Menthalla's avatar

    Bethesda is zonder meer een van de beste gamemakers voor single play in mijn ogen. Een online game is altijd een risico (denk aan Elder Scrolls online, die in niets op het origineel The Elder Scrolls Skyrim lijkt) maar kan de markt openen naar een ander publiek. Dat is denkelijk het marketing idee er achter. Om spelers van Fallout te verleiden, moet deze online wat mij betreft duidelijk van veel grotere hoogte komen dan de Elder Scrolls online.Zo lang ze er zorgvuldig voor waken dat de game ook alleen (casual player) gespeeld kan worden, hebben ze al veel gewonnen. Ga het spel in oktober Beta testen, ben zeer benieuwd

  6.   
    DB Ries's avatar

    He het zit met de singleplay is mij nog niet geheel duidelijk.