Rocket League 2 is onwaarschijnlijk; Psyonix breidt liever uit

Met de populariteit van Rocket League nog altijd aanblijvende, is het niet gek om ooit een heus vervolg op het voetbalspelletje te verwachten. Als het echter aan ontwikkelstudio Psyonix ligt, hoef je daar in ieder geval voorlopig niet op te rekenen. De verantwoordelijke partij gaf in een interview met GameSpot aan enkel plannen te hebben om de bestaande succesformule verder uit te breiden.


Spelregisseur Scott Rudi gaf in het gesprek aan om een games-as-a-service-model te prefereren boven een zogenaamd Rocket League 2. Zo wordt de spelersbasis immers niet zo maar afgestoten, en kunnen regelrechte fans beter bediend worden.
That’s preferable to do; games-as-a-service. The most valuable thing in our game is our fans. A lot of the stuff we do is focused on keeping them with us. Keeping them interested and all hyped up about our game.
Aldus Rudi, Psyonix’ aanvoerder in deze kwestie. Net als het geval is in de game, willen Rudi en zijn team liever gaande blijven. Doorstreven met de nu al langlopende succesformule, in plaats van deze vroegtijdig te vervangen door iets nieuws:
We want to provide a really good experience [for players] to have fun with for years to come. We want to keep this going.
Een interessant moment om juist dat aan te kaarten, gezien Rocket League in deze periode officieel diens derde verjaardag viert. Tegelijkertijd kenmerkt dat het tienjarig bestaan van Psyonix eerdere spel rond hetzelfde auto-voetbalconcept, Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars.


Beide verjaardagen worden in-game gevierd door Psyonix en de spelers van Rocket League. Zo is het tijdelijk mogelijk ruim zestig unieke decoratieopties vrij te spelen voor je auto, veelal bestaande uit mogelijk gemiste drops uit de Champions Series Crates.

Daarnaast moet de aanstaande zomerupdate nog meer goedheid naar Rocket League brengen. De nieuwe patch implementeert cross-platform ondersteuning voor groepen en vriendschapsverzoeken, al werkt die op PlayStation 4 niet zoals de rest. Geheel volgens Sony’s huidige houding rondom cross-platform restricties, zal PlayStation enkel en alleen cross-play met pc ondersteunen.

Rocket League is inmiddels lang en breed verschenen op pc, PlayStation 4, Xbox One en, ietwat recentelijk nog, Nintendo Switch. Het razendsnelle spelletje kost (afhankelijk van platform) een euro of 19,99, maar is vaak genoeg in aanbiedingen te vinden.

  1.   
    tijn80's avatar

    Hopelijk werkt het. Bij bv Angry Birds hadden ze hetzelfde idee, maar zijn ze na de hype enorm ingekakt.

  2.   
    DeAdSeYe's avatar

    Uiteindelijk zullen ze wel moeten, een game engine raakt ook veroudert. Een bestaande game updaten naar een nieuwere engine is vaker moeilijker en het kost ook veel geld en tijd voor wat ze ervoor terug krijgen. Meeste gamers hebben deze game al gekocht, dus de verkoop zal uiteindelijk dalen. Met updates kunnen ze dit weer iets omhoog halen maar de meeste mensen die interesse hebben in dit spel, hebben het allang al gekocht.

    Gaan ze nieuwe game mechanics, grafische of engine updates uitbrengen, dan verdienen ze er niks aan omdat iedereen het spel al heeft gekocht. Of ze moeten dit als DLC uitbrengen wat veel woede bij gamers zal loslaten. Dus ik ben benieuwd hoe ze dit gaan aanpakken. Uiteindelijk zullen ze wel moeten!

    WoW is waarschijnlijk de grootste voorbeeld, het spel is 14 jaar geleden uitgekomen en voor mij voelt het erg veroudert aan. Begrijp me niet verkeerd, WoW is nog altijd leuk om te spelen en ziet grappig uit maar het voelt toch wel aardig veroudert aan. Vooral het lopen en je personage animaties voelen erg veroudert aan. Nou is WoW nog altijd populair, maar dat komt meer door de aantal content die Blizzard uitbrengt, anders was het spel allang al uitgestorven. Maar het voelt allemaal zo veroudert aan, ondanks dat ze een aantal grafische updates hebben doorgevoerd.

    In Rocket League is dit uiteraard wat moeilijker, omdat je geen story line hebt of allerlei andere dingen die WoW wel heeft. Ga je alleen maar voertuigen uitbrengen en arena’s (vrijwel alleen cosmetic), dan zal het spel het niet oneindig gaan uithouden.

    Dan moeten ze ook net als WoW met expansion packs gaan komen.

  3.   
    mattioza's avatar

    Goed idee, zeker met het oog op e-sports. De belangrijkste e-sportgames, zijn games die al jaren bestaan en zichzelf continu ontwikkelen, denk aan League of Legends, CS:GO en Hearthstone.

  4.   
    Daniel Z's avatar

    Of ze komen met een nieuw IP, ben wel benieuwd wat ze nog meer kunnen.