Crackdown 3 heeft geen makkelijk ontwikkeltraject achter de rug. Uitstel op uitstel was het enige nieuws dat men naar buiten bracht. De afgelopen E3 bracht er eindelijk wat verandering in met een nieuwe gameplay trailer en de aankondiging van een definitieve release in februari 2019. Er is echter veel veranderd sinds het begin van Crackdown 3…
Het begon allemaal positief. Dave Jones, de creatieve geest achter het originele Crackdown, was aangesteld als creatief leider voor Crackdown 3. We praten over het jaar 2014. Het ontwikkelbedrijf Cloudgine, opgericht door Dave Jones, maakte indruk met de beruchte cloud technologie, waarmee de indrukwekkende destructie in de game mogelijk zou worden, zonder de console zwaar te belasten. Recente interviews hebben echter aan het licht gebracht dat Cloudgine en Dave Jones niet langer betrokken zijn bij de ontwikkeling van Crackdown 3. Ontwikkelaar Sumo Digital is naar verluidt de hoofdontwikkelaar momenteel, zoals ook zichtbaar werd in de gameplay trailer.
Hiermee rijst de vraag in hoeverre de uitgebreide vorm van destructie vandaag de dag nog aanwezig zal zijn in de game. Het was al bekend dat deze destructie alleen in de multiplayer zal bestaan, omdat het niet zou passen bij de diverse missies en ontwikkelingen qua verhaal in de singleplayer. Volgens Microsoft Studios is de opvallende destructie nog steeds van de partij, ondanks het wegvallen van Cloudgine. Men wilde alleen nog niet zeggen of dit nog steeds gebaseerd is op de technologie van Cloudgine, waarmee men in de beginfase zo te koop liep.
Meer details hierover zal Microsoft later dit jaar delen.