Gisteravond was het Electronic Arts die de festiviteiten van E3 2018 af mocht trappen. Aan de hand van hun eigen EA Play persconferentie liet de uitgever weten wat er de komende tijd in de pijplijn zal zitten, maar dat wist niet iedereen even sterk te enthousiasmeren.
Gemiste kansen, een gebrek aan regelrechte nieuwe toppers en een vleugje sleur; EA Play was niet de meest sprankelende opening voor een hopelijk erg mooie E3-week. Waarom stelde Electronic Arts hier volgens velen teleur? We zetten een aantal prominente redenen op een rijtje.
1. Een snerend gebrek aan Skate 4
Een jaar geleden nog een ongrijpbare droom, maar gisteravond lag het toch zeker in het verschiet. De geruchten rondom Skate 4 namen al langere tijd gestaag toe, maar EA Play voorzag ons niet in de verlossing. Terwijl de aanwezige live-chat gedurende twee uur lang hardop hoopte, bleef de fan favorite vrij van het toneel.
Juist terwijl Electronic Arts diens uiterste best zou moeten doen om het verloren vertrouwen van gamers terug te winnen, lijkt de uitgever daarin tekort te schieten. Skate 4 had een mooi statement kunnen zijn richting de consument; dat er daadwerkelijk geluisterd wordt naar hun hoopvolle kreten. EA Play koos ervoor lovend te praten over de ‘Players’ — sinds vorig jaar hét hippe buzzword — maar wilde gewoonweg niet voorzien in hun vraag.
Wellicht is het nog te vroeg voor een terugkeer van de geliefde Skate-serie, misschien is Electronic Arts wel bang voor Mirror’s Edge: Catalyst-achtige taferelen na het terugbrengen van een culthit. Hoe je het ook wendt of keert, de hoop op een Skate 4 mag bij dezen weer een jaar in de doofpot.
2. De deceptie van Command & Conquer: Rivals
Een andere geliefde reeks games die wél een doorstart mocht maken, bleek Command & Conquer. Volledig onverwachts besloot Electronic Arts plots een live-demonstratie (mét ongemakkelijke shoutcasting) van een nog onbenoemd smartphone-spel de wereld in te slingeren, om na afloop te verkondigen dat het hier om een nieuwe Command & Conquer ging. Jawel, de iconische RTS-franchise mag nu door het leven als een strategisch free-to-play spelletje à la Clash Royale.
Nadat het een goede vijf jaar lang stil bleef rond Command & Conquer, heeft Electronic Arts dus besloten de geliefde franchise om te toveren in een kleinschalig spelletje voor tussendoor. Een keuze die schijnbaar niet in goede smaak valt bij het massapubliek, die kort na de onthulling van Command & Conquer: Rivals diens trailer de grond in stemden met dislikes. Op veel sociale media worden hashtags als #NotMyCNC gebruikt als tegenbeweging op EA’s doorstart voor de franchise.
3. Weinig tot geen gameplay
Met enkele uitzonderingen daargelaten, leek EA Play zich maar beperkt te focussen op het leveren van daadwerkelijke nieuwe gameplay-beelden. In het geval van Battlefield 5 leken de beelden voornamelijk toebedeeld aan externe YouTubers, terwijl het nieuwe Anthem zich voornamelijk toe leek te spitsen op een cinematic trailer en een presentatie met vraag en antwoord.
Natuurlijk werd het direct verschenen Unravel 2 live op het podium gespeeld, maar van titels die verder in de toekomst liggen, bleef de vertoning beperkt. De singleplayer Star Wars-game van Respawn ontbrak volledig aan gameplay en zelfs het onthulde Madden NFL 19 beperkte zich tot enkel wat opgepoetste flarden in-engine beeld.
Voor een persconferentie die zich naar eigen zeggen richt op de ‘Players’, bevatte EA Play wel bijzonder weinig daadwerkelijke ‘Play’. Gamers die daar wél naar op zoek zijn, moesten het achteraf noodgedwongen halen bij andere YouTube-kanalen of streamers die door Electronic Arts gesponsord waren.
4. Een vleugje eenheidsworst
Nog altijd staat Electronic Arts er qua aanbod aan games niet slecht voor. Games als Battlefield 5 en FIFA 19 zullen ongetwijfeld nog als een tierelier kunnen verkopen, maar echt mindblowing is hun aanwezigheid niet. Potentiële toppers als deze beloven natuurlijk weer groter en epischer dan ooit te worden, maar dat is uiteraard de status quo voor EA’s vaste franchises.
Natuurlijk, de een wil zich nu ook onderdompelen in Battle Royale-succes en de ander bevat nu de Champions League, maar onthullingen als deze zijn niet (langer) in staat een hoopvol publiek om te toveren in een joelende massa. Het blijven prima beloftes, maar voor de ervaren gamer biedt het weinig vernieuwing om echt wild van te worden.
Wat jij? Hoe beviel de complete EA Play persconferentie bij jou? Wat waren de sterkste of juist zwakste punten van de presentatie, en waarom? Discussieer gerust met ons mee, daar zijn we voor! En vergeet in de komende dagen vooral ook niet GamersNET in de gaten te houden voor meer nieuws en content rondom alle E3-persconferenties en natuurlijk de beurs zelf!