Gamersnet.nl

Hoe Griekenland Assassin’s Creed kan veranderen

Super Mario Ody…oh nee, Assassin’s Creed Odyssey! De kogel is door de kerk, Ubisoft gaat niet weer een jaar overslaan, maar gooit het vervolg op het in 2017 uitgekomen Origins dit jaar onze kant op! Tenminste, de game zou moeten uitkomen voor 31 maart 2019, ik gok dus op oktober of november dit jaar. Ubisoft heeft ons recent al lekker gemaakt met een mega korte teaser waarin we een Spartaans-achtig figuur zien die zijn medemens van een berg schopt… nice! Naast dat de outfits van beide personages erg doen denken aan de Griekse oudheid, lijkt het ‘ik trap je zwaar episch van deze berg af’ ook een referentie naar de film 300. Een film over de 300 Spartanen die het opnamen tegen het gigantische Perzische leger. Al met al lijkt de nieuwe Assasssin’s Creed naar Griekenland te gaan, maar… wat vinden we daar nou eigenlijk van?

Wéér een Assassin’s Creed…
Het eerste wat besproken moet worden is natuurlijk de timing van deze Assassin’s Creed. Naar alle geruchten moet de game namelijk voor het einde van dit fiscale jaar gaan verschijnen, wat betekent dat de game vóór 31 maart 2019 gaat verschijnen. Dit is een vrij controversiële keuze, jaarlijkse releases zijn immers best wel een taboe geworden in de game-industrie, zeker voor Assassin’s Creed.

Dit laatste valt vooral te wijten aan het feit dat de AC-games die hun opwachting voor Origins maakte, niet zo goed zijn ontvangen. Unity werd geplaagd door bugs en glitches waardoor haar opvolger, Syndicate, door velen niet eens werd opgepakt. Syndicate was naar mijn mening een stuk betere game dan Unity, maar ook Syndicate leed enorm onder het jaarlijkse patroon van Ubisoft. De game had een zwak verhaal, herhalende gameplay en voor velen leek het alsof Ubisoft gewoon weer hetzelfde trucje dacht toe te kunnen passen.

Zoals eerder aangegeven pakte door het falen van Unity vele gamers Syndicate niet op, dit was terug te zien in de verkoopcijfers en voor Ubisoft het teken dat ze het anders moesten gaan doen, er moest een jaar tussen komen. Een jaar om de serie opnieuw te bekijken, goed na te denken over wat Assassin’s Creed zo uniek maakt, wat Assassin’s Creed zo goed maakt en vooral, wat Assassin’s Creed zo’n succes maakt.

Spoel 2 jaar door en we zijn bij Assassin’s Creed Origins beland, een gloednieuwe AC-game die uniek, anders en verfrissend aanvoelt in de serie. Vele fans over de hele wereld waren in euforie, Assassin’s Creed is terug! Het jaartje pauze was voor velen meer dan de moeite waard en velen vonden dat Ubisoft dat wel vaker mocht doen, sterker nog, elke ontwikkelaar die aan jaarlijkse releases doet kon hiervan leren!

En dan nu Assassin’s Creed Odyssey… die dus niet die pauze neemt. Voor veel fans voelt dit een beetje als een steek in de rug, gaat Ubisoft nu toch weer het oude pad op? Ik kan jullie zeggen, JA en daar ben ik meer dan blij mee! Deze game is ontwikkeld door een andere studio, en door de pauze van het ontwikkelteam van Origins hebben zij nu ook een jaar langer gehad om deze game te ontwikkelen. Dus stop met klagen en zet je schrap, want het is weer AC-time baby!


Gaan we met borden gooien in Griekenland?
Assassin’s Creed Odyssey gaat dus naar alle waarschijnlijkheid naar Griekenland, maar wat kunnen we daarvan verwachten? Allereerst lijkt de game een directe sequel te zijn op Origins, iets waar veel fans om zullen juichen. Het is namelijk alweer even geleden dat we een directe opvolger hadden binnen de AC franchise. De afgelopen paar games gingen van hot naar her, van de 17e eeuw in Midden-Amerika naar de 18e eeuw in Parijs tot de 19e eeuw in London. De hoofdpersonages waren nul met elkaar verbonden en ook het modern day aspect was elke game weer anders ingestoken.

Odyssey lijkt hier verandering in te gaan brengen. De game speelt zich naar gerucht slechts een paar jaar na het verhaal van Origins af. Dit zou betekenen dat Bayek (de hoofdrolspeler van Origins) nog steeds bezig is met het oprichten van de Assassins in deze game. Ook zijn vrouw Aya (later bekend als Amunet) zou dus een opwachting kunnen maken in de game. Of we daadwerkelijk ook met Bayek en/of zijn vrouw gaan spelen is nog onduidelijk, maar we kunnen er bijna wel vanuit gaan dat ze in ieder geval genoemd gaan worden, dan al niet een rol krijgen in de game.

Naast het feit dat Griekenland in de oudheid mogelijkheden biedt om Bayek en Aya weer te zien, is het gebied zelf ook verantwoordelijk voor een aantal verwachtingen. Griekenland was in deze tijd namelijk een grote wereldspeler met meerdere wereldsteden. Denk aan Sparta, een stadstaat waar het leger de baas is. Of Athene, de plaats waar we de eerste vormen van democratie en politieke partijen zien. Dit zouden natuurlijk inkoppertjes zijn voor de eeuwige strijd tussen Assassijnen en Tempeliers. Sparta, de thuisbasis voor de Assassins, waar ze vanaf jongs af aan al getraind worden om te vechten, te stelen en te bedriegen. Fun fact: Spartanen werden als kind opgedragen verschillende producten van de lokale markt te stelen zonder gezien te worden. Op het moment dat ze wel gesnapt werden, moesten ze zelf weten te ontsnappen. Als dat geen gekke Assassins-training is, dan weet ik het ook niet meer.
Athene, de plek waar wijze mannen samen komen om te bespreken hoe zij het volk moeten leiden…. Templar much? De Tempeliers geloven in vrijheid door gecontroleerde macht. De beste plek voor hen is dan uiteraard Athene, een stadstaat waarbij een oligarchie centraal staat. Athene was dé plek waar een gigantisch deel van de macht gecentraliseerd was. De Romeinen hadden immens veel respect voor de Grieken en de Egyptenaren waren tot op zekere hoogte loyaal aan de Romeinen. We zagen immers in Origins al hoe Egypte verdeeld was tussen de Grieken en Romeinen en hoe zij onderdrukt werden door beide.

Kortom, ik denk dat Griekenland ons twee dingen kan gaan brengen. Allereerst, de terugkeer van Bayek en Aya, misschien dat we een van hun twee zelfs wel onder de knoppen krijgen. Bayek die de Hidden Ones verder wil uitbreiden in Griekenland, of Aya die met haar Griekse metgezellen haar missies voortzet in Griekenland.
Ten tweede, het land zelf, Athene en Sparta klinken beide als zeer interessante thuisbasissen voor zowel de Assassins als de Templars.


Assassin’s Creed Origins 2?
Naast de vette geschiedenis, de steden en stukken land, draait het uiteindelijk ook om gameplay. Wat kan Odyssey ons brengen zodat het aanvoelt als een vernieuwende en unieke game. Ik denk persoonlijk dat we onze verwachten niet te hoog moeten opgooien, deze game zal niet zo’n grote stap zetten als dat Origins dat deed. Echter zijn er wel een aantal grote kansen voor Odyssey om door te bouwen op het succes van Origins.

De eerste is de combat, Assassin’s Creed Origins probeerde voor het eerste sinds lange tijd om de combat een make-over te geven. Waar je voorheen slechts één vijand tegelijk kon aanvallen en je veel aan het counteren was, bracht Origins een losser systeem. Verschillende wapens boden meer verschillen dan slechts andere brute animaties, en voor het eerst in de serie moest je ook echt goed mikken om iemand te raken. Het vechtsysteem leende veel van The Witcher 3 en Dark Souls en gaf hier zijn eigen tintje aan. Echter voelde de combat met vlagen nog wat leeg en miste veel fans variatie in animaties. Niets is namelijk zo bevredigend als het neer-hakken/steken/beuken/rammen/schoppen/snijden van een tegenstander met een bloederige animatie.

Origins was ook de eerste Assassin’s Creed game waarin we standaard vochten met een schild. Ook hier heeft Ubisoft wat kansen laten liggen die Odyssey kan oppakken. Het schild voelde namelijk een stuk minder aanpasbaar aan dan de wapens. Je had in principe één soort schild met een aantal statistieken. Door de game heen vond je dan betere schilden die hoog scoorde op die verschillende statistieken.
Voor Odyssey zou ik graag meerdere schilden zien, grote zware schilden die een groter gedeelte van je karakter beschermen, maar die wel erg traag in gebruik zijn. Of kleine snelle schilden waarmee je een stuk wendbaarder bent, maar waarmee je wel goed moet kijken waar het vijandelijke projectiel vandaan komt.

Tot slot zijn er de missies. Ook hier leende Origins veel van The Witcher 3. Over de hele wereld waren er vraagtekenicoontjes te zien Dit konden legerkampen, schatten of gewoonweg NPC’s zijn die hulp nodig hadden. Dit was een enorm frisse wind voor de serie en voor het eerst voelde de side-quests uniek en inhoudelijk aan en niet meer als een soort veredelde collectibles. Echter voelde sommige missies wel erg herhaaldelijk aan. De meeste zij-missies hadden wel een uniek verhaal, maar het kwam er vaak op neer dat je iemand moest redden uit een kamp of een machtig persoon moest omleggen. Ook hier kan Odyssey dus veel goedmaken. Gooi er wat meer variatie in, meer achtervolgingen, meer missies waarbij je ongezien moet blijven of misschien zelfs wat meer missies op de bootjes.

Daar heb je het, mijn verwachtingen van Assassin’s Creed Odyssey. Een game die, naar alle verwachtingen in, toch dit jaar nog gaat verschijnen. Een game die doorgaat op het succes van Origins. Een game die ons meeneemt naar het oude Griekenland. Een game die, ook al verwacht je het misschien niet, ons nog eens heel erg positief zou kunnen verrassen.