Gamersnet.nl

Multiplayer van Call of Duty: Black Ops 4 laat double jumps en wall running vallen

Gisteren onthulden ontwikkelaar Treyarch en uitgever Activision officieel Call of Duty: Black Ops 4, met daarin de boodschap dat de game geen singleplayer zal bevatten, Zombies wordt uitgebreider dan ooit, er wordt een Battle Royale-modus genaamd Blackout toegevoegd, de pc-versie maakt gebruik van Blizzard’s Battle.net en we kunnen veel veranderingen verwachten binnen de online multiplayer. Dit is wat we er nu van weten.

Volgens Treyarch hebben ze goed naar de community geluisterd en Call of Duty: Black Ops 4 doet in bepaalde opzichten dan ook een stapje terug. De shooter speelt zich af tussen Black Ops 2 en Black Ops 3 en het hele double jumpen en wall runnen is dan ook niet meer mogelijk, deze futuristische elementen zijn er uitgesloopt. Wel is het sliden nog mogelijk. Black Ops 4 zal qua speelsnelheid langzamer spelen dan Black Ops 3, maar sneller dan Call of Duty: WWII.

Om de futuristische elementen te compenseren en samenwerken te bevorderen, keren de Specialists terug. Dit systeem is vergelijkbaar met de character selection uit Rainbow Six Siege en je kunt ook maar één van elke Specialist in je team hebben. Er is een Specialist die barrières kan maken van prikkeldraad, een andere kan gebieden afsluiten door microwave devices te gebruiken, de derde kan darts afschieten om vijanden door muren heen te zien en de laatste heeft een Batman-achtige grappling hook om zich sneller door de map te bewegen.

Deze abilities staan vast, maar er is nog genoeg vrijheid om tien perks te kiezen, attachments die aan een specifiek wapentype zijn gekoppeld, secondary wapens, wildcards en meer. Je bent dus beperkt tot het kiezen van een Specialist, maar die kun je wel naar eigen smaak en speelstijl aanpassen.

Door deze veranderingen is Call of Duty: Black Ops 4 qua gameplay iets langzamer. De game behoudt zijn gameplay roots en zal nog altijd snelle gameplay bevatten, maar in dit spel wordt samenwerken meer gestimuleerd dan voorheen om te kunnen winnen. Een voorbeeld daarvan is de minimap, die niet meer alles laat zien, maar jouw zicht en dat van je teammaten. Door goed te communiceren kun je verschillende gebieden beschermen en vallen zetten om de vijand te slim af te zijn. Speel je echter solo, dan ben je dus zwaar in het nadeel, omdat je zicht op de minimap beperkt is.

Verder is de health regeneration verleden tijd. Je zult in Black Ops 4 een injectiespuit in je arm moeten steken om health aan te vullen. Dit geeft een extra laag strategie aan de game, omdat de combat niet meer draait om wie eerder of beter schiet. Tijdens een gevecht kun jij of je tegenstander de health recharge gebruiken en daarmee alsnog te winnen (of je medic helpt jou). Hierdoor kan het langer duren voordat kills gemaakt worden, aangezien een tegenstander weg kan rennen om health te pompen. Aan jou om hetzelfde te doen of er achteraan te gaan om de kill alsnog proberen te maken.

Call of Duty draait in dit nieuwe deel niet meer om de individuele aandacht, maar om het team. Na de winst wordt de hele squad in het zonnetje gezet. Deze elementen laten zien dat Treyarch naar andere games heeft gekeken en dat ontkent de ontwikkelaar ook niet. Er is inspiratie gehaald uit Overwatch en Blackout is natuurlijk een modus uit PlayerUnknown’s Battleground en Fortnite.

De komende maanden krijgen we meer te horen over de diverse modi in Black Ops 4. Op 12 oktober verschijnt Call of Duty: Black Ops 4 voor PlayStation 4, Xbox One en pc.