Veel nieuwe cowboydetails over Red Dead Redemption 2

Deze week verscheen de derde trailer van Red Dead Redemption 2, werd de boxart onthuld en leverden we vandaag nieuwe screenshots aan. Tevens zijn er veel nieuwe cowboydetails vrijgekomen over de game, naar aanleiding van diverse previews. Verschillende media kregen het spel te zien en mochten daar dus over schrijven.

In Red Dead Redemption 2 neem je Arthur Morgan onder de knoppen en hij is een van de higher ups van de Dutch van de Linde-gang. Nadat een roofoverval in de stad fout gaat, is de bende verplicht te vluchten en moet deze zich blijven verplaatsen. Ze hebben immers meerdere bounty hunters en de law enforcement achter zich aan. Ook al is er chaos in het stadje en hebben de bendeleden een prijs op hun hoofd, ze blijven roven en moorden plegen om te kunnen overleven.

Arthur must make a choice between his own ideals and loyalty to the gang who raised him.
De Dutch van de Linde-bende begint na de mislukte overval scheuren te vertonen en dat zul je merken in het verhaal, alsook het interne conflict bij Morgan zelf. Hij zal moeten kiezen tussen zijn eigen idealen en de loyaliteit van de bende waar hij is opgegroeid en die hem heeft opgevoed. Tevens is het fijn als je de eerste Red Dead Redemption hebt gespeeld, want in het aankomende deel vind je connecties met de game uit 2010. John Marston was klaarblijkelijk ook te zien in de meest recente trailer.

Verder zullen NPC’s echt hun eigen weg gaan, zonder dat ze in een constante loop van activiteiten belanden. Dit zal ook zo zijn bij de gang van Arthur Morgan. In de demo van IGN zien we Arthur Morgan nabij New Hanover met de bende gestationeerd bij een kamp. Het wordt omschreven als een levende community die constant verandert, en bendeleden doen dus ook hun eigen ding. Morgan is de rechterhand van Dutch van de Linde en hij moet de gang leiden, zo moet hij voor resources en voedsel zorgen. Voor voedsel zul je moeten jagen.


De bendeleden zijn: Sean McGuire, Uncle, Bill Williamson uit Red Dead Revolver, Lenny, Karen en anderen. Ze hebben allemaal hun eigen leven binnen het kamp, ze hebben allen hun eigen rol en verplichtingen binnen de bende. Zo zullen ze hout moeten verzamelen of kleren moeten wassen. Je hebt een moraalsysteem in Red Dead Redemption 2 en wanneer er genoeg middelen en voedsel is, is het moraal hoog. Ben jij als Morgan een goede ‘verzorger’ van de bende, dan word je daarvoor beloond. Ben je echter een slechte leider en raakt bijvoorbeeld het voedsel op, dan daalt het moraal en worden de bendeleden chagrijnig. Of je nu wel of geen goede leider bent, de business in het kamp en daarbuiten gaat gewoon door. Het heeft verder geen consequenties op de game zelf, de bende wordt gewoon chagrijnig. Rockstar doet dit om de speler plezier te beleven aan Red Dead Redemption 2, terwijl je als Morgan de verantwoordelijkheid op je neemt.

Een ander element in de game is dat quests niet per se als cutscenes worden getoond. Als Arthur Morgan langs Pearson de kok loopt die vervolgens vermeldt dat het voedsel schaars begint te worden, dan is dat directe interactie. Deze momenten worden getriggerd als Morgan dichtbij iemand in de buurt loopt en je ervoor kiest om wel of niet de conversatie aan te gaan. Je bent echter niet gelimiteerd tot de interacties met NPC’s, je hebt volledige controle in wat je doet, wat je kiest en wat jij goed vindt voor de bende. Zo kun je het dialoog aangaan met Pearson of hem negeren. Er is verder een mix tussen verhalende missies en zijmissies. Er zijn missies die alleen speelbaar zijn op bepaalde momenten van de dag, bepaalde locaties en voor specifieke bendeleden.

Player choice isn’t limited to quests as it extends to interactions with NPCs in the world, as reported earlier. The player has complete control when it comes to choice, and this also applies to the gang.
De gameplay hierin wordt behoorlijk gevarieerd. Zo kun je vijanden afleiden, een bankbediende onder schot houden of de keuze om een kluis open te breken of op te blazen. Dit is nog maar een klein arsenaal aan gameplay-elementen en Rockstar kennende zal het zeer uitgebreid zijn. Zo keert bijvoorbeeld ook Dead Eye terug, de bullettime-feature die de game vertraagt en langeafstands-kills mooi in beeld brengt.

Ook gebeuren er genoeg willekeurige dingen in Red Dead Redemption 2. In de demo springt Morgan op zijn paard na een bankoverval, waarna een kogel zijn hoed van zijn hoofd blaast. Details die we ook wel kennen uit de Grand Theft Auto-games.


Paarden zijn in deze game meer dan alleen belangrijk transport. Ze zijn niet alleen de voorganger van de auto, maar ook echt companions. Spelers creëren een band met hun paard hoe langer je in het spel vertoeft. Jouw paard goed verzorgen en genoeg eten geven zorgt voor een betere band, hij zal zich beter gedragen en rustiger blijven tijdens gevaarlijke situaties. En net als in het echte leven, heeft elk paardenras in Red Dead Redemption 2 een eigen persoonlijkheid en vaardigheden. Sommige paarden bewandelen het ene terrein beter dan het andere, sommige houden niet zo van water en geen enkel paard, hoe goed de band ook is, zal van een klif springen. Paarden worden daarnaast ook gebruikt als pakezel voor voedsel, andere resources en grote wapens. Het dier blijft staan waar je het hebt achtergelaten en komt naar je toe als je fluit. Andere dieren in het spel zijn er om op te jagen, zoals beren en wolven. Het ene dier moet je doden met een geweer, andere dieren zijn met een pijl en boog of mes te doden. Een dier doden is niet heel fijn, zo maakt het beest veel lawaai en de huid villen is geen fraai gezicht. Daarnaast bederven dieren, dus zul je snel terug moeten keren naar het kamp.

Dit zijn voor nu de nieuwe details omtrent Red Dead Redemption 2. De game verschijnt op 26 oktober voor PlayStation 4 en Xbox One.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren