Tijdens de Game Awards maakte Josef Fares, de lead designer achter gevangenisgame A Way Out, zich berucht met zijn tirade tegen de Oscars en nu komt de man opnieuw met een opvallende uitspraak, deze keer wél met betrekking tot zijn aankomende game: Fares zegt dat EA geen cent verdient aan het uitgeven van A Way Out. Al het geld zou naar de ontwikkelaar gaan en EA zou alleen maar steun uitspreken aan de creatieve visie van het ontwikkelteam:
Here’s the thing, and you have to understand this: with this deal that I have for this game, EA is not making a single dollar out of this. Every single dollar is going to the developer. They’re not even making any money and all I’ve got is support from EA.Die laatste zin verwijst naar het feit dat je met één exemplaar van A Way Out tóch met een vriend kan spelen in de online co-op. Aangezien EA de laatste tijd onder vuur is komen te liggen vanwege zijn microtransactiebeleid, is dit natuurlijk opvallend. Het strookt echter wel met het mission statement van EA Originals, het indie-label waar onder meer A Way Out onder worden uitgegeven:They’ve not questioned the vision – they can’t because I won’t allow it – so they’ve been super supportive all the way. Even with this buy one [Friend Pass] thing, no problem.
First, it is about taking first-time experiences that are unique, gorgeous, innovative and memorable, and bringing them to the world,” the announcement stated.A Way Out verschijnt op 23 maart voor pc, Xbox One en PlayStation 4.Second, it is about supporting small developers and helping them make the most of their games. We’ll seek a few projects each year for EA Originals, and partner with them throughout the process of development to marketing to publishing.
Lastly, it is about funding, and offering small studios a level of security with an EA Originals game. Making games is hard. It’s a hard business. These developers have taken on the risk of developing a new IP, and great games deserve to be played. So with EA Originals, we want the profits from these games to go into the hands of the studios making them. We want them to be recognised for their work, so they can keep innovating and creating, and so the players get to play more and more amazing games.