Video's gepubliceerd voor 14 augustus 2018 zijn helaas niet meer te bekijken.

Review-cijfers zijn onzin! | Hot Koffie Show

Zoals jullie weten geven ook wij bij GamersNET cijfers aan de games die we reviewen. Echter, vroeg Soraya zich af of dit wel logisch is, en of het wel daadwerkelijk waarde heeft om een cijfer te geven aan een game. Zijn cijfers eigenlijk gewoon onzin? Je ziet het in de nieuwe Hot Koffie Show!

  1.   
    mattioza's avatar

    Ik krijg ineens een AC: Unity flashback. 😀

    En mja is moeilijk, bepaalde punten van een review zijn ook gewoon een mening/interpretatie.

    Nieuwe stelling: Oude game klassiekers verdienen meer dan een simpele remaster. Verdere uitleg: Meestal krijgen oude games een (HD) remaster, vaak door een andere studio dan de originele ontwikkelaar en met laag budget. Als manier om easy moneys te verdienen. De game op 1080p en 60fps laten draaien en in beste geval nog een filter erover en klaar. Maar onze oude gamehelden (van 15 jaar geleden) verdienen meer aandacht, door middel van een remake. Laat enkele gepassioneerde mensen, die aan de originele game gewerkt hebben, opnieuw aan de slag gaan om de game(s) aan de hedendaagse noden te laten voldoen. We spreken hier over grote ontwikkelaars zoals Naughty Dog, Sucker Punch,… Eventueel met vergoeding van Playstation als extra motivatie, zijn niet voor niets jaren hun system sellers geweest. Er zijn nu toch veel meer mogelijkheden dan 15 jaar terug. Het zal hun zeker geen financiële windeieren leggen, het is al gebleken dat heel wat mensen hierop zitten wachten.
    Nog enkele voorbeelden. Slecht voorbeeld: Crash Bandicoot N. Sane Trilogy, die game ziet er nog slechter uit dan enkele PS2 titels uit deze serie. Goed voorbeeld: Ratchet and Clank, voelt aan als een game dat voor deze generatie is gemaakt.

    ps ik vind deze video wel een 6,1 waard. 😉

  2.   
    Leukste's avatar

    Ik vind het goed dat er reviews geschreven worden door tal van media en websites.
    We kunnen immers niet zelf alle games beoordelen of aanschaffen. En we willen eigenlijk alleen weten of bij de titels die ons aanspreken, er je geven wordt waar je op hoopt als je het speelt.

    Een review-cijfer is gebaseerd op min en pluspunten van een game. Maar ook de persoonlijke mening van de schrijver. Voor sommigen zal een review-cijfer dus onzin zijn, omdat zij de mening met de schrijver over een game niet delen. Andere kunnen zich juist weer heel goed vinden in een review-cijfer, omdat zij dezelfde mening als de schrijver hebben.

    Conclusie.
    Neem een review en zijn review-cijfer als advies ter harte. En doe er zelf mee wat je wilt.

    8)

      1:36

    Waarschijnlijk de reis erheen.
    Peter zou zijn hoogtepunt wel weten als hij alleen op vakantie zou gaan zo te zien.
    Ik respecteer Soraya’s ontwijking van de vraag.

      2:39

    Nou, zie de review wel verschijnen Daniël. Belofte van de Eindbaas maakt schuld.
    😛

      3:52

    Lichtflitsgevoelige epilepsie waarschuwing!

    Ik vind deze video een 7 waard.
    Intro was oké om het ijs te breken, maar er moest inderdaad wel doorgespoeld worden op een gegeven moment.
    Wat flauwe grappen en grollen, niks mis mee.
    Open en uitgesproken mening, top!
    Weer terug naar de oude opstelling? Waar is de nieuwe HKS setting heen???
    Beetje gerommel op het einde, maar mooi afgesloten.

  3.   
    CHILLOZZ's avatar

    ik DENK dat cijfers wel goed zijn mits je de persoon in kwestie kent.

    GN geval: De meeste games die daan speelt spreken mij ergens ook wel aan [sws uncharted en LOU] dan hecht ik meer waarde eraan als daan die game een cijfer geeft dan als bijv. een tom dat doet.. Gezien tom geen PS boy is en dus niet echt kan vergelijken [vat t niet te persoonlijk op tom]

    als een daan dan dus bij dat soort games zegt van nopezz het is echt een flopper grote faals enz enz [niej kopen dus] Dan zal ik de game dus eerder niet kopen (Of eerst meer beelden afwachten) dan dat ik een cijfer zie van een vreemde.

    Ik hecht er dus waarde aan als iemand rate waarvan je weet dat het zij/haar genre is.

  4.   
    Mattiees's avatar

    9 en een halve minuut, we zijn beroofd van 50 seconde top entertainment! 😛

  5.   
    UncreatedKoen's avatar

    Review cijfers zijn in mijn ogen tegenwoordig onzin vindt ik zelf. Tegenwoordig zijn reviews erg meer gebouwd op meningen en hoe de persoon het ervaren heeft in plaats van dat er echt kritisch naar gekeken wordt. Dat is ook logisch want de gehele industrie is ook veranderd wat dat betreft.

    Daarin tegen ondanks dat ik het cijfer principe onzin vindt, vindt ik de + en – punten wel prima tezamen met een conclusie. Als je geen zin hebt om een heel stuk te lezen kan je het daar kort samengevat lezen wat de uiteindelijke mening is van de desbetreffende persoon!

    Als ik bij wijze van een Gears of War, Kingdom Hearts of een Batman game zou reviewen, is het sowieso een 9+ al bij voorbaat omdat het gewoon geweldige franchises zijn.

    Ga zo door in ieder geval bij GamersNET!

  6.   
    JaslanNL's avatar

    Allereerst gezegd hebbende: Leuke HKS weer, en persoonlijk vind ik jullie reviews bij de betere op ’t web horen! Ook fijn dat er zowel geschreven, als video reviews verschijnen. /slijmoff

    Gezien er geen algemene checklist of cijferlijst voor games en/of genre’s bestaat, zijn cijfers bijna per definitie onzin (houden zo, denk dat een checklist de creativiteit inperkt van een ontwikkelaar). Evenals een schaal van top naar kut, of warm naar koud. Beste wat je volgens mij kunt doen als reviewer is wat achtergrond informatie geven over hoe de game tot stand is gekomen, de sterke/falende punten benoemen, zo goed mogelijk beargumenteren, je een beetje inleven in verschillende personen en hopen dat de lezer jouw denkwijze snapt.

    Als lezer zijnde lijkt het me ’t handigst om je te verdiepen in meerdere bronnen zodat je altijd verschillende meningen hoort. Bekijk dan nog evt. wat gameplay beelden en oordeel vervolgens of ’t wat voor jou is. Zoals Chillozz aangeeft helpt het ook als de reviewer dezelfde insteek heeft als de lezer, dus bijv. op dezelfde console speelt en een voorkeur heeft voor een zelfde genre. Uiteraard weet je dit pas nadat je meerdere reviews van diegene hebt gelezen, of wanneer je met iemand mee kijkt in bijv. een stream en zo’n persoon een beetje ‘leert kennen’.

    Mensen die meteen naar beneden scrollen zonder te lezen, een cijfer zien wat niet past in hun straatje en vervolgens een boos bericht plaatsen zonder verdere argumentatie… tja gewoon negeren. Er blijft weinig ruimte voor discussie over wanneer iemand zijn mening altijd als superieur ziet.

    @Mattioza: Goede stelling, mee eens! Al zal het lastig zijn om in sommige gevallen de originele makers weer te binden wegens rechten, studio verplichtingen, wegen die zijn gescheiden of simpelweg andere projecten. Daarnaast is het de vraag of je deze getalenteerde mensen van hun huidige projecten af wil halen, misschien zijn ze wel bezig met het volgende pareltje in de industrie. Los van bovenstaande, als ze de tijd hebben, yes please!

  7.   
    mheiden21's avatar

    Cijfers zijn naar mijn mening een verwaarloosbaar iets, sowieso zijn reviews een persoonlijke mening van de reviewer. En een review kan een game maken of breken.

    Probeer meestal via verschillende kanalen de reviews te lezen als ik een game interessant vind en de plus en minpunten naast elkaar neer te leggen.
    Plus daarbij gameplay via twitch is tegenwoordig ook ideaal om een idee te krijgen van een game.

  8.   
    mattioza's avatar

    JaslanNL schreef, "
    @Mattioza: Goede stelling, mee eens! Al zal het lastig zijn om in sommige gevallen de originele makers weer te binden wegens rechten, studio verplichtingen, wegen die zijn gescheiden of simpelweg andere projecten. Daarnaast is het de vraag of je deze getalenteerde mensen van hun huidige projecten af wil halen, misschien zijn ze wel bezig met het volgende pareltje in de industrie. Los van bovenstaande, als ze de tijd hebben, yes please!"

    Moet natuurlijk niet het volledige origineel team, enkele mensen moeten voldoende zijn om de spirit van de game/franchise te bewaken. Zat ook te denken aan bv. ‘Banjo Kazooie’. Er zitten heel wat oud ontwikkelaars van deze serie in Playtonics games die nu klaar zijn met Yooka Laylee. Moesten zij in opdracht van Rare dit kunnen maken.