Gamersnet.nl

Warhorse geeft toe dat Kingdom Come: Deliverance technisch beter had moeten zijn

Een van de meest gehoorde klachten over Kingdom Come: Deliverance is dat de technische afwerking nogal te wensen overlaat. Zelfs de gigantische Day One-patch kon lang niet alle problemen verhelpen, dus inmiddels is een nieuwe grote patch aangekondigd, die naast technische verbeteringen ook een oplossing biedt voor het omstreden quick save-systeem. Nu zegt executive producer Martin Klima echter dat hij liever wat extra tijd had gehad om Kingdom Come: Deliverance te polijsten.

Op het officiële forum van Kingdom Come: Deliverance bespreekt de beste man de ontwikkeling van het spel, waarbij hij zegt dat het de brug tussen AAA- en indie-games moest overbruggen. Qua content vindt hij Kingdom Come: Deliverance een indie, omdat Kingdom Come meer hardcore en veeleisen is, maar qua productiewaarde moest het een AAA-game worden. In die hoedanigheid had Klima graag gezien dat het ontwikkelteam wat meer tijd had gekregen voor het verder polijsten van het eindproduct.

KCD is an attempt of bridging the two: it is an indie game at heart – more hardcore, more demanding, more fierce – but with the visuals and production values of AAA game. I freely admit though that I wish we had more time to polish the game before the release, that’s what AAA game deserves.
Daarnaast zegt de creative director dat hij vergelijkingen met games als Assassin’s Creed Origins en Middle-earth: Shadow of War uit de weg wil gaan: deze games gaan allemaal voor dezelfde prijs over de toonbank, maar Warhorse heeft simpelweg niet de middelen die achter de bekendere series zitten. Wel herhaalt Klima dat Kingcome Come: Deliverance geen indie is:
I don’t see KCD as competing with the likes of Assassin’s Creed or Shadow of War. We simply don’t have resources to create a game like that.

I don’t view us as an indie game either, though. The trend I see in ‘real’ AAA games, like the ones I mentioned above, is toward making games more and more forgiving, better suited to the most casual and absent-minded players; they are games that in effect are ‘playing themselves’. So, you have all those different markers, prompts and handy hints that you never have to think about what to do next.

This is not entirely wrong. I can see why the companies that make these games take this approach and obviously there is a demand for it, as evidenced by the sales of these games.

Tot slot zegt Klima dat er tijdens de ontwikkeling fouten zijn gemaakt, maar dat hij wél tevreden is over het eindresultaat. Ondertussen lijken veel mensen prima over de technische staat van Kingdom Come: Deliverance heen te kunnen kijken, aangezien de game al meer dan een miljoen keer is verkocht.