Ubisoft reageert op verbannen van screenshot-held in The Division

Enkele dagen terug berichtten we al over de omstreden screenshot tool voor The Division, die mod-maker Matti Hietanen zijn toegang tot het spel kostte. Permanent, nota bene. De Finse natuurkundestudent hield zich nooit bezig met vals spelen, maar wilde simpelweg gamers mooie(re) kiekjes van Ubisofts postpandemische schietspel laten maken. Nu, zeker vijf dagen na dat geautomatiseerde verdict, reageert Ubisoft dan toch persoonlijker op de heikele kwestie.

De Zweedse creative director bij Ubisoft, Julian Gerighty, heeft op persoonlijk account gereageerd op Hietanens originele tweet van zijn permaban. Ook hij geeft aan een liefhebber te zijn van Hietanens creaties (waaronder de hulpapplicatie én de kiekjes die daaruit voortvloeien) geef daarbij aan zijn best te doen om vanbinnen uit iets te kunnen veranderen wat betreft de gang van zaken.


Toen verderop in hetzelfde Twitter-draadje door internetpassanten werd geclaimd dat mod-makers zoals Matti Hietanen nooit actief bezig zijn met het verzieken van dit soort games, gaf Gerighty ook eerlijk toe daar helemaal achter te staan. Reden tot vreugde is er vooralsnog niet, maar de publieke houding van Gerighty toont in ieder geval dat Ubisoft niet zo maar creatieve liefhebbers van hun spellen de rug toe wil keren.

Met een gebrek aan The Division in zijn leven, is Hietanen momenteel weer druk in Battlefield 1. Zijn breed inzetbare Cinematic Tools mod werkt in zeker 22 verschillende spellen, maar uiteindelijk was het DICE’s grimmige shooter die hem deze creatieve kant indreef. De vraag is of Hietanen een dezer dagen daadwerkelijk terug mag keren in The Division, de game die pas recentelijk ondersteund werd door zijn fotografische modificatie.

  1.   
    Alfa Warrior's avatar

    Gelukkig heeft NVidia tegenwoordig “Ansel” – dat is ook een screenshot-tool. Jammer genoeg ondersteunt niet ieder spel (engine) het.

  2.   
    Tom's avatar

    Dat was dus juist ook het punt van Hietanen. Als The Division al volledige Ansel-support zou hebben, zou zijn werk overbodig zijn. Maar in dit geval werkten Ubisoft en NVIDIA iets minder nauw samen na release, waardoor Ansel dus nooit (volledig) geïmplementeerd is. En dat zet die Fin er dan toe om het alsnog te leveren aan de liefhebbende gamer. Op zich ook wel weer mooi.

    Wel een opvallende gang van zaken, aangezien Ubisoft en NVIDIA vaak juist als beste buddies in het rond paraderen. Kijk naar Ghost Recon: Wildlands, die zo’n beetje al NVIDIA’s huidige extra trucjes heeft ontvangen.