Gamersnet.nl

CEO Square Enix: Games As A Service-model omvat niet per definitie loot boxes

Square Enix heeft een prima reputatie als uitgever van menig game, waaronder Final Fantasy XV en Life is Strange: Before the Storm. De games van het bedrijf richten zich in veel gevallen voornamelijk op de singleplayer-kant, dus er ontstond nogal wat ophef toen Square Enix vorig jaar aankondigde een Games As A Service-beleid te gaan voeren.

CEO Yosuke Matsuda stelt ons nu echter gerust: volgens de beste man bestaan dergelijke programma’s niet uitsluitend uit loot boxes en microtransacties. Matsuda zegt dat Square Enix een bredere definitie heeft, waarmee singleplayer-games van content blijven worden voorzien, zodat er uiteindelijk meer spelers naar een aankoop van de betreffende spellen worden gelokt.

Games as a service has a very wide meaning. Recently people have been discussing loot boxes and people not using that properly, I think that’s all linked to this bad perception people have to the words ‘games as a service’. But really, the way we’re looking at it, what it boils down to is… that idea of keeping people engaged with our games and enjoying them for longer periods of time.

The way we use that expression, really… the whole idea, for a single-player game particularly, is the idea that you have the game released and you keep adding more content to keep the players engaged and enjoying the game. And that helps to make it more of a full experience, and that brings in more players to the original game. That’s the rough approach we take to the idea, and that’s why we described games as a service in that sense.

Daarnaast benadrukt Matsuda dat Square Enix singleplayer-games zal blijven maken. Aangezien Eidos Montréal, een ontwikkelaar die in handen is van Square Enix, recentelijk aankondigde zich meer te gaan richten op multiplayer-ervaringen, waren veel mensen bang dat de Japanners hun toewijding aan de alleengamer had verloren.

Als de Square Enix-directeur zijn woorden meent, hoeven we dus niet bang te zijn voor de toekomst van zijn singleplayer-games. Ook hoeven we ons geen zorgen te maken over microtransacties à la Middle-earth: Shadow of War.