Hybride-MOBA Gigantic sluit de servers vanaf 31 juli

Het zat er al een beetje aan te komen: het sluiten van de Gigantic-servers. Al in februari 2016 moest een groot deel van de werknemers van ontwikkelaar Motiga tijdelijk worden ontslagen en eind vorig jaar werd de studio zelfs formeel gesloten door uitgever Perfect World. Daarbij bleven nog enkele werknemers werken aan de ondersteuning van Gigantic, maar nu is het toch echt einde verhaal voor de MOBA/Hero Shooter-hybride.

In een officieel statement laat Motiga weten dat Gigantic niet zoveel spelers kon bekoren als men hoopte. Daardoor is de game niet winstgevend genoeg voor verdere content-updates. Ook kunnen langlopende problemen niet worden opgelost, omdat ze te gecompliceerd zijn om met de huidige middelen op te lossen.

Over the last several months, the teams at Motiga and Perfect World looked into viable options to sustain Gigantic. However, the current state of the game has restricted options for further progress and relevant content updates, and delivering basic features while also fixing long-standing issues was more complicated than expected.

Despite our best efforts, we were unable to find an impactful solution that would help Gigantic break through in a crowded market.

Deze woorden doen sterk denken aan de verklaring waarom Paragon in april offline gaat: ook deze game wist niet genoeg spelers vast te houden om een doorbraak te forceren in een behoorlijk drukke multiplayer-markt.

De servers van Gigantic gaan per 31 juli offline. Om spelers de kans te geven tóch nog even te genieten van de game, zijn alle personages tot die tijd gratis speelbaar. Ook verdien je tijdens het spelen nog gewoon Rubies die je kunt spenderen in de in-game winkel, die bovendien al zijn items met korting verkoopt tot de servers definitief offline gaan.

  1.   
    Tom's avatar

    Het zat er inderdaad alweer even aan te komen, maar het blijft schraal. Zelf heb ik de game alleen op beurzen ervaren, maar ik hoorde her en der wel dat deze game ook post-launch best wel wat potentie had.

    Enorm jammer om weer zo’n arbeidsintensieve game te zien gaan. Vraag me af of het de timing/oververzadiging binnen de MOBA-markt is geweest…