Video's gepubliceerd voor 14 augustus 2018 zijn helaas niet meer te bekijken.

Wordt het tijd voor een verbod op álle loot boxes? | Hot Koffie Show

De ophef heeft internationale hoogtepunten bereikt, en dan kan een discussie in de Hot Koffie Show niet langer achterblijven. Tom en Peter bespreken de eeuwenoude vraag “zijn lootboxes kwaadaardig?”. En zo ja, is het dan (zoals België dicteert) de hoogste tijd om een verbod op alle soort blind boxes in te voeren? De heren bespreken de mogelijkheden en de oplossingen, maar hopen uiteraard ook de discussie voor jou te openen. Wat zeg jij, in deze bewogen tijden?

Natuurlijk zoeken we ook weer nieuwe stellingen voor een komende Hot Koffie Show. Heb jij een prangende en actuele kwestie om te bespreken? Laat dan vooral van je horen!

  1.   
    Regge's avatar

    Kort maar krachtig: Microtransacties zijn super fijn om je favo games te steunen, vooral in MMo(RPG)’s, maar lootboxes vind ik persoonlijk wel tever gaan:P
    Mijn rede/hoe zie ik dit? Als je je spelersbase de kans geeft om je extra geld toe te spelen moet je dit belonen, maar wat er gebeurd is dat ze alle super vette betaalde items, de enige items die het misschien waard zijn om extra geld aan te besteden, stoppen ze in lootboxen met een erg kleine kans om deze te krijgen. Dit zie ik als met disrespect met je trouwe spelersbase omgaan :/

    Stelling: Ontwikkelaars proberen de Mobiele succes van Pokemon GO Massaal na te boodsen met hun ‘oude’ games naar mobiel te brengen. Dit zorgd voor teveel verzadeging in de mobile game wereld.

  2.   
    CHILLOZZ's avatar

    verbod op ALLE lootboxes zeg ik NEE.
    Verbod op BETAALDE lootboxes zeg ik JA!!!!
    Weg met betaalde lootboxes die PAY TO WIN creeeren..

    microtransacties… WEG ERMEE…

    Ik moet er altijd mee lachen… Ja games maken is duur bla bla bla.. KLopt. Maar dat zit er bij de prijs in. En dan nog maken ze op elk spel dikke winst. [Dat moet uiteraard ook om een volgend deel beter te maken]

    Om te zeggen dat ze het anders niet kunnen maken is BS [ik zeg niet dat jullie dat zeggen anders word tom boos XD]
    Het kon op old gen ook allemaal met dezelfde prijs. JA technologie veranderd. Maar niet meteen dat nieuwe technologie ook duurder is. Denk dat t er juist goedkoper op word door de betere technologie.

    Bij allemaal dat te kopen spul heb ik altijd het idee: Het hoort bij de game maar ze houden het extra achter de hand om zo weer meer centen uit je beurs te trekken.
    Dus dan betaal je 60a70 euro voor een halve game??? Want de rest moet je dan maar via microtr. kopen…??? Die kant gaan we nu namelijk wel op.

    mja is een onderwerp waar je uren over door kunt praten. En persoon A denkt er zo over en persoon B zo.

    En een ieder MAG en MOET KUNNEN zijn/haar eigen mening te hebben.

    zolang het NIET pay to win is geef ik er niets om. Dus voor skins ofzo.. Maar hoger dan 10 euro noem ik t ook geen MICRO meer. micro is een paar euro.

  3.   
    S3MM3R's avatar

    Kort maar wel veel info! Mooie mannelijke mok Peter Kappa

  4.   
    MikeGevers's avatar

    Een compleet verbod gaat wat ver, maar ik ben het wel met Peter eens dat er wetgeving moet komen op ongecontroleerde uitgaven. Wel moet er een verschil worden gemaakt tussen microtransacties en loot boxes, want bij die laatste weet je niet wat je krijgt, dus is het gewoon regelrecht gokken. De kansspelwetgeving geldt ook bij loterijen waarbij je (real-life) auto’s kunt winnen, dus waarom niet bij loot boxes en FUT-kaartjes?

    Ook microtransacties waarbij je wél weet wat je krijgt, mogen wat mij betreft op de schop, maar juridische gronden daarvoor zullen lastig te vinden zijn. “Het is niet eerlijk voor spelers zonder bakken met geld” doet het voor de rechter niet heel goed. En zelfs áls je juridische redenen vindt voor het verbieden/reguleren van transparante microtransacties, wordt het de vraag waar de microtransactie stopt en de uitbreiding begint. In juridische termen is het volgens mij lastig om het verschil te maken tussen een nieuwe Hero in Star Wars: Battlefront 2 en bijvoorbeeld verhalende DLC voor The Witcher 3. Willen we dat die allemaal op één hoop worden gegooid? Ik zie dat liever niet gebeuren, maar in de huidige wettelijke kaders zou dat hoogstwaarschijnlijk wél gebeuren, zeker aangezien politici veelal niet bekend zijn met de game-industrie.

    TL;DR: Ja, ik zie graag wetgeving. Loot boxes moeten onder de kansspelwet vallen, maar voor transparante microtransacties zou een aparte wet moeten worden uitgevaardigd om tot een bevredigende oplossing te komen.

  5.   
    gamerfriend01's avatar

    Eens met Peter sommige mensen moeten tegen hun zelf beschermd worden als ik het zo mag stellen en vind persoonlijk dat het openen van lootboxes wel meer en meer begint te lijken op sommige casino spelen met hun leuke animaties kleuren en geluiden.. Conclusie Peter for president!!

  6.   
    Mjolnir's avatar

    CHILLOZZ schreef, "
    Ik moet er altijd mee lachen… Ja games maken is duur bla bla bla.. KLopt. Maar dat zit er bij de prijs in. En dan nog maken ze op elk spel dikke winst. [Dat moet uiteraard ook om een volgend deel beter
    "

    Dit raakt kant nog wal. De financiële markt en economen houden dit al langer in de gaten en zeker nu het hot wordt, blijkt weer dat er gewoon simpelweg niet genoeg geld het laatje in komt om het productieproces, van schrijven tot ontwikkeling, coding tot marketing, licenties en distributie, etc. veel te duur is om met onze westerse 60 euro/dollar te kunnen dekken. Voor een relatieve niche entertainment industrie (weliswaar groeiende), wordt er echter nog veel te veel misgelopen aan downloaden, waar nog bij komt dat er via verscheidene sites diezelfde games goedkoop te halen zijn via landen waar er voor inflatie/BNP wordt gecorrigeerd (waar ik mijzelf overigens ook schuldig aan maak).

    Ik zie liever ook lagere prijzen, maar ik vind wel dat we ook realistisch moeten blijven. We verwachten ook geen Ferrari prestaties voor een Twingo prijsje

  7.   
    Tom's avatar

    ^ Dit dus. Games kunnen gewoon ontzettend duur worden, al helemaal als het gaat om gigantische titels als Battlefront 2. Licenties, codeerwerk, duizenden manuren bij EA en DICE, marketingdeals, serverkosten; weinig kans dat ze dat met (zeg) een miljoen verkopen van zestig euro/dollar gedekt krijgen.

    Voor indies geldt natuurlijk een heel ander verhaal, maar het punt blijft natuurlijk wel dat grotere games in veel gevallen wel aan een vorm van upselling moeten om rond te komen.

  8.   
    ProChiefAnton's avatar

    He Peter of iemand anders ik heb een paar weken geleden een bestelling geplaatst onder het email adres: [email protected]
    Maar ik heb nog steeds niks binnen. Ik zou graag willen weten hoe het met mijn bestelling zit. Ook heb ik al meerdere mailtjes gestuurd maar nooit antwoord gehad.

  9.   
    Thomaat1's avatar

    Misschien is het een idee om bepaalde typen microtransacties mee te nemen in de PEGI rating? Gokken zit daar al in, maar ik weet niet of daar bijv. lootboxes al onder vallen.

    Dat games ontwikkelen duurder wordt kan wel kloppen, maar inkomsten groeien ook, dus dat micro-transacties worden gebruikt om de kosten te dekken, lijkt me wat kort de bocht en bovendien erg naïef. Er zijn genoeg voorbeelden waar alle kosten al zijn gedekt door het aantal verkochte games. Het is gewoon super makkelijk verdiend geld, en waarom zouden game publishers de kans laten liggen om een extra centje te verdienen?
    Dat ze de prijzen van games niet verhogen is logisch; dat verhoogt voor veel mensen de drempel om een game te kopen. Slimmer is om gamers na een tijdje nieuwe content oid aan te bieden; dan is de drempel veel lager. Bovendien versterk je zo de binding tussen een franchise/game en de gamer.

  10.   
    JuulsJo's avatar

    Ik download het wel 8) 😉