Gamers haten betaalde content niet per se, aldus onderzoek

Met het media-debacle van microtransacties in Star Wars: Battlefront 2 achter de rug, is het aan de industrie en experts om te reflecteren op de stand van zaken. Haten wij gamers microtransacties per definitie, of ligt het toch net wat genuanceerder? Het blijkt dat laatste te zijn, als het aan een enquête van LendEDU ligt.

Volgens LendEDU’s onderzoek ziet lang niet iedere gamer betaalde DLC en microtransacties als een noodzakelijk kwaad. Sterker nog, de meerderheid geeft aan het juist af te schrijven als een goede zaak of iets wat daadwerkelijk meerwaarde aan een game kan geven.


Opvallend is hierbij wel dat niet specifiek gevraagd wordt naar microtransacties, maar eerder naar het concept van betaalde (downloadbare) content in het algemeen. In wezen vallen microtransacties daar in sommige percepties ook onder, al lijkt LendEDU er niet gericht naar te vragen.

Vervolgvragen gaan dan ook dieper in op het idee van een season pass, waarbij alle downloadable content van te voren al wordt aangeschaft. En dáár ziet de meerderheid dan weer minder heil in.


De verdeling blijkt enigszins fiftyfifty, maar de meerderheid betaalt toch liever de volprijs voor een spel met de mogelijkheid om later wel of niet bij te betalen.

Een handvol van de gestelde vragen lijkt wél in te spelen op de controverse rondom Electronic Arts, met niet alleen specifieke kwesties over hun gedrag, maar ook de aanwezigheid van downloadbare voordelen in multiplayer-titels. Daarover lijken de meningen wederom verdeeld; bijna de helft vindt dat álle soorten content toegestaan moet zijn, terwijl de andere kant daar liever géén pay-to-win-achtige praktijken wil zien:

Do you think paid downloadable content should be allowed in online multiplay games?
a. 40.4% of video gamers said “Yes, all paid downloadable content should be allowed”
b. 45.4% of video gamers said “Yes, but only if players do not gain a performance advantage from downloadable content”​
c. 14.2% of video gamers said “No, online play is tarnished by paid downloadable content”
Het onderzoek lijkt leuk ingespeeld op de actualiteiten, maar de grootte van de responsgroep doet wellicht afbreuk aan de geloofwaardigheid van de resultaten. LendEDU kreeg circa 500 ervaren en enthousiaste gamers zo ver om de enquête in te vullen. Weliswaar een mooi aantal, maar wellicht te weinig om echt te kunnen spreken voor gamers in het algemeen.

Meer weten over het onderzoek, diens methodiek of resultaten? Bekijk dan het volledige LendEDU onderzoek.

  1.   
    Neolite's avatar

    Het onderzoek is heel specifiek gericht op gamers die o.a. op regelmatige basis zowel online als single spelen. De populatie is daarnaast toch wel aan de kleine kant.

    Vraag 13,

    13. Do you think paid downloadable content should be allowed in online multiplay games?

    a. 40.4% of video gamers said “Yes, all paid downloadable content should be allowed”
    b. 45.4% of video gamers said “Yes, but only if players do not gain a performance advantage from downloadable content”​
    c. 14.2% of video gamers said “No, online play is tarnished by paid downloadable content”

    Dit zou betekenen dat 40 procent van de gamers geen problemen heeft met pay2win dlc. 60 procent ziet het dus niet zitten om pay2win dlc toe te staan. Dit slaat in mijn ogen toch wel degelijk op pay2win microtransacties zoals in de recente star wars game.

  2.   
    Crazysamuel's avatar

    Microtransacties zijn niet erg mits de balancing in de game blijft.

    Als ik een wapen koop met microtransacties wat een boost geeft aan me stats ja daar zit niemand op te wachten,
    en ik heb 2 dagen de game binnen na release dan geef je de gene die wel geld heeft voor een mirco transacties een upperhand. Doe je dit nadat een game 3 maanden uit is om gamers nog te commiten aan het spel prima have fun i say.

    Ik wil best 30 euro voor een season pass betalen als ik maps , chars en skins of outfits krijg.
    maar 20 weapon crates met lvl30 stats bij het begin al krijgen voelt als cheaten aan terwijl dat helemaal niet zo is. omdat je immers ervoor hebt betaald. en dan veranderd een game van simpel gamen naar een pay2win.

  3.   
    Tom's avatar

    De nuance over de kleine responsgroep stond al in het nieuwsbericht, maar ik heb inderdaad ook vraag 13 er even bijgehaald voor de volledigheid. Die lijkt inderdaad best wel direct in te gaan op hetgeen wat er de afgelopen week zo enorm heeft gespeeld binnen de industrie en de media.

  4.   
    matdriks's avatar

    Dit is een goed discussiepunt voor #Hotkoffieshow.
    Het kopen van een grotere game of losse DLC.

  5.   
    railgun's avatar

    Misleidende resultaten lijkt mij, onvolledige grootte en ze hebben het nergens over microtransactions, slechts de bekende DLC pakketten. Dit onderzoek kan weer mooi gebruikt worden voor het pushen van een bepaalde agenda. 😕

  6.   
    Tom's avatar

    railgun schreef, "Misleidende resultaten lijkt mij, onvolledige grootte en ze hebben het nergens over microtransactions, slechts de bekende DLC pakketten. Dit onderzoek kan weer mooi gebruikt worden voor het pushen van een bepaalde agenda. 😕 "

    In latere vragen gaat het wel dus wel degelijk over microtransacties en (zeer specifiek) EA’s gedrag in die sector. Maar inderdaad, verder laat de grootte van de responsgroep daadwerkelijk veel te wensen over.

  7.   
    NoobAssPlayer's avatar

    Ik haat pay to win microtransactions, doei!