Razer breidt netwerk voor zGold-betaling uit met meer distributeurs

Razers eigen valuta breidt zich uit. Met ingang van vandaag is de digitale zGold-eenheid bij een groot aantal nieuwe platformen en uitgevers legitiem geworden, waardoor er meer aankopen gedaan kunnen worden met Razers gulden gelden. Voortaan kunnen er ook games en in-game items gekocht worden met zGold bij Wargaming, Nexon en de PlayStation Store, zij het dan wel enkel in Zuid-Azië.

De uitbreiding komt deels voort uit een samenwerking van Razer met MOL AccessPortal, een voorloper voor elektronische betalingen in met name Azië. Voortaan gaat MOL de hoofddistributeur van Razers zGold worden, waarmee het bedrijf een verbeterde grip op de Zuid-Aziatische markt hoop te verzekeren.

zGold vormt nu al langer het eerste deel van de Razer zVault, een in-house loyaliteitsinitiatief van Razer. Door Razer-software te gebruiken, games te spelen en aankopen te doen met zGold, kun je zSilver verdienen, waarmee dan weer ‘gratis’ beloningen te betalen zijn.

Of de Razer zVault (en dus het zGold en zSilver) nuttig kan zijn voor de gemiddelde gamer, legden we al eerder uiteen op GamersNET. Lees vooral onze Is Razer zVault de moeite waard column om alles te weten te komen over het loyaliteits- en betalingsprogramma.

  1.   
    Neolite's avatar

    Dit soort klantenbinding programma’s is nou niet echt iets wat je moet willen in een gezonde omgeving. Die “gratis” producten of de “korting” die je krijgt betaal je namelijk gewoon indirect terug via de producten, deze worden gewoon voor iedereen duurder.

  2.   
    Tom's avatar

    In feite zou je een toetsenbord van Razer kunnen krijgen als je, pak ‘m beet, een jaar lang dagelijks Overwatch speelt. Hoef je geen enkel Razer-product voor te hebben, enkel Razer Cortex (gratis) geïnstalleerd hebben staan. Is het dan ook nog slechte zaak, in jouw optiek?

  3.   
    Neolite's avatar

    Ja, omdat het product ergens van betaald moet worden. Als je dus niet wenst mee te doen aan het programma betaal je in feite voor de gratis producten van anderen bij aanschaf van een Razer product. Daarnaast heeft niet elk spel ondersteuning van Razer Cortex, dus als ik een spel speel zonder ondersteuning is dat in mijn ogen geen eerlijke deal.

  4.   
    Tom's avatar

    Als je een toetsenbord wil hebben waar niemand anders baat bij heeft, dan moet je er vervolgens mij echt zelf in elkaar knutselen. Ik snap je redenering, maar het is naar mijn idee ook wat vergezocht vandaag de dag. Er slaat altijd wel iemand een slagje uit de aankopen van jouw of de gamers om je heen.

    Wat je zegt over de ondersteunde games, dat is inderdaad scheef. Al kan ik me voorstellen dat legio partijen er ook niks in zien om er op in te springen. Maar goed, dat is aan Razer om rond te krijgen. Zelf zie ik dat ook als de grootste valkuil voor heel de zVault.

  5.   
    Neolite's avatar

    Het gaat mij er dan ook niet zozeer om dat Razer geld aan mij verdient als ik een product bij ze koop, dat is logisch. Maar dat producten van Razer een meerprijs bevatten omdat ze een fors aantal producten gratis weg moeten geven via hun Razer Cortex. Razer zelf verdient daar dan niks aan, maar zorgt uiteraard ook dat ze daar niks op moet toeleggen.

    Kortom, kun jij niet meedoen met Razer Cortex maar wil je wel een Razer product? Dan worden de producten voor jou duurder omdat anderen ze gratis via Razer Cortex krijgen.

  6.   
    Tom's avatar

    Ik neem aan dat de marge minimaal is. Die hoeveelheid geld die mensen zogenaamd extra zouden betalen voor de hoeveelheid dingen die er via de zVault ‘weggegeven’ worden. Zal niet meer dan een dollar of twee zijn op de aankoop van iets groots. Al helemaal nul op de rugtassen, kleine merchandise of bijvoorbeeld de Chroma-mok die exclusief is voor zSilver.

    Laten we ook in rekening nemen dat Razer de laatste paar jaren over het algemeen goedkoper is geworden, relatief gezien dan. Voorheen was Razer vrijwel altijd de duurste aanbieder van peripherals, nu zien we vooral andere partijen hun voorbij streven in prijs. Kijk naar de laatste paar paradepaardjes op het gebied van toetsenborden en muizen, alsmede een flink aanbod in headsets.

  7.   
    Neolite's avatar

    Razer is inderdaad niet meer de veel duurdere optie, er zijn genoeg fabrikanten die daar inmiddels aan voorbij gegaan zijn. Maar dat zie je ook terug, mijn eerste Razer producten gingen meerdere jaren mee, de laatste producten hebben duidelijk een kortere levensduur bij in mijn ogen minder zwaar gebruik. Ik heb uit eigen ervaring sterk de indruk dat Razer kwalitatief de laatste jaren eerder een stap achteruit dan vooruit heeft gezet.

    Waar ik trouwens best benieuwd naar ben is of Razer winst maakt met Razer Cortex, door de connectie met bepaalde games.

  8.   
    Tom's avatar

    Zou me niet verbazen als Razer geld vraagt voor de implementatie van het hele zSilver gebeuren. Het kan immers ook wel weer verkocht worden als een extra incentive voor gamers om je game meer te gaan spelen. Toen ik het aan het testen was, merkte ik wel dat ik sneller naar de ‘Payed Play’-games neeg. Simpelweg omdat je daar iets mee kon ‘verdienen’.

    Qua bouwkwaliteit verschilt het hevig per product. De Razer Deathadder Elite lijkt niet bepaald kapot te kunnen, terwijl er nu wel een steekje los zit in de middenconsole van mijn Kraken Pro V2. BlackWidow V2 lijkt ook bijzonder stevig, terwijl onze Wildcat controller plots uit elkaar viel. Soms gaan ze erop achteruit, andere keren lijken ze wél weer te leren van fouten.

    Wat dat betreft kan Razer vaak twee kanten opgaan. Vooral qua prijs ook. Ze hebben actief gewerkt aan het verminderen van de prijs, maar soms komt daarmee de kwaliteit duidelijk ook in het geding. En andere keer is dat juist weer compleet andersom.