Co-op in State of Decay 2 werkt niet met continu gedeelde werelden

Wie op heeft gelet tijdens de Xbox Media Briefing van dit jaar, heeft het genoegen gehad de eerste gameplay-beelden van State of Decay 2 te mogen aanschouwen. Vernieuwd, maar ergens ook vertrouwd ten opzichten van het bronmateriaal. En de grootste klacht van het originele State of Decay? Simpel: het gebrek aan co-op. En juist daar springt dit vervolg op in.

Het betreft echter nergens een gezamenlijke zombie-wereld om te betreden in State of Decay 2. De coöperatieve elementen moeten ten alle tijden voortkomen uit het inspringen op één spelers solo-ervaring. Vervolgens kan vanuit die wereld wel samengewerkt worden, maar blijft de progressie in die sessie dus wel toebedeeld aan één persoon.

Achter de schermen op E3 verklaart onder meer Jeff Strain, executive producer bij Undead Labs, dat er geen sprake is van een compleet ‘gedeelde’ wereld voor meerdere spelers. Een avontuur waarbij iedere overlevende speler net zo veel te zeggen heeft over de basis en verzamelde voorwerpen. In ieder geval niet in de aanvankelijke versie van State of Decay 2, over de toekomst van de game wordt nog geen woord gerept.

Ontwikkelaar Undead Labs heeft wel gewerkt aan meerdere manieren om spelers uit te nodigen in elkanders wereld. Een simpel verzoekje over Xbox Live voldoet, maar het gebruik van de flare gun is wellicht interessanter. Door een vuurpijl in de lucht te knallen, roep je zonder al te veel moeite hulp in. Wordt je dus overrompeld door wandelende lijken, dan kan de ervoor zorgen dat er binnen mum van tijd een willekeurige gamer aan je zijde staat. De hoop is dan wel dat deze je ook daadwerkelijk helpt, en het niet op een rennen zet of je auto steelt.

State of Decay 2 moet in het voorjaar van 2018 verschijnen, crossplay en -buy voor zowel Xbox One als Windows 10. Zeer binnenkort volgt ook onze uitgebreide preview van Undead Labs’ vervolg op de culthit…

  1.   
    JaslanNL's avatar

    Aii gemiste kans. Persoonlijk ben ik altijd vóór co-op met gedeelde progressie. Help iemand anders en help hierdoor ook jezelf. Als je speelt wil je ook samen de ervaring delen, en samen daarvoor beloond worden. Het is zuur om uren te gamen en geen resultaat te boeken terwijl iemand anders blij met z’n nieuwe gear rond loopt te pronken waarvoor jij ook deels hebt lopen zwoegen.