In gesprek met Kevin Stephens over Shadow of War lore en Mortal Kombat-gore | Interview

Vandaag niet te missen op GamersNET: onze uitgebreide previewcontent rondom het vervolg op Middle-earth: Shadow of Mordor. Recentelijk lekte Monoliths nieuwe deel in de franchise uit, en wij mochten in Londen alvast een exclusief voorproefje nemen van de game, inmiddels te beleven via de Shadow of War preview, alsmede een uitgebreide video-impressie. Echter, dat was nog niet alles.

In het Warner House te Londen namen we namelijk ook even de tijd voor een onderonsje met Kevin Stephens, studiobaas van Monolith. Mochten er nog onduidelijkheden zijn over de nieuwe Middle-earth game, dan was deze vriendelijke Amerikaan ons aanspreekpunt voor heldere antwoorden. Uiteraard werden veel van onze vragen afgedaan met een media-proof kaatsbal, maar her en der schitteren Stephens’ antwoorden als interne mantra’s tijdens het ontwikkelproces van Shadow of War…

Hoe pakt Shadow of War de relatie tussen Talion en Celebrimbor aan?
In Shadow of Mordor bewees het in dood samengesmolten tweetal zich al als een aanstekelijk duo. Een soort onsterfelijke bromance tussen mens en elf, met de kracht en wijsheid van beiden.

In de aanvankelijke Shadow of War onthullingstrailer zien we echter hoe dat tweetal gescheiden van elkaar lijkt te worden. Daaropvolgend zagen we echter wel weer wat gevorderde gameplay-beelden, waarin Celebrimbor en Talion weer in hetzelfde lichaam lijken te zitten. Hoe zit dat dan?

We’re not going into deep detail on the story at this point. But yeah, there is kind of a separation that occurs early in the game, where you kinda lose [Celebrimbor].

But yeah, [the separation] is what occurs in the trailer. Your eyes didn’t trick you. […] I mean, you are bro’s. [Celebrimbor] can’t be gone for too long.

De precieze uitfasering van het narratief blijft voorlopig nog in het ongewisse, maar er zijn tekenen aan de wand van een eerste reeks missies die Talion laat herenigen met zijn ‘bro’ Celebrimbor. Want ja, een onsterfelijk oorlogsmachine zijn, dat doe je toch het liefst samen.


Hoe borduurt Monolith voort op het bejubelde Nemesis-systeem?
Zoals inmiddels al beschreven in onze uitgebreide preview, voegt Shadow of War nu ook ‘Overlords’ toe aan het Nemesis-systeem. Een nieuwe laag aanvoerders, die specifiek gaat over de te belegeren forten in Mordor. In verschillende parten gameplay zien we echter ook hoe de interactie tussen de Uruk-hai en Olog-hai gegroeid is. Niet alleen meer soorten en eigenschappen, maar ook het onderlinge dialoog lijkt immens veel groter.

De grote goede- en slechteriken van Shadow of War kunnen elkaar aanspreken op verraad of wedergeboorte, ze kunnen bepaalde gebeurtenissen onthouden en zelfs goed van pas komen in specifieke gevechten. De vraag is echter hoe diep dit zoal door kan lopen. Gaan we straks echt Goede Tijden, Slechte Tijden meemaken in Mordor?

Well, there is the opportunity for many more types of stories now. Because [in Shadow of Mordor] it was compelling, for sure, but it was more like “I killed you”, “You killed me” or “I ran from you” and “You ran from me” and that’s it. There wasn’t that much more.

But [with Shadow of War] there’s the idea of dominating your opponent, get him on your side for a while, but maybe he turns back to the other side. Or you could get captured, and then get saved by one of your guys. So instead of just this feeling of “me against the world” it rather is “me and my buddies against the world” now. And you might even have some back-and-forths there as well, converting your arch nemeses into your best friends.

Veel hoogwaardig drama zal er dus niet uit voortvloeien, maar we kunnen in ieder geval rekenen of legio interactieve aanvaringen met de Uruk-hai en Olog-hai die op de Nemesis-ranglijst staan. Het zal Sauron misschien niet deren, maar wij zijn in ieder geval wel blij om te horen dat de kracht van vriendschap nu ook aanwezig is in Mordor.

Is Shadow of War qua combat bruter dan zijn voorganger?
Het gevechtssysteem van Shadow of Mordor bleek al snel een voortzetting van het knokken de Batman: Arkham-franchise, zij het dat deze beschikte over iets meer brute onthoofdingen. Het bloed van groenbruine monsters moet ook wel rijkelijk vloeien, dat is immers wat Lord of the Rings nu echt Lord of the Rings maakt. In onze eerste aanvaring met Shadow of War, leek het echter wel alsof daar nóg een schepje bovenop is gedaan…

De combat is soepel en vloeiend als altijd, maar er vliegen (mits goed gespeeld) ook nog eens een aantal ledematen in het rond. Armen en benen kunnen loskomen, bovenop het feit dat onthoofdingen al volop aanwezig zijn. We vroegen Stephens naar de hoeveelheid ‘gore’ die we kunnen verwachten in Shadow of War, en waarschijnlijk is het meer dan je zou verwachten…

Yes, we did add severing. [In Shadow of Mordor] it was only the head, but now you can take off arms and legs, and actually split a guy in half. There’s some really cool moves.

And yeah, it’s internal phasing, but — how should I put this — we have definitely taken some inspiration from our sister company, with the Fatalities and Brutalities from [Mortal Kombat X]. So, that’s what I’ll say.

Of we straks Sub-Zero een Orc in tweeën zien splijten, dat blijft nog even betwijfelbaar. Maar Stephens lijkt hier wel low key aan te geven dat we wat referenties naar de brute genadeklappen uit de Mortal Kombat wereld terug kunnen zien in Shadow of War. Het zou Talion en Celebrimbor in ieder geval niet misstaan, gezien zij zelf al over aardig wat bizarre en dodelijke kunsten beschikken.


Meer weten over de eerstvolgende game in het Lord of the Rings-universum? Luister het volledige interview met Kevin Stephens terug, of wend je tot onze uitgebreide Middle-earth: Shadow of War preview en diens bijbehorende en beeldende video preview.

Middle-earth: Shadow of War staat 22 augustus te verschijnen voor PlayStation 4, Xbox One en pc…

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren