The Witcher 3-ontwikkelaar houdt van Horizon: Zero Dawn; Sony van Zelda

De onderlinge concurrentie die conglomeraten van uitgevers uitvechten als het om AAA-games gaat, ruilen ontwikkelaars in voor liefde, want Horizon: Zero Dawn wordt door onder andere CD Projekt RED (The Witcher 3: Wild Hunt) geroemd, terwijl Sony PlayStation op zijn beurt The Legend of Zelda: Breath of the Wild geweldig vindt.

Twitter is hierin het ultieme medium om te laten zien dat je als ontwikkelaar op een aankomende topper zit te wachten. In onderstaande tweet feliciteert CD Projekt RED het team van Guerrilla met Horizon: Zero Dawn en doet dit met een leuke tekening. Maar ook Hideo Kojima is in de weer met de PlayStation 4-exclusive alsook Paul Rustchynsky (DriveClub, MotorStorm).

Daarnaast tweet Sony PlayStation UK een felicitatie richting Nintendo met de launch van de Switch en The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Wij vinden dat de onderlinge concurrentie op deze manier bevochten moet worden, niet met moddergooien, maar met complimenten. We hebben allemaal liefde voor games! Hoe denk jij erover?

  1.   
    Neolite's avatar

    Wij vinden dat de onderlinge concurrentie op deze manier bevochten moet worden, niet met moddergooien, maar met complimenten. We hebben allemaal liefde voor games! Hoe denk jij erover?

    Nee, goede kritiek is onmisbaar voor vooruitgang. Door het kapotmaken van elkaars slechte dingen zullen ze deze de volgende keer wel beter moeten doen. Door elkaars tekortkomingen te negeren en alleen maar doen alsof alles hosanna is kom je geen steek verder.

    Neemt niet weg dat ik dit soort complimenten zeer kan waarderen en dat het ook wel wat vaker mag.

  2.   
    Daniel Z's avatar

    Neolite schreef, "

    Wij vinden dat de onderlinge concurrentie op deze manier bevochten moet worden, niet met moddergooien, maar met complimenten. We hebben allemaal liefde voor games! Hoe denk jij erover? "

    Nee, goede kritiek is onmisbaar voor vooruitgang. Door het kapotmaken van elkaars slechte dingen zullen ze deze de volgende keer wel beter moeten doen. Door elkaars tekortkomingen te negeren en alleen maar doen alsof alles hosanna is kom je geen steek verder.
    Neemt niet weg dat ik dit soort complimenten zeer kan waarderen en dat het ook wel wat vaker mag.

    Je hebt kritiek en hersenloos moddergooien. Natuurlijk zijn wij groot voorstander van kritiek en feedback, mits het enige nuance bevat.

  3.   
    Mjolnir's avatar

    Neolite schreef, "Nee, goede kritiek is onmisbaar voor vooruitgang. Door het kapotmaken van elkaars slechte dingen zullen ze deze de volgende keer wel beter moeten doen. Door elkaars tekortkomingen te negeren en alleen maar doen alsof alles hosanna is kom je geen steek verder."

    Ik ben toch meer van de opbouwende kritiek, maar dat is denk ik een kwestie van smaak. Kapotmaken is meer voor de trolletjes, daar hoeft een professionele studio zich niet tot te verlagen. Het is geen Privé of Story.
    Dat gezegd hebbende, vind ik het wel verfrissend. Studio’s laten zo zien dat ze ook gewoon concullega’s zijn. Ze houden allemaal van games en kunnen ook waarderen wat een ander maakt. 8)

  4.   
    Neolite's avatar

    Daniel Z schreef, "

    ”Neolite” schreef, "

    .."

    Nee, goede kritiek is onmisbaar voor vooruitgang. Door het kapotmaken van elkaars slechte dingen zullen ze deze de volgende keer wel beter moeten doen. Door elkaars tekortkomingen te negeren en alleen maar doen alsof alles hosanna is kom je geen steek verder.
    Neemt niet weg dat ik dit soort complimenten zeer kan waarderen en dat het ook wel wat vaker mag."

    Je hebt kritiek en hersenloos moddergooien. Natuurlijk zijn wij groot voorstander van kritiek en feedback, mits het enige nuance bevat.

    Moddergooien? Ja, absoluut, maar vanuit uitgevers en ontwikkelaars zie ik dit eigenlijk niet. Die delen juist hele mooie sarcastische sneren naar elkaar of een heerlijke steek waar hij pijn doet. Hersenloos wil ik dat juist totaal niet noemen.
    Tenzij je het over de gebruikers zelf gaat hebben natuurlijk, daar is het merendeel hersenloos en ongefundeerd bezig en dat kan ik net zo min waarderen als jij vermoedt ik.

    Mjolnir schreef, "

    ”Neolite” schreef, "Nee, goede kritiek is onmisbaar voor vooruitgang. Door het kapotmaken van elkaars slechte dingen zullen ze deze de volgende keer wel beter moeten doen. Door elkaars tekortkomingen te negeren en alleen maar doen alsof alles hosanna is kom je geen steek verder."

    Ik ben toch meer van de opbouwende kritiek, maar dat is denk ik een kwestie van smaak. Kapotmaken is meer voor de trolletjes, daar hoeft een professionele studio zich niet tot te verlagen. Het is geen Privé of Story.
    Dat gezegd hebbende, vind ik het wel verfrissend. Studio’s laten zo zien dat ze ook gewoon concullega’s zijn. Ze houden allemaal van games en kunnen ook waarderen wat een ander maakt. 8) "

    Goede kritiek is toch opbouwende kritiek? Toegegeven soms is dat niet eens nodig om je punt te maken en is het hebben van kritiek zelf al voldoende. Maar om nu te zeggen dat kritiek gelijk staat aan kapotmaken is natuurlijk niet echt juist, je ziet toch vaak dat ontwikkelaars vanuit een tunnelvisie werken, zelfs al willen ze dit voorkomen. Het is juist kritiek die ze daar uit trekt en een goede ontwikkelaar trekt zich hier iets van aan en probeert zijn/haar product te verbeteren.

  5.   
    3333/3333's avatar

    Het is gewoon keiharde business, die mensen zijn niet van suiker. Ben het wel met Neolite eens eigenlijk, vind het juist wel zelfvertrouwen tonen als ontwikkelaars elkaar uitdagen en af en toe wat stoten uitdelen. Dat zal hen alleen nog maar verder pushen om elkaar af te troeven, de consument bepaalt de winnaar.

    Kan me trouwens niet voorstellen dat ze achter gesloten deuren ook zo prijzend over hun concurrenten praten.

  6.   
    Neolite's avatar

    Patriotic Pepe schreef, "Kan me trouwens niet voorstellen dat ze achter gesloten deuren ook zo prijzend over hun concurrenten praten. "

    Je krijgt bij dit soort twitter berichten echt dat “sjw gevoel” Als je wilt weten hoe men echt denkt over andere games moet je eens op NeoGaf kijken, daar zie je vaak onder schuilnamen hoe men echt denkt over bepaalde games.

    Ook leuk is de tijdelijke prijsverlaging die Sony in reactie op de switch en haar release, dat bevestigd eigenlijk alleen maar dat men niet zegt wat men denkt.

  7.   
    wesvampire's avatar

    wel zeer sociaal… maar minder sociaal is dat Sony de prijs van de PS4 verlaagd heeft gisteren en vandaag. voor het geval mensen komen voor een switch die uitverkocht blijkt te zijn zal een verkoper mogelijk die aantrekkelijk geprijsde PS4 proberen te verkopen

  8.   
    RiiLaKuma's avatar

    Neolite schreef, "Je krijgt bij dit soort twitter berichten echt dat “sjw gevoel”"

    Misschien een beetje vergezocht. Echte SJWs zouden het anders aanpakken door een vage parallel te trekken naar een hot topic issue.

    Neolite schreef, "Ook leuk is de tijdelijke prijsverlaging die Sony in reactie op de switch en haar release, dat bevestigd eigenlijk alleen maar dat men niet zegt wat men denkt."

    Er bestaat zoiets als vriendelijke concurrentie. Natuurlijk zijn het rivalen en in de top der top zal het wel niet echt boteren, maar een onderlinge factie als NintendoUK en PlayStationUK kunnen vast wel met elkaar opschieten.

  9.   
    Tom's avatar

    Natuurlijk zijn er bedrijven die op social media graag de ‘good guy’ uit willen hangen met een liefde voor allerlei andere games, maar achter de schermen gewoon poep praten over diezelfde franchises.

    Aan de andere hand: laten we niet vergeten dat er nog altijd een boel oprechte ontwikkelaars en medewerkers van game-studio’s zijn. Ik heb met gasten van Rare een uur lopen praten over Overwatch en hoe goed dat spel wel niet in elkaar zit, en dat menen zij dan ook echt.

    Door (andere) games te waarderen, vindt een ontwikkelstudio mogelijk ook weer goede aspecten om zelf aan te denken in een game. Niet alles draait om financiële concurrentie, er zijn daadwerkelijk mensen die games maken én games gewoon kunnen appreciëren.

  10.   
    3333/3333's avatar

    Neolite schreef, "

    ”Patriotic Pepe” schreef, "Kan me trouwens niet voorstellen dat ze achter gesloten deuren ook zo prijzend over hun concurrenten praten. "

    Je krijgt bij dit soort twitter berichten echt dat “sjw gevoel” Als je wilt weten hoe men echt denkt over andere games moet je eens op NeoGaf kijken, daar zie je vaak onder schuilnamen hoe men echt denkt over bepaalde games.

    Ook leuk is de tijdelijke prijsverlaging die Sony in reactie op de switch en haar release, dat bevestigd eigenlijk alleen maar dat men niet zegt wat men denkt."

    Ja precies, ik kan dat soort geslijm echt niet uitstaan. In die zin heb ik wel meer respect voor figuren als Phil Fish, het is wel een klootzak maar hij zegt wat hij denkt.

    En inderdaad.

  11.   
    Neolite's avatar

    Tom schreef, "Aan de andere hand: laten we niet vergeten dat er nog altijd een boel oprechte ontwikkelaars en medewerkers van game-studio’s zijn. Ik heb met gasten van Rare een uur lopen praten over Overwatch en hoe goed dat spel wel niet in elkaar zit, en dat menen zij dan ook echt.

    Door (andere) games te waarderen, vindt een ontwikkelstudio mogelijk ook weer goede aspecten om zelf aan te denken in een game. Niet alles draait om financiële concurrentie, er zijn daadwerkelijk mensen die games maken én games gewoon kunnen appreciëren. "

    Het zijn uiteindelijk ook veelal zelf gamers, anders ga je niet zomaar in deze industrie werken. Kijk het is natuurlijk wel zo dat je zelf als je een game ontwikkeld je andere games ook leuk kan vinden. Vraag een huidige ontwikkelaar om zijn favoriete game op te noemen en dat zal zelden de game zijn die hij op dit moment maakt of een die hij zelf gemaakt heeft.

    Het zijn uiteindelijk wel concurrenten van elkaar als ze in hetzelfde launch window zitten of als men een gelijkwaardige game maakt. Aan de ene kant willen we graag alle games spelen en leuk vinden, maar we moeten beseffen dat voor ontwikkelaars die luxe er soms gewoon niet is. Er moet uiteindelijk toch brood op de plank komen en dat gaat toch vaak het beste als je directe concurrent kopje onder gaat.

    En dat is precies waarom ik dit zo overdreven vindt. Het is net een beetje te.. Dan kan ik een beetje plagende opmerking over iets wat jij beter gedaan hebt of juist erkennen dat de concurrent iets goed voor elkaar heeft meer waarderen, daar zit tenminste nog iets achter waar over nagedacht is.

  12.   
    Tom's avatar

    Je ziet wel in een duidelijk verschuiving in de houding die bedrijven aannemen. Ik kan me nog herinneren dat Microsoft ten tijde van de PlayStation 3-release ontzettend veel shade gooide door bij het launch-evenement met een boot langs te varen, waarop dan iets stond met de strekking “Zo, dat duurde nog lang, Sony!” Die tijd is nu wel voorbij.

    Inmiddels lijken veel bedrijven en uitgevers dat gewoon niet (meer) te kunnen waarderen. En misschien voelt dat zo nu en dan wat soft, maar zoals gezegd zijn er ook genoeg partijen die wel een beetje speels moddergooien ook wel weer kunnen waarderen. Het is een kwestie van de balans erin vinden.

  13.   
    King Bowser's avatar

    Dat dan weer wel