Hardwareverkopen Xbox One dalen; games razend populair

Microsoft had in 2016 een sterke strategie met grootse marketingcampagnes, de introductie van de Xbox One S en zelfs een prijsverlaging. Toch verkocht het Amerikaanse bedrijf afgelopen kwartaal minder Xbox One’s dan een jaar daarvoor. In combinatie met de prijsverlagingen zorgde dit voor een omzetdaling van 22 procent op het gebied van consolehardware.

Desalniettemin is er bij de Amerikanen geen reden voor paniek. Xbox Live brak afgelopen kwartaal namelijk een nieuw record toen er 55 miljoen spelers tegelijkertijd ingelogd waren. Bovendien vloog de software als warme broodjes over de toonbank – nog nooit eerder verkocht Microsoft zoveel games binnen één maand als in december 2016. Het bedrijf zag dan ook een omzetstijging van 18 procent in de verkoop van software en diensten.

Deze stijging wist de daling in consoleverkopen echter niet volledig te compenseren en daarom zag Microsoft onder de streep een omzetdaling van 3 procent in zijn gamingdivisie. Daarbij dient aangetekend te worden dat de hardwareverkoopcijfers vrijwel altijd dalen naarmate een console langer op de markt is, dus een omzetdaling van 3 procent is nog niet eens zo slecht. Xbox lijkt zich vooralsnog dus te blijven positioneren als een sterk merk.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren