De virtuele industrie moet vooruit! En als het aan Oculus ligt, kan VR-technologie wellicht sprongen maken op het gebied van eye-tracking. Recentelijk kocht het bedrijf namelijk de Deense start-up The Eye Tribe op, een bedrijfje wat zich vooral specialiseerde op het vertolken van oogbewegingen naar computerapplicaties. Bronnen van TechCrunch brachten de volledige overname aan het licht.
The Eye Tribe boekte al succes met een eigen ontwikkelkit voor het tracken van oogbewegingen, die voor nog geen honderd euro op de kop ging, ook richting consumenten. Daarnaast creëerden de Denen software voor onder meer smartphones en andere apparaten, waarbij oogbewegingen ingezet konden worden om bijvoorbeeld door artikelen en webpagina’s te ‘scrollen’.
Maar bovenal sprong The Eye Tribe in het oog door op de proppen te komen met een eigen, gemodificeerde versie van de eerste Oculus Rift. Op menig technologisch beurs toonde de Deense start-up hoe eye-tracking de ervaring van VR-games kon veranderen. Door naar langer verschillende objecten en karakters te kijken, werden interactieve spelelementen mogelijk gemaakt.
Virtual reality-gigant Oculus ziet nu duidelijk heil in het bijhouden van waar de ogen precies naar kijken. Deze relatief nieuwe hard- en software zou ingezet kunnen worden bij een alternatieve of verbeterde versie van de Oculus Rift, hoogstwaarschijnlijk ook om computerkracht te besparen. Door enkel te renderen waar de ogen naar kijken, kan de grafische processor namelijk de processen ‘buiten beeld’ afstoten. In andere woorden: door de focus van de gebruiker te volgen, kan de apparatuur met meer focus te werk gaan.
Een dergelijk proces haalden wij van GamersNET ook al aan, toen wij aan de slag mochten met de Tobii EyeX Controller, een tracking apparaat dat oogbewegingen nu al inzet voor verschillende games en applicaties. Wat Oculus precies van plan is met de kunde van The Eye Tribe, dat zullen we nog maar moeten zien. Pun intended.