PS4-release The Last Guardian vergeleken met E3-onthulling uit 2009

Na een problematisch ontwikkelproces is The Last Guardian sinds deze week eindelijk beschikbaar. De game werd onthuld als PlayStation 3-exclusive in 2009, maar verdween vervolgens lange tijd van de kaart. Uiteindelijk werd het spel geüpgraded naar de PlayStation 4, maar welke voordelen heeft dat gehad op grafisch gebied? Digital Foundry zocht het uit.

Onderstaande video vergelijkt de graphics van de verschillende demo’s die we over de jaren heen zagen, met de grafische prestaties van de uiteindelijke PlayStation 4-release. Daarbij wordt direct duidelijk dat ontwikkelaar GenDESIGN de afgelopen zeven jaar niet heeft stilgezeten. De omgevingen zijn gedetailleerder, het jongetje heeft een compleet nieuw character design gekregen en de veren van Trico ogen aanzienlijk realistischer.

Tegelijkertijd kan The Last Guardian niet verhullen dat het oorspronkelijk een PlayStation 3-game was. Zo ogen de dungeons vrij simplistisch en hebben sommige textures nog een lage resolutie. Daarnaast zijn veel objecten enigszins vierkant en zie je regelmatig flikkeringen in de omgeving. Dit soort grafische oneffenheden zijn typerend voor PlayStation 3-titels.

Digital Foundry onderzocht tevens de PS4 Pro-versie van The Last Guardian. Uit de analyse blijkt dat de Pro-versie geniet van een betere framerate en scherpere graphics, al is de frame blending-filter ook heviger afgesteld. Dit zorgt voor een waziger beeld, wat de 4K-resolutie enigszins tenietdoet.

Het volledige rapport van Digital Foundry, dat tevens een bondige samenvatting geeft van het ontwikkelproces, is te lezen op Eurogamer.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren