Multiplayer van Mass Effect: Andromeda gaat flink op de schop

Mass Effect: Andromeda wordt niet alleen BioWare’s grootste game ooit, de studio streeft er ook naar de multiplayer langer houdbaar te maken. De reporters van Game Informer mochten in Montreal al even aan de slag met de meerspelermodus, en zagen een aantal significante veranderingen ten opzichte van de eerdere delen.

Jetpack
Allereerst is het verkennen en verplaatsen in de omgeving vele malen soepeler geworden, met de komst van het jetpack. Hiermee kun je gemakkelijker boven vijanden zweven, alsmede obstakels ontwijken of beklimmen. Deze is echter niet onbeperkt te gebruiken, maar zal tactisch ingezet moeten worden om het meeste baat te hebben bij de vertical en horizontale sprongen die ermee gemaakt kunnen worden. De juiste timing ervan, is iets wat spelers zelf onder de knie moeten zien te krijgen.


Meer mobiliteit
Daarbij komt ook dat mobiliteit hoger in het vaandel staat in Andromeda’s multiplayer. Konden online potjes in Mass Effect 3 snel veranderen in camp-festijnen waar het vooral draaide om defensief spelen, moet Andromeda daar juist een einde aan maken met meer snelheid en tal van abilities die beter werken wanneer spelers on the move blijven.

Sowieso moet de multiplayer mobieler dan ooit zijn. Door vernieuwde bewegingsanimaties en verbeterde gunplay voelt Andromeda toch stukken anders dan de voorgangers. Vooral soepeler, zo vertelt Game Informer. Er kan sneller geflankeerd worden en verschillende confrontaties kunnen op meer manieren opgelost worden.

Cooldowns op powers
Abilities en andere speciale krachten zijn in hun eigen opzicht ook herzien. Niet langer krijgen spelers hun powers aan de hand van een globale timer, maar eerder via individuele meters en cooldowns, te vergelijken met de Ultimates uit andere games. Denk aan bijvoorbeeld Overwatch. Gebruik je er één, dan zullen je andere krachten ongeroerd en bruikbaar blijven. Dit geeft spelers extra mogelijkheden om abilities te combineren en tactisch te werk te gaan met de middelen die ze hebben.


Card packs
Ook de pakketjes aan ‘blinde’ kaarten maken een terugkeer in Andromeda. Het verschil is echter dat spelers hierin nu meer sturend te werk kunnen gaan, en niet altijd hoeven te werken met complete willekeur. Vanuit de in-game winkel zijn nu ook pakketjes te koop die specifiek gericht zijn op bepaalde rassen en klassen, die telkens rouleren in aanbod. Uiteraard draait het nog steeds om kansen en geluk, zij het dat er nu meer sturing in zit en mogelijk iets minder frustraties.

Prestige XP
Naast standaard ervaringspunten, krijgen spelers nu ook ‘Prestige XP’ uitgedeeld. Een valuta die mee blijft groeien, ondanks de toetreding in een nieuw Prestige-niveau. Hiermee kunnen extra bonussen gescoord worden, zoals bijvoorbeeld de toename van meer health voor een bepaalde klasse. Gezien het binnenhalen van deze andere vorm van XP langer duurt, hoopt BioWare hier een extra beetje doelstelling (en daarmee levensduur) aan de Andromeda multiplayer mee te geven. Iets wat Mass Effect 3 niet bepaald leverde, aangezien diens meerspelermodi kort na launch al aardig slonk in spelersaantallen.

De vraag blijft echter wel hoe de multiplayer verbonden is met de solo campaign van Mass Effect: Andromeda. BioWare heeft bekendgemaakt een link tussen beide modi te willen leggen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Dragon Age: Inquisition, waar de twee verschillende facetten nul impact op elkaar vertoonden. Hier heeft BioWare echter nog niet toegelicht hoe de ontwikkelaar dit precies aan wil pakken.

Meer weten over de multiplayer van Mass Effect: Andromeda? Lees het volledige verslag van Game Informer voor een uitgebreidere visie op de verbeterde meerspelermodus.

  1.   
    MaTriXX's avatar

    Dump die MP, Mass Effect is naar m`n mening puur een SP wat gericht is op een geweldig verhaal. De SP van Andromeda is de grootste tot op heden wat ik gelezen heb en die kan je nog groter en mooier maken dan het al is als je de focus puur op de SP campaign legt in plaats van ook een MP ernaast te gooien.

    Maar goed dat is m`n mening.

    Volgens mij kopen mensen deze game puur vanwege de SP campaign en niet specifiek voor de MP.

  2.   
    Heccer's avatar

    Ja ik alleen ook single player gooi die Mp er maar uit en alle focus in de SP. Helemaal mee eens.