Gamersnet.nl

Ubisoft wil kritisch omgaan met betaalde DLC

Volgens Anne Blondel-Jouin, vice president of live operations, zal Ubisoft geen DLC meer verkopen die noodzakelijk is om de volledige potentie van een game te ontsluiten. Volgens Blondel-Jouin is het plan om nieuwe releases tussen de vijf en tien jaar te ondersteunen en er zal daarbij kritisch gekeken moeten worden naar het verdienmodel.

Ubsioft heeft veel succes met Rainbow Six: Siege, een shooter waarvoor additionele maps gratis beschikbaar worden gesteld. Gamers hoeven alleen te betalen voor het aanpassen of aanschaffen van nieuwe personages en niet voor content die hoort bij de basiservaring. De game-gigant wil voorkomen dat er geld verdiend wordt vanuit een verkeerde uitgangspositie. Om haar woorden te verduidelijken, maakt Blondel-Jouin de vergelijking met een dagje in het pretpark.

If I take an analogy of an amusement park, you can go through all the rides, but then you can also go to the shop to buy some food or merchandise or whatever… regardless of whether you spend in the shop, you’re still part of the whole experience. Nobody is making you buy if you don’t want to, but it is another way to have a different entertainment experience. If you’re with your kids, and there’s a toy you want to get, we will make sure it is an extra experience. It won’t be the case if you don’t buy it then you can’t do anything else.

It wouldn’t work if it was about making it compulsory for gamers. No more DLC that you have to buy if you want to have the full experience. You have the game, and if you want to expand it – depending on how you want to experience the game – you’re free to buy it, or not.

Extra uitgaven na een initiële aanschaf, moeten wat Ubisift dus volledig optioneel zijn en de toekomst zal uitwijzen in hoeverre deze strategie tot uiting komt. Microsoft koos deze weg overigens al voor Halo 5 en ook Respawn biedt gratis maps voor Titanfall 2.