Pc-versie Quantum Break presteert beter in DirectX 11 dan in DirectX 12

Voordat Windows 10 vorig jaar uitkwam, keken veel gamers uit naar DirectX 12. De nieuwe graphics API zou de prestaties van games danig verbeteren. Inmiddels zijn Windows 10 en DirectX 12 al ruim een jaar uit, maar lijkt de API uit te draaien op een deceptie. Veel grote games die de nieuwe DirectX ondersteunen, blijken uiteindelijk de beloften niet waar te maken. Rise of the Tomb Raider en Gears of War: Ultimate Edition hadden bijvoorbeeld allebei problemen in de DirectX 12-versie. Quantum Break werd door velen al voorzichtig aan deze lijst toegevoegd, maar nu kan worden gezegd dat ook deze game een deceptie is op DirectX 12.

Oorspronkelijk was de game exclusief verkrijgbaar via de Windows Store en had hij alleen ondersteuning voor DirectX 12. Deze versie draaide allesbehalve optimaal, maar inmiddels zijn we een aantal updates verder en lijken de problemen grotendeels opgelost. Maar ook is Quantum Break inmiddels via Steam verkrijgbaar en ondersteunt het spel nu ook DirectX 11… dat beter presteert dan DirectX 12!

De technisch aangelegde mensen van Digital Foundry testten de DirectX 11-versie uit en kwamen tot de conclusie dat de oudere technologie hogere framerates oplevert. Op een GTX 970 van NVIDIA sprong de framerate van 33 naar 44,7 fps en op de nieuwe GTX 1060 van 39,5 fps naar 47,5 fps. Overigens zijn de prestatieverbeteringen alleen zichtbaar op grafische kaarten van NVIDIA. De RX 480 van concurrent AMD hangt rond de 43 fps in zowel DirectX 11 als DirectX 12.

Ontwikkelaar Remedy gaf eerder aan dat het ontwikkelen in DirectX 11 meer vertrouwd aanvoelde dan DirectX 12, dus wellicht is het niet zó verrassend dat de prestaties beter zijn met de oudere technologie. Maar toch rijst de vraag of DirectX 12 zijn beloften ooit gaat inlossen: als ontwikkelaars liever ontwikkelen in DirectX 11 (of andere API’s als Vulkan en OpenGL), zal DirectX 12 dan wel voldoende draagvlak krijgen in de game-industrie?

Alleen de toekomst zal natuurlijk het antwoord op die vraag bieden, maar vooralsnog kent DirectX 12 bepaald geen goede start.

  1.   
    Tom's avatar

    Fable Legends scheen aardig te draaien in DX12, maar die is dan weer geannuleerd. Ben benieuwd hoe Gears of War 4 het straks doet.

    Het lijkt me aannemelijk dat Quantum Break op pc vooral last heeft gehad van die last-minute schakel naar Windows. De game werd jarenlang exclusief voor de Xbox One ontwikkelt en moest halsoverkop een paar maanden voor release ook nog naar pc geport worden. Timing was ver te zoeken.

    Verklaart waarschijnlijk waarom de Xbox One-editie aardig vlot loopt, maar een high-end pc nog steeds kampt met stutters, framedrops, screen-tearing en al die zooi.

  2.   
    Jerry97's avatar

    Heb Rise of the tomb raider ookmet directx 12 gespeeld en had inderdaad wel wat problemen. Wist niet dat het door directx 12 komt. Ben namelijk nog niet zo lang lid van de Master race. Lol.

  3.   
    Downzilla's avatar

    Dat komt omdat directx12 pas volledig benut kan worden als de hele basis van de game engine aangepast is. Het is niet zo simpel als een paar instellingen veranderen en je fps is 2 keer zo veel zoals de meeste mensen denken. En dit is gewoon een schijtport in het algemeen dat niet te vergeten.

  4.   
    Heccer's avatar

    lara croft speelde bij mij ook beter af in DX 11 dan 12. Zelfde met Quantum Break Speel doom nu op Vulkan.
    Ben meer fan nog steeds van 11 dan 12 we zullen zien. weet nog goed het verschil van 9 naar 11.
    Maar 11 12 minimaal tot minder zelfs.