Gamersnet.nl

Steam verandert recensiesysteem; ontwikkelaars overwegend terughoudend

Gisteren werd er een grote herziening doorgevoerd in het recensiesysteem van Steam: als gamers een spel via een key hebben verkregen, telt hun review niet meer mee voor de algemene beoordeling van die game. Op die manier hoopt Valve betaalde recensies tegen te gaan. Overigens kunnen mensen met keys nog steeds recensies schrijven en publiceren. Echter, bij de totale beoordeling worden alleen reviews meegenomen van mensen die hun exemplaar via Steam hebben aangeschaft.

Het idee achter de herziening is natuurlijk lovenswaardig, maar dat wil niet zeggen dat er geen complicaties kunnen optreden. Veel games worden tegenwoordig bijna uitsluitend via Steam keys verspreid, zoals indie- en Kickstarter-games. Deze ontwikkelaars proberen hun spel aan de man te brengen door keys te verspreiden, in de hoop om meer publiciteit te krijgen. Met de herziening zijn zij ineens een groot deel van hun (al dan niet positieve) recensies kwijt.

Ontwikkelaars reageren dan ook verdeeld op de actie van Valve. Julian Gollop, het brein achter XCOM en Chaos Reborn, is overwegend positief. Hij is van mening dat deze stap nodig was om corruptie in de game-industrie tegen te gaan.

I was worried that our review scores for Chaos Reborn might be negatively affected due to the exclusion of our enthusiastic Kickstarter backers from the overall score, but this doesn’t seem to be the case. It’s a shame that people are trying to game the system, but I think Valve are doing what is necessary to preserve the integrity of the review score system.
Wes Platt van Prologue Games, de studio achter Knee Deep, zegt dat zijn eigen game een hogere score heeft na de update. Dit wil echter niet zeggen dat hij positief is over het nieuwe reviewsysteem. Platt is van mening dat Valve overdrijft.
In the short run, the new Steam policy actually improves the average review score for Knee Deep. That’s good, I guess. But some indie devs woke up this morning to find most—if not all—of their reviews suddenly no longer counting. It feels like Steam took a machete to a problem that called for a scalpel—and maybe some warning.
Maar daarnaast zijn er ook ontwikkelaars die vinden dat het recensiesysteem in Steam überhaupt niet deugt. Dan Marshall, de ontwikkelaar achter The Swindle and Time Gentlemen, Please!, uit de kritiek dat Steam geen rekening houdt met patches bij het samenstellen van de totale scores van games.
While reviews are undoubtedly a vital tool for gamers, by-and-large I think the review system as it stands is so open to abuse it can be damaging for developers and no use to customers. What’s more, this isn’t like an Amazon review of a microwave, or a film/ book—in a world of instant patching, a review left today might be factually incorrect tomorrow, and yet there it hangs for eternity, because people simply don’t update reviews. I’d suggest rather than endless tweaking, the whole review system needs a complete rethink and radical redesign to better suit the unique ‘product’ developers are creating.
Al met al is er dus veel kritiek op het nieuwe systeem. Spelers vinden het natuurlijk niet eerlijk dat hun oprechte reviews niet meer meetellen, en veel ontwikkelaars raken ineens grote hoeveelheden reviews kwijt. De toekomst zal leren hoe Valve met deze kritiek omgaat.