Nieuw XP-systeem Rust wordt waarschijnlijk weer verwijderd

Rust verkeert al een tijdje in Early Access, maar er wordt nog altijd hard gewerkt aan de survivalgame. Recentelijk werd bijvoorbeeld het XP-systeem geïntroduceerd. Echter, het is zeer waarschijnlijk dat deze feature binnenkort weer verdwijnt.

Veel mensen keken uit naar het XP-systeem, maar toen het eenmaal uitkwam, bleek het toch niet zo te passen bij de visie die zowel gamers als ontwikkelaar Facepunch voor de game hadden. Voorheen boekte je op een vrijere, minder geforceerde manier voortgang. Veel gamers vinden dat levelling door middel van experience te statisch en klinisch aan voor een chaotische game als Rust. Hoofdontwikkelaar Maurino Berry zegt dan ook dat er sterk wordt overwogen om de feature uit de game te halen, of in ieder geval van een flinke make-over te voorzien.

As I’ve said before, the XP system had huge praise until it was released, and then lots of people hated it. I’m not deaf nor blind to this, and I’m leaning towards the whole thing needing a rethink.

In some ways the XP system is the antithesis of what Rust was all about: it forces players to do things in a certain order and takes away from the sandbox feeling of the game. We added this because people were bitching about how grindy hitting barrels and hoping for blueprints was, but I neglected to realize that the randomness could actually lead to some interesting situations and forced you to work with what you had.

Rust is al een tijdje in ontwikkeling, maar Facepunch luistert duidelijk naar de community. Hopelijk levert dit uiteindelijk de best mogelijke survivalgame op.

  1.   
    Puddingboom's avatar

    Net 900 uur aangetikt in Rust. Nieuwe XP systeem was het inderdaad niet helemaal maar over het blueprint systeem is ook wel wat te zeggen. Blijft altijd moeilijk om iets te maken dat iedereen aanspreekt.

  2.   
    Mattiees's avatar

    zeurende mensen zijn er voor ontwikkelaars helaas altijd, hopelijk vinden ze een goede oplossing.

  3.   
    PSPfreaky's avatar

    Mattiees schreef, "zeurende mensen zijn er voor ontwikkelaars helaas altijd, hopelijk vinden ze een goede oplossing."

    Dan moet je het spel zelf eens spelen. Een XP-systeem met unlocks hoort niet bij deze game. Je wil zo snel mogelijk groot worden, maar als andere spelers goede geweren hebben en jij het nog moet doen met een pistooltje, omdat je nog 20 levels omhoog moet voor dat geweer… Dan heb je geen kans meer om de grootste te worden. En de servers worden om de week of 2 weken gereset.

  4.   
    DeAdSeYe's avatar

    Ik heb Rust de afgelopen maanden veel gespeeld, we waren dit jaar met 3 man begonnen en nu zijn we met ongeveer tussen de 15 á 20 man.

    We hebben allemaal 100+ uren in Rust zitten en we zijn allemaal van mening dat het XP systeem niet deugd. Om de 4 weken worden alle officiële server gereset. Dat houd in dat de hele server wordt leeggegooid en opnieuw wordt opgestart. Eerst was ik erg sceptisch over de reset, maar het bevalt me nu erg goed. We zijn vaak overpowerd in de 3de en 4de week dat niemand ons aankan. De reset zorgt ervoor dat iedereen weer op een schonelijn kan beginnen en voor de mensen die overpowered zijn, meteen weer een uitdaging kan zijn om alles weer op te bouwen.

    Alles raak je kwijt behalve je level, dat betekent dat wij vanaf de eerste minuut alweer AK’s en Bolt rifles kunnen maken terwijl andere mensen anderhalf uur moeten grinden om een pijl en boog te maken.

    Het blue-print systeem was vele malen beter, zelfs als beginnende persoon kon je wapen blue-prints vinden. Naar ongeveer een half uur te spelen, had ik al een bolt rifle en AK blue-print gevonden.

    Wij hebben dan ook gestreden dat het XP systeem niet deugde en waren nogal actief in deze discussie. Nu lijkt het erop dat deze discussie is gewonnen door de gamers en hopelijk brengen ze het blue-print systeem terug. Dan wordt het ook weer rendabel om monumenten en barrels te verkennen.