Psyonix: EA weigerde Rocket League uit te geven

Rocket League is op papier nogal een raar spelletje: voetbal met voertuigen die draaien op raketkracht. Toen ontwikkelaar Psyonix de (toentertijd) conservatieve uitgever EA in 2011 dus benaderde met de game, weigerde de gigant er dan ook geld aan te besteden. Vorig jaar bleek Rocket League echter een van de grootste indie-hits ooit te zijn.

EA zal zichzelf dus wel voor zijn hoofd hebben geslagen. Maar in de tussentijd heeft EA het over een andere boeg gegooid: vorig jaar kwam het populaire Unravel al uit, en op de afgelopen E3 kondigde de uitgever Fe aan. Die laatste game is de eerste telg in het EA Originals-programma.

Vorige week verscheen echter een rapport van IGN, waarin Patrick Söderlund van EA meldde dat het bedrijf geen cent verdient aan dit nieuwe programma. Ook vertelde de beste man dat het doel van EA Originals is om de “nieuwe Rocket League” te vinden.

Would I want to be the guy that found Rocket League? Yes. Would I want that to be an EA property? Of course I would like to.
De ironie van deze uitspraak werd uiteraard opgepikt door Rocket League-ontwikkelaar Psyonix. Design director Corey Davis van Psyonix plaatste dan ook het volgende op Twitter:
We actually pitched the game to EA Partners in 2011, so I’m not sure what would be different this time around!
Hoewel menig gamer in zijn vuistje zal lachen bij dit verhaal, laat het wel een ontwikkeling in de game-industrie zien. Waar grote bedrijven als EA enkele jaren geleden nog geen cent uit wilden geven aan games als Rocket League en Fe, zien we tegenwoordig steeds meer grote uitgevers die zich op dit soort creatieve titels storten.

Wat vinden jullie: moeten grote uitgevers games als Fe en Unravel blijven stimuleren? Of kunnen ze het beter laten bij AAA-titels? Laat het ons weten in de reacties!

  1.   
    Mattiees's avatar

    Je ziet steeds meer grote giganten met wat geld creatieve projecten steunen (shell met innovatie en ontwikkeling van andere brandstoffen bijv.). Dit is voor kleine spelers natuurlijk het makkelijkste om creatief bezig te kunnen zijn zonder extreme risico’s te hoeven lopen en voor grote ontwikkelaars is het in verhouding weinig investeren in mogelijk enorme winsten en anders vrij kleine verliezen (relatief). Denk dus voor de markt als geheel een goede zaak.

  2.   
    RikZonderC's avatar

    Aan de andere kant vind ik het dan weer fijn dat deze game niet door EA is uitgegeven, we hebben nu een betaalbare game gekregen waaraan nog regelmatig nieuwe dingen worden toegevoegd. EA kennende zouden ze ons ook daar extra voor laten betalen.

  3.   
    PaNNa's avatar

    Was blijkbaar niet ontzettend slim van hen, maar misschien beter zo.

  4.   
    Fabianb's avatar

    Ik ben achteraf ook heel blij dat EA niet de uitgever is geworden. Thank god.

  5.   
    Nitrix31's avatar

    Anders hadden we hier 60 euro voor moeten neerleggen en 60 euro voor ‘season pass’ of 20 euro per DLC. Nee ik vind het wel beter zo.

  6.   
    jelte23's avatar

    Nu in ieder geval geen kosten aan dlc wat anders wel zo zou zijn. Nu is de meeste dlc gratis!!

  7.   
    petiertje's avatar

    Hoewel ik het een goede ontwikkeling vind dat grote uitgevers kleine/indie studio’s ‘ondersteunen’.. Vraag ik me toch iets af.

    In hoeverre blijven die kleine studio’s ‘indie studio’s?’ kleine studio’s onderscheiden zich vaak/regelmatig door ‘outside the box’ te denken, laten we hopen dat grote ontwikkelaars/uitgevers die creativiteit niet dooddrukken door het grote geld te willen verdienen.

  8.   
    mattioza's avatar

    Voor de volledigheid, sommige reacties kloppen toch niet helemaal hoor. Games zoals Unravel waren lang niet full price.

    Het is echter soms beter/leuker dat een game uitgebracht wordt door een onafhankelijke ontwikkelaar dan door de bekende grote uitgevers. De ontwikkeling zal voor Psyonix wel moeilijker geweest zonder de steun van EA, misschien daardoor dat ze deels genoodzaakt zijn geweest om meteen bij release in de PS+ te zitten voor wat financiële zekerheid.