Gamersnet.nl

Gabe Newell: ‘VR exclusives zijn slecht voor iedereen’

Op de E3 werd de virtual reality-game Serious Sam: The Last Hope getoond. Even later ontstond er ophef op Reddit, omdat ontwikkelaar Croteam te weten gaf dat Oculus VR een flinke geldsom had geboden om de VR-game exclusief te maken voor de Oculus Rift. De Serious Sam-ontwikkelaar weigerde het geld, omdat het bedrijf “gelooft dat écht goede games sowieso wel zullen verkopen en winst zullen maken”.

Later maakte een andere medewerker van Croteam bekend dat het slechts om tijdelijke exclusiviteit zou gaan. Toch was de VR-gemeenschap in rep en roer, want Palmer Luckey (een van de oprichters van Oculus VR) liet afgelopen zomer juist weten dat de Oculus Rift allesbehalve een gesloten platform zou worden. En natuurlijk werd Valve, de ontwikkelaar van Oculus’ grootste VR-concurrent, gevraagd of het soortgelijke plannen had. Valve-directeur Gabe Newell zelf heeft nu gereageerd op die vragen.

Op Reddit gaf hij te weten dat Valve wél VR-ontwikkelaars steunt, maar dat het in dit geval niet gaat om exclusiviteitsdeals. Het bedrijf gebruikt simpelweg zijn gigantische financiële middelen om virtual reality te stimuleren. Dat geld is echter volledig bedoeld voor innovatie, en niet om exclusiviteit te garanderen.

Sterker nog, Newell suggereert dat Valve VR-ontwikkelaars financieel ondersteunt, zodat ze geen exclusiviteitsdeals hóéven te sluiten:

We don’t think exclusives are a good idea for consumers or developers. There’s a separate issue which is risk. On any given project, you need to think about how much risk to take on. There are a lot of different forms of risk—financial risk, design risk, schedule risk, organizational risk, IP risk, etc… A lot of the interesting VR work is being done by new developers. That is a triple-risk whammy—a new developer creating new game mechanics on a new platform. We’re in a much better position to absorb financial risk than a new VR developer, so we are happy to offset that giving developers development funds (essentially pre-paid Steam revenue). However there are no strings attached to those funds—they can develop for the Rift or PlayStation VR or whatever the developer thinks are the right target VR systems. Our hope is that by providing that funding that developers will be less likely to take on deals that require them to be exclusive.
Er zijn uiteraard een aantal critici. Zij beweren dat een aantal ontwikkelaars van twee walletjes zullen eten door het geld van Valve aan te nemen, en dan alsnog een deal te sluiten met Oculus VR. Maar Valve werpt zich op als neutrale VR-partij, dus wellicht wordt de VR-markt tóch niet zo gesloten als sommige gamers vrezen.

Hoe dan ook, de tijd zal leren hoe de virtual reality-industrie zich zal ontwikkelen. In feite is VR immers een platform binnen een platform, en dat is een unieke ontwikkeling in de (recente) game-industrie.

Wat zouden jullie vinden van exclusiviteit binnen de VR-industrie? Laat het ons weten in de reacties!