Gamersnet.nl

EA was bang dat jongeren niet op de hoogte zouden zijn van Eerste Wereldoorlog

De beslissing van EA om Dice aan de gang te laten gaan met een setting in de Eerste Wereldoorlog voor Battlefield 1 is niet over één nacht ijs gegaan. Patrick Söderlund, vicepresident van EA Studios, liet onlangs namelijk weten dat men in eerste instantie het concept van ontwikkelaar Dice afwees. De financieel directeur van EA, Blake Jorgensen, heeft nu een verdere toelichting gegeven bij de ‘Bank of America Merrill Lynch 2016 Global Technology Conference’ over deze twijfel.

Bij Electronic Arts was men namelijk bang dat veel ‘jongere consumenten’ niet goed genoeg hebben opgelet bij de geschiedenisles en niet op de hoogte zouden zijn van het feit dat er überhaupt een Eerste Wereldoorlog plaatsgevonden heeft. Ook heerste er bij de Amerikaanse uitgever twijfels over de kennis van de Tweede Wereldoorlog en oorlog in Vietnam:

World War 1, we were worried that many of the younger consumers out there didn’t know that there was a World War 2 or Vietnam, so World War 1…
Overigens was dit niet de enige reden om de pitch van Dice voor Battlefield 1 in eerste instantie af te wijzen, ook moesten de hoge heren bij EA eerst overtuigd worden van het feit dat de loopgravenstrijd op een ‘leuke’ wijze in een game verwerkt kon worden. In de plannen van Dice werd echter duidelijk dat de Zweedse ontwikkelaar veel meer elementen van de Eerste Wereldoorlog wilde gebruiken dan enkel de loopgravenoorlog. Daarnaast biedt de game ruimte voor veel geografische afwisseling doordat de Eerste Wereldoorlog zich in een groot gedeelte van Europa, maar ook in Noord-Afrika, afspeelde:
I think what people don’t understand about World War 1 is the technology shift that went on during the war. People started the war on horseback and ended the war with airplanes and tanks and battleships and submarines. And that’s a huge opportunity for us to be able to do a video game around.